Häst som självdött?

Sv: Häst som självdött?

*kl*

Min 32 åriga shettis Mamma dog av sig själv när hon var 28 år gammal. Samma dag hon dog sprang hon glatt omring i hagen, men nästa gång ägarna tittade till dem så låg hon bara där. Det är ju så man önskar att det kunde gå till. :bow:

Vi hittade vårat gamla halvblod liggandes död i hagen på nyårsnatten... Tror han blev 29 år eller så. Han hade troligtvis fått en hjärnblödning och dött nästan direkt.

En bekants fjording hittades i sommarhagen med en tuva gräs i munnen. Han blev 33 år:bow: Ägaren hade haft denna häst sedan den var föl.

Jag har hört om en häst som dog när de var ute och galopperade på gärdet... Hästen bara föll ihop under ryttaren och sedan var det över.
Men den tjejen finns här på Buke, så hon kanske skriver själv om hon får se tråden...

//Lillan

Jag för min del hoppas på att slippa det, se en häst ligga död när jag kommer. Jag tycker nog att man måste se när det är dags, och låta hästen få vandra vidare till andra sidan utan att behöva självdö på kuppen. En avlivning är smärt/plåg fri, det man inte kan veta när man hittar hästen är hur plågsamt det har varit för den.

Sen tycker jag själv att det vore fruktansvärt om jag måste ringa till en ägare klockan 7 på morgonen, för att meddela att deras häst ligger död i boxen/hagen.

Boj skrev:
Jag för min del hoppas på att slippa det, se en häst ligga död när jag kommer. Jag tycker nog att man måste se när det är dags, och låta hästen få vandra vidare till andra sidan utan att behöva självdö på kuppen. En avlivning är smärt/plåg fri, det man inte kan veta när man hittar hästen är hur plågsamt det har varit för den.

Sen tycker jag själv att det vore fruktansvärt om jag måste ringa till en ägare klockan 7 på morgonen, för att meddela att deras häst ligger död i boxen/hagen.
Nej du ser inte alltid när det är slut....

Har varit med om något liknande.

Vi lastade två av travarna där jag jobbade pigga och fräscha när vi körde, likaså när vi selat kört ur stallet, under värmningen känndes allt skit bra, sen började vi öka tempot allt känndes som fisken i vattnet.

Sen vinla min pålle till jag sakta ner henne, hon bara segnade ihop framför vagnen och var nog död redan i fallet.

Hennes aorta hade brustit, det händer på ett ögonblick och det är inget du märker innan dom dör bara i ens händer, men man känner en fruktansvärd skuld tills man fått reda på diagnosen efter obduktionen.

Hur som helst så kan hästar och djur precis som människor bara falla ihop utan tecken på sjukdom.

Grållens vän skrev:
Nej du ser inte alltid när det är slut....

Om vi pratar av åldersskäl, torde man nog vara blind om man inte kan se en sådan sak. När hästen inte längre kan äta som den ska, den vinglar när man tar upp ett ben på den. Den klarar sig inte ute i hagen, blir jagad och attackerad av andra hästar. Det blir bara smalare och smalare, i princip svälter hästen till döds pga att tänderna har lagt av. Den ramlar ut ur stallet när den skall ut, jag kan göra den här listan hur lång som helst. Och kan man inte se en sådan sak, då bör man nog satsa på en annan mera stillsam hobby som te x frimärkssamling.

Om vi pratar medicinska skäl, ja då kan du har rätt till en viss del.

Nej många gammla hästar vissar inte dom tendenserna innan dom dör. En fråga ska vi avliva gammlingar med de symtomen för att det är lätast så?

Nej är hästen inte sjuk och äter bra så mår den bäst av att dö i sin när miljö:-).

Alla som skrivit här verkar ha hittat hästen död i hagen. Är det någon som känner till en död häst hittad i sin box?
/W

Grållens vän skrev:
Nej många gammla hästar vissar inte dom tendenserna innan dom dör. En fråga ska vi avliva gammlingar med de symtomen för att det är lätast så?

Nej är hästen inte sjuk och äter bra så mår den bäst av att dö i sin när miljö:-).

Om du menar det jag beskrev i ett tidigare inlägg, så ja då är det dags att avliva. Har man ens funderat över hästens egen värdighet, kanske vore det bra istället för att fundera över sina egna mänskliga aspekter. När hästen inte längre kan få leva ett liv som häst, då tycker jag faktiskt att det är dags.

Boj skrev:

Jag håller med dig, och framförallt att inte veta om hästen legat och plågats halva natten.

Min lärare hade en häst som blev jättevinglig, han gick som om han var full liksom och hon åkte till olika veterinärer men ingen hittade nånting så hon fick tid på röntgen i Uppsala tillslut.
Helgen innan hon ska dit kommer hon in i stallet och hästen ligger i boxen, FÖRLAMAD!
Så det var bara att ringa och avliva honom.
Kanske inte precis det tråden handlade om, men jag kan tänka sig hur min lärare kände sig när hon hittade sin häst...

//Lillan

Till minne av Buster - ridskolans värsting.

Min älskade gamla ridskoleponny självdog i hagen -96.
Han blev 25 år och gick som pensionär hos en kompis sista 2 åren, där han också dog.

Jag köpte honom från ridskolan där han stått från att han var 3 till han blev 21. :eek:
Jag lärde känna honom som ridskolans värsting -88 (en sån som alla ridskolor har), jag var livrädd för att gå in till honom eftersom han alltid hade öronen bakåt och jag grät om jag fick honom på lektionerna, precis som de andra småtjejerna.
Inte förstod jag, som 8-åring, hur djupt olycklig och deprimerad den stackars hästen var. Nej, för det här var ju en ridskola, och där lär man sig RIDA, inte läsa hästar.

Den stackars kraken stod i samma spilta år efter år, hela tiden med nya ungar springandes runt och bakom sig eller skumpandes på sin rygg. Nosryggen var kal så länge jag kände honom, efter många års skavande av grimman i spiltan.
Och då var inte det här en dålig ridskola, utan bara en helt vanlig ridskola.

Men allt eftersom åren gick fick jag kontakt med den lilla ponnyn, och det slutade med att han blev min favorit :love: . Jag hade honom på varje sommar när det var ridläger och bad om honom varje vecka på lektionerna. Kommer inte ihåg om han fortfarande var tjurig mot mig, det antar jag, men jag lärde mig väl att inte vara rädd.

När ridskolan tröttnat på hans humör och att han slängde av stackars småglin, beslutades att han skulle säljas. Mitt liv raserades, för jag älskades verkligen hästen av hela mitt hjärta.
Men efter ett misslyckat försök, där nya ägaren inte klarade av honom, kom han tillbaks till ridskolan och skulle istället slaktas.

Jag satt och grät hemma i 2 veckor, pratade med mina föräldrar, vädjade till ridskolan.... Så blev han MIN för 4500 kr (inkl sadel)! :love: :love: :love:
Jag var 12 och hade aldrig sett en hästtransport. Ändå tror jag att han fick det bättre hos mig. Jag måste gjort så mycket fel vad gäller foder och annat, men jag älskade och skötte honom så gott jag kunde och bodde i princip i stallet. Han fick en box, lugn och ro och bara EN människa som tog hand om honom. Och han blev en helt annan häst, pigg och glad och lycklig. Det växte t.o.m ut några tunna vita hårstrån på nosryggen! :)

Efter några år blev han lite liten för mig och fick alltså komma iväg ut på riktiga landet för att bli skogsmulle-häst. Hans hälsa förämrades ganska snabbt, men jag var för ung och svag för att ta ett beslut. Sista sommaren jag hade honom hemma (han var hemma hos mig på somrarna) borde jag redan låtit honom gå, men jag älskade för mycket. Istället dog han den vintern i hagen, förhoppningsvis lugnt, men onödigt sent.
Det tog flera år innan jag orkade åka dit eller ens prata med hans fodervärd, men nu är han ett underbart kärt minne som bara får mig att fälla en tår vid just såna här tillfällen... :angel:

Nästa gång hoppas jag att jag är starkare, men blotta tanken på att AVLIVA min KOMPIS ger mig tårar i ögonen. Avlivningar man inte har något val till (dvs mer akuta) måste ju vara lättare än de där man får göra avvägningar mellan att göra det eller inte.
Något man får ta som djurägare -visst, men ändå oerhört jobbigt. Just det att bestämma över någons liv känns så främmande för mig. Det är lite därför jag är vegetarian (helt off the topic :o ), jag vill inte låta någon annan dö för mig när det inte är nödvändigt. Jag vill inte besluta om liv eller död, det känns inte som att det är mitt jobb.
Det är helt klart tufft att ta sig an och "äga" djur. Hoppas det dröjer LÄNGE innan jag behöver fundera på det här igen.

Ursäkta ett långt inlägg, kunde inte hejda mig, orden bara kom....

/Jossan

gullig historia, han fick ju iaf fina år på slutet! dog lycklig...

man får inte se det som att man bestämmer över när någon ska DÖ, man får se det som att djuren har den förmånen att nogon hjälper dem att dö innan de slipper lida...

ett ex: läst om lille pojken Tille i aftonbladet? som har en dödlig sjukdom... tänk om han bara kunde fått dö å slippa lida?!
hoppas nu ingen tar illa upp att jag skrev så!!! jag tycker att föräldrarna är jättemodiga å tappra som tar hand om honom så bra!!! Men det kan inte vara speciellt kul att se sitt barn tyna bort så där... å det är ju lite samma med sin häst, sin bästis... man vill ju HJÄLPA dem att slippa lida... :)

Till Jossan: Jag håller med Messy. det är alltid tråkigt att behöva avliva sina djur, det är ju som att avliva ett syskon eller så. En del tycker att "det är ju bara ett djur" men det behöver inte alls kännas så för alla!
Jag tycker inte att man ska se det som att man väljer om någon ska leva eller dö (trots att det faktiskt är så) utan att man väljer om djuret ska lida eller inte. Jag klandrar dig verkligen inte för din berättelse om din ponny, det är inga lätta val att göra och hur det än är så är vi alla trots allt bara männsikor med känslor och allt vad det innebär...
Se inte tillbaka på det som om du var en djurplågare som aldrig lyckades släppa din häst utan försök se tillbaka på den tid ni fick tillsammans och att du faktiskt fick honom glad och lycklig igen efter alla år på en stressig ridskola!!! Du är ju som en hjälte!
Och tänk på hur förlåtande hästar faktiskt är, herregud, vi har tagit dem från deras naturliga miljö, låter dem gå på små ytor och ställer in dem i stall på nätterna (de flesta iaf). Vi reducerar deras mat för att de int eska bli för tjocka och till råga på allt så ska vi sitta på/bakom dem! Det kan tom hända att vi slår dem nån gång och ändå så fölåter de oss (om vi inte misshandlat dem ordentligt)...
Jag är ganska övertygad om att din häst går på de evigt gröna ängarna och tänker på dig som en liten glad tjej som hjälpte honom...

Nu skrev jag också ett långt inlägg, inte meningen men jag blev så rörd av din historia...

//Lillan

Boj skrev:
Om vi pratar av åldersskäl, torde man nog vara blind om man inte kan se en sådan sak. När hästen inte längre kan äta som den ska, den vinglar när man tar upp ett ben på den. Den klarar sig inte ute i hagen, blir jagad och attackerad av andra hästar. Det blir bara smalare och smalare, i princip svälter hästen till döds pga att tänderna har lagt av. Den ramlar ut ur stallet när den skall ut, jag kan göra den här listan hur lång som helst. Och kan man inte se en sådan sak, då bör man nog satsa på en annan mera stillsam hobby som te x frimärkssamling.

Om vi pratar medicinska skäl, ja då kan du har rätt till en viss del.

Min svärfar har avlivat en häst av ålderskäl. Det var en gammal travarhingst på 27-28 år och han hade bara några fåtal tänder kvar i truten. Och när han sean började rasa i vikt så valde de att göra sig av med honom...
Året därpå fick vi slakta hans "fru" då hon också börjat rasa i vikt (vilket antagligen berodde på dåliga tänder och hade kanske kunnat ordnas med raspning) Hon var 16 eller 17 år och hade haft en hel rad fölungar. Hon började också visa tendenser till aggression (hon högg grannen i armen utan orsak och kunda hota att hugga oss när vi gick förbi boxen) Allt detta kan ha berott på dåliga och onda tänder och på slutet gav vi henne nåt kompiöst med mat och ändå åt hon up varenda halmstrå i boxen på nätterna, utan att gå upp i vikt. Eftersom vi inte använde henne till något annat än avel (och hingsten var avlivad) så lät vi henne sluta sina dagar så hon kunde beta tillsammans med hingsten igen.
Man kanske bara är barnslig, men jag tror faktiskt att hon skanade honom, de hade ju faktiskt gått tillsammans de sista 7 åren....

//Lillan

Jag håller med dej jag skulle inte heller vilja hitta min häst död i hagen eller i boxen och sen gå och undra om den hade lidit.
Jag tycker nog att det är ens ansvar som djurägare att se när det är dags och ta bort sina gamla djur i tid oavsett vilka djur det gäller.
När dom inte hänger med i sitt vanliga liv och kan ha ett värdigt liv så anser jag att man bör ta bort dom. Men var och en gör ju som den vill ändå men så resonerar jag i allafall.

Visst kan jag hålla med om att det måste vara en drömtillvaro att somna in stilla på en sommaräng men är det verkligen så det går till?
Och visst som några här har skrivit att om aortan brister så kan man kanske inte förutse det och då är det ju inte så mkt att göra åt.

Det verkar som många här tror att bara för en häst är gammal blir den plågad, att en gammal häst inte kan vara pigg och glad, njuta av dagar med att bara gå runt i hagen med kompisar och ha det bra. Varför ska den avlivas om den mår bra? Vissa hästar har dåliga tänder tidigt, vissa kan klara sig bra länge. Vi människor är väl inte uträknade när vi är 8oår? min farfar blev 97år och han körde traktor och jobbade på lantbruket till han var 95, han var hur pigg som helst och bra syn. Men sen finns det mäniskor som mår dåligt och åldras långt tidigare. Nä låt hästen gå och ha det bra om den är frisk, rör sig obehindrat och håller hullet men avliva den när inte klarar det längre.
Själv har jag haft många självdöda hästar, haft en del otur. En ponny blev 37år så hon hade bara somnat in av ålder en natt. Hennes föl blev 27år, låg på sommarbetet en dag. Trodde hon skulle bli minst lika gammal som sin mamma, för det var alltid full rulle. Alla som såg henne trodde hon var max 10år. Ett fullblodssto som vi hade ute på prov till någon som skulle köpa henne ringde en morgon och sa att hon låg död i boxen på morgonen. Ett annat fullblodssto jag hade halkade i hagen när hon blev rädd för en lastbil. Eftersom hon fick bakbenen utsträkta bak tänkte jag att detta är allvarligt trots hon sprang iväg och ställde sig mitt i hagen. Kändes inte som något var brutet, men ville bara stå på 3 ben. Ringde djursjukhuset som sa, hon blir bra, står bra och håller uppe benet för hon är chockad. Tror ju inte jag sa jag, ringde till veterinären vi har men innan veterinären hade hunnit komma var hon död.

Min gamla tävlingsponny dog i hagen en sommar för ett antal år sedan. Hon blev 23 år. Hon dog på en måndag och på lördagen innan hade hon varit på en liten lagom tur i skogen med sin skötare. På söndagen hade jag henne och hennes dotter (6 år då) inne och gav lite kraftfoder och borstade och pysslade med dem. På måndagmorgonen låg hon bara där och såg ut som hon sov. De andra hästarna hade lämnat henne, eller så kanske hon helt enkelt hade gått undan för att få dö i lugn och ro. Men det blev så stillsamt, inga oroliga hästar som gnäggade efter sin kompis osv de såg ju att hon hade dött. Tyvärr har jag inga kort på henne i datorn som jag kan visa, men jag kan garantera att hon inte på något vis visade några ålderstecken. Hon var blank och fin och fällde vinterpälsen på nolltid, åt bra och maten kom inte ut hel i träcken, hon reds och var ofta ganska het i skogen och vid hoppning.

min kompis var skötare på en ponny på ridskolan från att hon var 7 år, var där VARJE dag JÄMT... ponnyn var jättegrinig å jag var livrädd för den... men det var min favvo å rida (ingen annan ville för han hade sååå skumpig trav) :)
hur som helst.. när hon var typ 20 tror jag så fick hon hästen, han var för 1973... hon hade honom som privathäst i mååånga år, tror han dog för 3-4år sen... han blev väl 28-29...
hela livet var han smal, alla ridskolehästarna var smällfeta, å alla fick lika mkt mat...
hon avmaskade ju såklart å fixa å dona... på slutet så åkte hon låång till någon veterinär, jag minns inte exakt hur de konstaterade problemet, men hypofysen var tydligen vajsing med, så hästen kände konstant hunger och tillgodosåg sig inte maten...
stackarn hade varit hungrig typ hela livet!!! inte konstig att han var grinig å högg!!! På ridskolan har man nog inte sett veterinär så ofta, men min kompis, hon försökte verkligen, å många trodde väl oxå att det var för att han var så gammal...
hur som helst... han fick en hel hink med havre, å beta gräs där hos veterinären, sen fick han somna in....
han hade varit fångponny å inte fått sånna mumsigsaker...
men han hade en trogen vän mer eller mindre halva livet!!!
Hur många här har varit skötare på en ponny i först 15 år å sen ägt den i 5-10 år...?! :bow:
hon kunde inte ens rida på honom mestadel av tiden... körde dock in honom...

RIP.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
353
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
453
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 430
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 621
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar