Jag har en medryttarhäst som jag rider ett par dagar i veckan. Har gjort det sen typ 3 månader. Hon kan ofta vara ganska stark i galoppen vid uteritter men lyssnar ändå och det går att få henne att sakta av. Jag har dock fått höra innan att hon kan sticka iväg och det gjorde hon alltså idag. Första gången fick jag stopp på henne ganska snabbt, men så tyckte tjejen jag rider med att vi skulle försöka igen eftersom hon brukar kunna göra så enstaka gång och sen är det bra. Den andra rusningen fick jag verkligen inte stopp på henne. Det var längesen jag red så jag hade inte så många knep att ta till annat än att försöka sitta tillbaka och hålla tillbaka tyglarna och pulsera med tyglarna, efter typ 300 meter eller så saktade vi av och stannade (oklart om det var på grund av min inverkan eller på grund av att hon tyckte det var dags ). Denna gången red jag utan bett (hackamore) och den andra medryttaren (hon har nyligen slutat) brukar kunna rida på hackamore och även galoppera på hemvägen, vilket var det vi gjorde idag. Skulle inte säga att jag blev rädd, försökte mest bara få stop på henne. Den andra ryttaren (vars mamma äger hästen och som rider henne regelbundet) sa att jag borde ”såga” tyglarna för att få stopp på henne och att om jag bara håller tillbaka så får det hästen att sticka ännu mer. Nu tänker jag i förebyggande syfte... Hur ska jag göra för att undvika att hon rusar sådär? Och hur får jag stopp på henne när hon väl är igång? Obs. Hon skenar alltså inte på grund av rädsla eller så, hon rusar mest iväg i okontrollerad galopp...