Häst som sänker sig för lågt

SmizzSpeedy

Trådstartare
Jag tränar en travhäst genom longering just nu. Syftet är att komma upp på ryggen så småningom men han behöver stärka sig mer bla genom longering.
Saken är den att han har en tendens att hamna i väldigt låg form.
Jag har använt chambon först för att hjälpa honom att sänka huvudet och han finner sig bra i att inte kunna höja sig (han är ingen stjärnkikare alls) och är bekväm med grejorna.
Men stundvis och mest i höger varv hamnar nosen "i backen". Idag testade jag snodd istället och det hjälper en del men han vill ändå ner med skallen.
Jag förstår att det är jobbigt för honom att vara i rätt läge o ingen har ju krävt det förut heller och i vagnen är det svårt att parera som man kan från ryggen.
Nån som har tips o råd att ge på andra varianter av hjälptyglar eller hur jag kan använda den utrustning jag har på ett annat sätt eller andra övningar som hjälper mig att få honom att känna sig bekväm i lodplan. (eller är det bara att härda ut tills han är starkare o då kommer att hålla huvudet där jag vill att han ska va för att jobba rätt)
Han är en trevlig häst att jobba med o är välvd i halsen så "gå på tygeln" ska inte vara nått bekymmer. Han jobbar i bra tempo o lyssnar på mig.

Sv: Häst som sänker sig för lågt

Jag förstår inte riktigt hur du menar.. Är problemet att han är för låg i formen eller att han går bakom lod?

Han springer med huvuvdet i normal höjd mesta tiden men dyker ner med nosen nästan ner i backen som om han letade efter nått (sänker huvudet långt ner mot marken) Tror han gör så för att få en vilopaus från arbete för han saktar ner farten lite när han gör sina "nosningar".
Alltså en mycket låg form.

Jag fattade inte riktigt men om det är som jag förstod det så kan det vara nått liknande som kallblodsdamen jag rider pysslar med.

hon går bakom lod och lågt stundvis när jag rider det i form. jag tror att det är för att hon inte riktigt orkar bära sig ordentligt ännu, och hon placerar huvudet så för att få lite motvikt med hjälp av huvudets tyngd för att orka bära sig. var det där en förståelig förklarning?

jag vet inte om detta stämmer, men jag vet att hon inte "fuskar" för bakben och rygg hänger med och arbetar rätt men att hon är bakom lod och låg.

Nån som har tips o råd att ge på andra varianter av hjälptyglar eller hur jag kan använda den utrustning jag har på ett annat sätt eller andra övningar som hjälper mig att få honom att känna sig bekväm i lodplan. (eller är det bara att härda ut tills han är starkare o då kommer att hålla huvudet där jag vill att han ska va för att jobba rätt)
Han är en trevlig häst att jobba med o är välvd i halsen så "gå på tygeln" ska inte vara nått bekymmer. Han jobbar i bra tempo o lyssnar på mig.

Koncentrera dej istället på hur hästen har ryggen, hur den arbetar med kroppen. Bara för att en häst går med huvudet "rätt" betyder inte det att den arbetar med kroppen rätt.

Varför tömkör du inte istället? Betydligt lättare att komma åt hästen och få en ärlig form genom tömkörning.

Det är svårt att longera på rätt sätt. Oftast lär sej hästen speciellt om man använder snoddar och sånt att bara knäppa av i nacken. Att använda sånt är tycker jag mer för hästar som har väldigt svårt att slappna av, att sänka sej osv.

Annars är det alltid bra att longera om man nu måste göra det över bommar osv, då får hästen arbeta lite med bakben och rygg.

Trodde inte det skulle vara så svårt att förklara så ni förstår :D inget illa ment! Han springer med nosen i backen stundtals och ser ut som en spårande hund :p
När han gör så får jag dra lite i linan o då tar han upp huvudet igen i fri öppen form

jag kanske är trött men jag fick inte bild framför mig, men nu läste jag igen så då fattade jag iaf. men iaf så är det nog inte samma som "min" håller på med.

men som tidigare skrivare; tömkörning föredrar jag framför longering. sen tror jag som du själv sa att han kanske gör så för att ta en paus för att han inte orkar bära sig längre perioder i sträck.

Han springer med huvuvdet i normal höjd mesta tiden men dyker ner med nosen nästan ner i backen som om han letade efter nått (sänker huvudet långt ner mot marken) Tror han gör så för att få en vilopaus från arbete för han saktar ner farten lite när han gör sina "nosningar".
Alltså en mycket låg form.

Det finns inte tycker jag iallafall något normalt läge hästar ska gå i. Det beror helt och hållet på hästens styrka och samling. Och sen beror det mycket på hur hästen är byggd, en häst som är väldigt hög naturligt i formen kan mycket väl ha fördel av att sänka sej en hel del medan en häst som går väldigt lågt och framtungt borde gå i en liten högre form så man får upp den, kommer bort från framtungheten.

Koncentrera dej på rygg och bakben istället för vart huvet är någonstans.

Han trampar på bra med benen och har bra takt. ja tömkörning kanske vore nått. Har ingen mer erfarenhet av det än rakt bakom, har aldrig gjort det på volten. Hur ska linorna löpa och vad ska man tänka på? Tips!!

Jag förstår din tanke men när nosen nästan stryker i backen o linan hamnar precis framför hovarna?? Jag tycker nog att det är i lägsta laget även om jag inte är emot en låg form

Vad händer om du istället för att dra i linan/sätter på en annan hjälptygel jobbar ännu mer med tempoväxlingar/övergångar? Om du gör en övergång när han blir sådär toklåg, vad händer då?

Vid tömkörning på volt, alt. "dubbellongering", så drar jag yttertöm bett-gjord-hand och innertöm gjord-bett-hand.

prova utan chambon och arbeta mkt med korta intervaller, övergångar, tempoväxlingar. Låt hästen skritta emellan så han får vila om det blir jobbigt.
Lägg gärna in någon bom på marken.

Longreining kan nog passa också! :)

Tack för era svar! Ska testa de olika alternativen. Vad är longreining???
Ska växla mellen gångarterna oftare o mer skritt. Som sagt så är han inte så stark än mer än när han springer i vagnen fort rakt fram. Det här blir ju ett annat slags jobb för honom och jag vill inte skapa spänningar.

Du skriver att han sänker farten när han "nosar i marken". Kan det inte hjälpa att du driver på bakifrån för att få mer bjudning och därmed också upp nosen? Istället för att rycka upp huvudet med linan (även om man bara rycker lite så förstör man ju rytmen)

Är han låg, men med nosen framme så har du en häst som stretchar själv. Se till att han går framåt ordentligt bara så att hans energi kommer bakifrån och genom ryggen. Chambon är bra eftersom den inte låser hästen på något vis.

Senast ändrad:

han kommer att höja nacken när han blivit starkare. Inget att oroa sig för mao.

Jag tränar en travhäst genom longering just nu. Syftet är att komma upp på ryggen så småningom men han behöver stärka sig mer bla genom longering.
Saken är den att han har en tendens att hamna i väldigt låg form.
Jag har använt chambon först för att hjälpa honom att sänka huvudet och han finner sig bra i att inte kunna höja sig (han är ingen stjärnkikare alls) och är bekväm med grejorna.
Men stundvis och mest i höger varv hamnar nosen "i backen". Idag testade jag snodd istället och det hjälper en del men han vill ändå ner med skallen.
Jag förstår att det är jobbigt för honom att vara i rätt läge o ingen har ju krävt det förut heller och i vagnen är det svårt att parera som man kan från ryggen.

med en cambon så skall hästen söka framåt neråt och inte med halsen välvd a la dressyr form. Håll koll på ryggen och öka på drivningen när han saktar ner det gör han för att det börjar bli jobbigt. Cambongen är bra då det inte är en fixerande tygel utan verkar när hästen höjer huvudet och sänker ryggen annars är den overksam och hästen får därmed en eftergift exakt när den sänker huvud och höjer rygg. Detta så tillvida att du har nog driv på hästen.

Jag ser inget negativt i att hästen gör sådär. Rygg pch överlinje får ju sträcka ut ordentligt.
Som någon annan skrev, så driv fram hästen lite när den gör så så den ökar bjudningen och förmodligen höjer upp sig lite i huvudet också.
Det är klart att det är ju inte bra om hästen går så heeela tiden :p men om den stretchar ut lite ibland gör ingenting.

Sen skulle jag också rekommendera att variera med tömkörning :)
Att bara gå på volt och utan "rätt" inverkan på formen tycker inte jag är någon bra arbetsform.

Ska prova att driva fram i "nosen-i-backen-läget" och han kommer förmodligen att höja sig då. Jag upplever det positiva med han sänkning att han får sträcka ut hela överlinjen men vill att han kommer till arbete i en lite högre form än den lägsta.
Jag gillar chambonen så till vida att den inte låser fast. Med snodd menar jag den gummibandsvarianten som kallas halsförlängare tror jag. Den är ju mjuk och låser inte heller tycker jag. (har den inte hårt spänd) Han tuggar behagligt på bettet med stängd mun hela tiden och hoppas han reagerar likadant vid ridning. (Han är bara van en sträckt töm i full fart eller långsamtempo med minimalt stöd i bettet)
Men ska tömköra och tycker att long reining såg superbra ut! Då kan man lätt variera varv o det såg trevligt ut för häst o förare.
Har fått mycket att reflektera över och tackar igen för tips o ideér!!
Jag är medveten om att det tar tid att få honom att jobba på rätt sätt men tror vi är på rätt väg, styrka tar tid att få upp.

Liknande trådar

Western Hej på er! Jag tar gärna emot lite tips från er för jag är GRÖN inom western men efter att ha varit på några clinics för John Moore...
Svar
11
· Visningar
2 237
Senast: Nea_
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka