Häst som rullar sig mycket, förstoppning?

Dirtmaster

Trådstartare
Min 24-åriga travarvalack har börjat rulla sig väldigt mycket i hagen. Han är frisk och äter bra, normal puls temp och andning. Men det som oroar mig är att han rullar sig så mycket och på så många olika ställen så han har lyckats rulla fast två gånger nu på en vecka. En gång inne i lösdriften och en gång ute vid höhäcken. Andra gången så hade han nog legat ett par timmar och försökt komma upp så när vi kom ut och fick runt han så var han så trött så han skaka och ville inte resa på sig. Fick in han i stallet där han la sig direkt och fick en känsla av att han hade ont i magen för han såg så obekväm ut. Ringde veterinären som tyckte det verkade som att han hade förstoppning i magen och kanske början till kolik. Så hon rekommendera att ge han betfor och ut och gå mycket. Så nu till frågor; Någon som har varit med om liknande fall och isåfall vad har ni för tips om vad det kan vara? Vad finns det mer för bra foder att ge mer än betfor som sätter igång magen och underlättar matsmältningen, linfrö? oljor? ge mig tips och trix :laugh:

Sv: Häst som rullar sig mycket, förstoppning?

Ta in honom på stall, ta bort ALL mat och ge vatten. Skulle du må bra av att äta och äta utan att skita? Kolla bajset. Kolla pruttigheten. Känn igenom hästen. En 24åring kan även va dålig på andra sätt än kolik. Ta tempen.

Någon som kan mer kan få ta detta med loppfrö och sandkolik. Ha i åtanke att det finns en anledning till att hästar som har ont i magen inte ska rulla sig.

Få din häst att dricka, förstoppningskolik kommer sig av för lite vatten. Lite betfor i en vattenhink kanske kan locka igång din häst att dricka mer.

Bajsar han något alls?

Håller med om att ta bort allt foder på en gång, och försök få honom att dricka. Betfor i vattnet fungerar bra på en del hästar, annars kan du testa med lite sockerfri äppeljuice, äppelvidervinäger eller något annat smaskigt i vattnet.

Tack för alla svar. han har varit inne på box inatt och har bajsat som vanligt så förstoppning är det nog inte. Självklart tog jag bort foder först :) men verkar som det är något annat. Nu är han pigg och kry, äter dricker precis som vanligt. Men allt har varit som vanligt hela tiden, bara de att han rullar sig så mycket överallt. Kan andra magproblem som man inte kan se från utsidan orsaka detta?

pälsfällning var vad jag också tänkte på först... det kliar säkert!

Har ett 27-årigt sto som också rullar sig betydligt mycket oftare nu än när hon var yngre. Nu rullar hon sig nästan alltid efter kvällsfodringen, som en ritual nästan. Jag vet inte om det är för att 'skaka' om i magen liksom, eller om det kliar.. Hon har haft två koliker förra och förrförra året, men i år har vi sluppit hittills. :bow: Vi har gett henne lite paraffinolja i fodret under hela vintern, gett all mat uppblött och hon har fått förutom betfor och vetekli som hon ändå åt innan, linfrön och loppfrön (phyllisfrön). Vi har även gett munkpeppar eftersom hon när hon brunstat rejält glömt att både äta och dricka, vilket vi tror utlöst iaf den ena av de två koliker hon haft under sitt liv.

ja de kan ju ha med åldern å göra kanske :) för att få igång magen mer, har provat att ha av täcket ute nu och han verkar rulla mindre då också, så kan ju va att de kliar.

Det kan ju vara så att (den eventuella) koliken utlöstes av att han rullat fast och, inte tvärt om.
Nu spelar ju det inte någon roll egentligen med tanke på åtgärderna, det är ju liksom alltid bra att se till att magen är igång.

Med hästen på lösdrift är det svårare att kontrollera vätske- och foderintag, men man har ju fördelen med att de har möjlighet att röra sig mer istället. Utöver de tips du redan fått är det bra att ha koll på tänderna på äldre hästar.

Tack för alla svar. han har varit inne på box inatt och har bajsat som vanligt så förstoppning är det nog inte.?

Vet inte just om det är förstoppning din häst har, men vill bara påpeka att förstoppade hästar ibland kan bajsa ändå. Min häst har varit förstoppad två gånger och båda gångerna så bajsade hon, vilket gjorde att jag inte upptäckte det så snabbt som jag önskat.

Liknande trådar

Hästvård För ca 4 år sedan blev min då 7 åriga Nelly diagnostiserad med "kronisk kolik". Detta efter att veterinären blivit kallad i snitt en...
Svar
17
· Visningar
2 786
Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
3 164
Senast: Docka
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 647
Hästvård Vänder mig till er här på Buke för att se ifall någon har upplevt nått liknande med sin häst. För att göra en förkortning av vad som har...
2
Svar
29
· Visningar
5 694

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka