Häst som reagerar på pruttljud

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare maadddeeee
  • Startdatum Startdatum
M

maadddeeee

Hejsan! Jo det är så här att travhästarna i stallet reagerar väldigt starkt på "pruttjudet". Alltså, inte så att dem tror att dem ska gå fortare eler ngt sånt, utan reagerar som att ljudet är väldigt negativt förknippat. Hästarna (som för övrigt är väldigt mkt NH-tränade, och van vid "konstigheter") blir inte sig sjäva när dem hör det, och det sitter djupt - har inte gått att vänja av än. syptomen är Stress, "agresivitet", Rädsla mm. Den ända i stallet som inte reragerar, är den yngste som knappt stått ngt på travet, utan mest här hemma.
Har ni några tips hur man kan vänja av detta? Och framförallt, vet ni vad som kan vara bakgrunden till detta? Ni själva kanske varit med om detta?

skulle vara tacksam för svar :laugh: :banana:

Sv: Häst som reagerar på pruttljud

Ehm...Va?
Jag fattar inte riktigt. Jag tror du måste förklara lite mer vad du menar.
Eller så är jag trög för att jag inte är i trav-världen. Det kanske är ett vanligt problem att hästar är rädda för prutt-ljud? Och är det sina egna eller andra hästars eller kusken (heter det så i trav, drabbades just av hjärnstillestånd) som är skurken?
Eller är det något ljud man själv gör som att säga ptroooo när de ska sakta av?

Fnobby: :rofl:

Den ända i stallet som inte reragerar, är den yngste som knappt stått ngt på travet, utan mest här hemma.

Nää, för ändan är så van vid ljudet redan så den reagerar inte. :D ;) :o

Skämt åsido... har faktiskt aldrig hört talas om problemet och då har jag stor erfarenhet av travhästar (både hos stora proffs och i mindre stall).

Jag har också funderat på varför vissa hästar reagerar när man gör sånna ljud.:)
Vi har några på gården nu som gör det, en av dom reagerar så kraftigt att hon lättar från marken med frambenen.

När hon gör de så vänder hon bogen från mig, lägger öronen bakåt och vänder borrt huvudet från mig och gör lite "fula miner".
När hon var yngre bet hon t.om. efter en när man gjorde så :/

Kanske liknar ljudet ngt ljud som hästar ger ifrån sig när dom "bossar över varandra" (Jag vet inte jag har bara funderat över der lite smått oxå:p)
'

Men jag undrar; Varför vill du så gärna få dom att inte reagera på det?
det är väl bara att låta bli att göra prutt-ljud när man hanterar dom hästarna. :D

Jag har också funderat på varför vissa hästar reagerar när man gör sånna ljud.:)
Vi har några på gården nu som gör det, en av dom reagerar så kraftigt att hon lättar från marken med frambenen.

När hon gör de så vänder hon bogen från mig, lägger öronen bakåt och vänder borrt huvudet från mig och gör lite "fula miner".
När hon var yngre bet hon t.om. efter en när man gjorde så :/

Kanske liknar ljudet ngt ljud som hästar ger ifrån sig när dom "bossar över varandra" (Jag vet inte jag har bara funderat över der lite smått oxå:p)
'

Men jag undrar; Varför vill du så gärna få dom att inte reagera på det?
det är väl bara att låta bli att göra prutt-ljud när man hanterar dom hästarna. :D

Okej, är det travhästar? Nej är bara nyfiken på att veta varför, då jag aldrig varit med om att en ridhästreagerar så. Hahaha jo det är typ samma reaktion på "mina" hästar också (tar hand om hästarna åt en gubbe). Men som sagt är mest nyfiken på varför dem reagerar som dem gör, och varför dem reagerar så negativt. Hästarna blir bokstavligen tokiga när dem hör det xD ganska ku åsido ^^ Jo kanske det, haha kanske det påminner om någon konstig "bossningsfrustning" eller lilknande?

Ehm...Va?
Jag fattar inte riktigt. Jag tror du måste förklara lite mer vad du menar.
Eller så är jag trög för att jag inte är i trav-världen. Det kanske är ett vanligt problem att hästar är rädda för prutt-ljud? Och är det sina egna eller andra hästars eller kusken (heter det så i trav, drabbades just av hjärnstillestånd) som är skurken?
Eller är det något ljud man själv gör som att säga ptroooo när de ska sakta av?

Fnobby: :rofl:

Hahahaha xD Svårt att förklara , nej det är inget ptroooo ljud, utan du vet ett sånt dära pruttljud man kan görar med munnen? så det låter som att någon pruttarxD (fråga inte hur vi märkte att dem reagerade på det xD) Ja det kanske det är, jag var inne på att det var ngt inom trav, eftersom jag bara vet travhästar som reagerar så (förutom lilen som knappt stått något på travet än), men det kanske är något bossningsgrejs också? tror jag ska höra med han som jag lärt mig NH av, han borde ju veta ifall det är något sånt :laugh:

:rofl:
Ja jag har då aldrig hört om nån som använder sig av prutt-träning:D

Kanske nån kusk nån gång som tänkte använda lite raketbränsle?!

Ja jag har då aldrig hört om nån som använder sig av prutt-träning:D

Kanske nån kusk nån gång som tänkte använda lite raketbränsle?!

Hahahaha skulle inte förvåna mig xD Men funderar på om ljudet påminner om ngn vansinnig idiotisk tränings´metod eller ngt, ogillar kusken, och den ända hästen han inte vart kusk på reagerar inte på pruttljudet´, han tror att man vill pussas xD

* nu satt jag och försökte tänka mig nån sån träning, och upp i huvudet kom Erik A sittandes "kom igen då. ppfftttt ppffttttt kom igen*

* nu satt jag och försökte tänka mig nån sån träning, och upp i huvudet kom Erik A sittandes "kom igen då. ppfftttt ppffttttt kom igen*

HAHAHAHA :rofl: nja det var nog inte riktigt så jag mena, men typ som stötspön eller ngt sånt som kanske "pruttar"?xD för dem får typsån reaktion :(

Mitt sto (f.d. travare) blir skitsur och stryker öronen bakåt om jag gör "pruttljud" i närheten av henne, särskilt nära mulen, men å andra sidan blir boxgrannen som är en tinker också hemskt upprörd av samma behandling.
Har träffat ett par ridskolehästar som reagerat på samma ljud med upprördhet och/eller nervositet, rätt intressant men jag har faktiskt ingen aning om vad det beror på.

Annars har jag aldrig varit med om att varken anställda eller tränare i travstall ägnat sig åt några som helst pruttljud i samband med hästhantering. Tack och lov, annars hade jag nog fan undrat vilket dårhus jag hamnat i. :p

Mitt sto (f.d. travare) blir skitsur och stryker öronen bakåt om jag gör "pruttljud" i närheten av henne, särskilt nära mulen, men å andra sidan blir boxgrannen som är en tinker också hemskt upprörd av samma behandling.
Har träffat ett par ridskolehästar som reagerat på samma ljud med upprördhet och/eller nervositet, rätt intressant men jag har faktiskt ingen aning om vad det beror på.

Annars har jag aldrig varit med om att varken anställda eller tränare i travstall ägnat sig åt några som helst pruttljud i samband med hästhantering. Tack och lov, annars hade jag nog fan undrat vilket dårhus jag hamnat i. :p

hahaha xD Jo så är det också för "mina" hästa, dem reagerar mkt mer och man står framför dem. Skulle vara vädigt intresannt vf dem reagerar som dem gör :) kanske tycker dem att vi är allmänt omogna bara :rofl:

Hejsan! Jo det är så här att travhästarna i stallet reagerar väldigt starkt på "pruttjudet". Alltså, inte så att dem tror att dem ska gå fortare eler ngt sånt, utan reagerar som att ljudet är väldigt negativt förknippat. Hästarna (som för övrigt är väldigt mkt NH-tränade, och van vid "konstigheter") blir inte sig sjäva när dem hör det, och det sitter djupt - har inte gått att vänja av än. syptomen är Stress, "agresivitet", Rädsla mm. Den ända i stallet som inte reragerar, är den yngste som knappt stått ngt på travet, utan mest här hemma.
Dom E kanske BRAKrädda:D :bump::bump::bump::rofl:

*kl*

Haha:rofl: ni är för roliga!!

Men nu till problemet:D

Hade en D-ponny i stallet (garanterar att han aldrig varit i närheten av en travbana) som blev livrädd när man gjorde "prutt" ljudet.

MVH Russin8

vi har fem hästar i stallet.. tre travare, en travarkorsning och en shettis.. de som inte reagerar är just korsningen (som fö skulle kunna ha en elefanthjort passerandes genom boxen utan att röra en min) och shettisen, de vill bara fortsätta pussas.. min som har startat mycket som yngre är den som reagerar vassast.. hon blir skitirriterad, lägger öronen bakåt och kan tom visa tänder.. de två andra travisarna vänder bara bort ansiktet och är lika snabbt tillbaka.. men de reagerar i alla fall..
men vad jag vet så används inga sånna ljud i träning av travisar.. inte bland mina bekanta i llal fall. :D

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 044
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar