Häst som ofta river, vad kan man göra?

Sv: Häst som ofta river, vad kan man göra?

en av sveriges bästa / kändaste tränare lyfter så på bommarna utan att ngn säger till.. men ingen vågar väl?

Ja, sorbe, det tycker jag med ! Så det minskar med sånt där.

:eek: Usch, stackars hästar!

Jag tror det är få som vågar säga ifrån, och en del är säkert naiva nog att tro att allt ens tränare gör är bra. Speciellt om det är en känd tränare...

Pröva med viktmanschetter det finns speciella träningsprogram för hopphästar, det gör att hästen blir starkare och automatiskt lyfter sina ben högre över hindret. Vi använde viktmanschetter både på mina hopp ponnyer och på våra travhästar under en period med bra resultat.
Sök på viktmanschetter till häst på någon sökmonitor för att hitta återförsäljare

Pröva med viktmanschetter det finns speciella träningsprogram för hopphästar, det gör att hästen blir starkare och automatiskt lyfter sina ben högre över hindret. Vi använde viktmanschetter både på mina hopp ponnyer och på våra travhästar under en period med bra resultat.
Sök på viktmanschetter till häst på någon sökmonitor för att hitta återförsäljare

till dig och trådskaparen... viktskydd ska användas av kunniga personer som vet vad de håller på mig då dessa ibland kan göra större skada en nytta..... Vet många hästar som fått skador av dessa

I steeplechase hoppar de igenom häckar.

Ganska flackt dessutom.

Du behöver träna den att hoppa i en annan form. Genom avsprångsbommar, hoppning i lågt tempo, och med mer samling och "spiral" i baken i avsprånget.

Jag skulle först träna upp rygg o bakdel genom klättring uppför o nerför, mkt dressyr för att få hästen att samla sig bakifrån, trava över cavaletti, mm. Den behöver bygga rätt nmuskler för att hoppa med en bra kurva o höjd.

Sen grundhoppning med avspr. bommar som sagt, breda hinder, men låga, hoppa ur trav, samlad trav.

Sen studsserier tex som någon föreslog.

Se det som att du utbildar hästen i hoppning, inte att du har en färdig hopphäst för att den gått steeplechase.

Bortse från de flesta andra tips du fått här.:crazy:

Återförsäljarna för viktmanschetter har speciella träningsprogram beroende på vad man ska använda hästen till, sen börjar man med väldigt låga vikter. Om man följer dessa är det inga problem. Min mamma var med och tog fram prototyperna till detta och det var i samarbete med mycket kunniga människor som detta gjordes. Så vi har använt dom i många år med bra resultat.

en av sveriges bästa / kändaste tränare lyfter så på bommarna utan att ngn säger till.. men ingen vågar väl?

Oj oj vad många som gör det. Har sett det många gånger genom åren med ponnybarn som hoppat. Jag har sett en ansedd tränare försöka stoppa upp het ponny på det sättet. Få den att hoppa lugnare:angel: Istället för att lära ungen som satt på att rida:crazy:

OK! ville bara varna TS lite för riktiga viktskydd då de som sagt kan göra mer skada en nytta.. men det "konseptet" verkar ju bra :)

Då förstår jag vad du menar, viktskydden kom till efter viktmanschetten och dom har jag aldrig prövat, men viktmanschetterna är inga skydd utan vikterna sitter i fickor på framsidan så att vikterna inte tynger på senorna utan hjälper hästen att bli starkare i sin rörelse, detta har använts mycket som hjälp på hästar som efter skada blivit svagare i sin ena sida för att inte behöva rida dom så mycket på volt.
Men det är mycket viktigt att följa de träningsschemor som finns då detta är jobbigt för hästen och man brukar börja med att skritta 5 minuter med dom på och då ska hästen vara uppvärmd innan och den ska skrittas av efteråt.

Mycket bra tips!:bow:

Jag tycker inte man ska använda "viktmaschetter" eller ngt sånt... men det är ju upp till var o en.

I steeplechase hoppar de igenom häckar.

Ganska flackt dessutom.

Du behöver träna den att hoppa i en annan form. Genom avsprångsbommar, hoppning i lågt tempo, och med mer samling och "spiral" i baken i avsprånget.

Jag skulle först träna upp rygg o bakdel genom klättring uppför o nerför, mkt dressyr för att få hästen att samla sig bakifrån, trava över cavaletti, mm. Den behöver bygga rätt nmuskler för att hoppa med en bra kurva o höjd.

Sen grundhoppning med avspr. bommar som sagt, breda hinder, men låga, hoppa ur trav, samlad trav.

Sen studsserier tex som någon föreslog.

Se det som att du utbildar hästen i hoppning, inte att du har en färdig hopphäst för att den gått steeplechase.

Bortse från de flesta andra tips du fått här.:crazy:

Jag ser absolut inte att jag fått en färdig hopphäst, vi har mycket länge hoppat 60cm banor just för att vänja honom vid denna typ av hoppning och att få honom stark nog. Har ridit honom i ca 1 och ett halvt år och under den tiden hoppat låga banor och tävlat 60cm clearrounder. Först för ca 2 veckor sen tävlade vi 80-90 cm klass för första gången. (Hans ägare har tävlat upp till 1m på honom, men det tycker jag är alldeles för stort med tanke på att han river så mkt.) Så jag har tagit det väldigt lugnt med honom.

Men iaf, ska prova studsar och löshoppning som någon skrev. Skulle aldrig falla mig in att prova barrering eller någt sådant. Ville mest veta om någon hade samma problem och hade någon bra övning som får hästen att hoppa upp sig.

Han har väldigt lätt för att samla sig, det har ahn alltid haft. Han är rätt kortsprungen. Så när vi hoppar är det nästan alltid ur samling. Men samlar man honom för mycket river han och rider man på för mycket river han. Så det gäller att hitta nåt mellanting tror jag. Klättra är nåt jag absolut ska göra och länge har velat, måste bara hitta nån backe först :) (precis flyttat till ett nytt stall) Sen har vi äntligen hittat en ny bra tränare som förhoppningsvis kan ge tips :)

Men då är det iaf fler än jag som tror att detta kan ha med steeplechasen att göra. Oj, nu blev detta rätt långt :)

den man kan göra istället för att dra upp ena sidan av bommen, är att man håller upp bommen på bägge sidorna sen precis när hästen hopapr av släpper man bommen i hållarna, då låter det lite å dom kan blir lite skraja för de lät, och då hoppar dom lite försiktiga, det har en kompis till mig gjort, inge farligt och hästen kommer inte till skada på nått vis

Men herregud, låter ju helt idiotiskt. Då kan ju hästen istället bli rädd för att hoppa, och börja vägra istället? Om hästen blir ordenligt rädd kan det ju dessutom hända allvarliga olyckor.

Men det räknas ju typ samma sak som järnrör, när hästarna river ramlar de ner och låter! Det räknas som barrering även det.

Ja hästen är ju van att hoppa flackt, för det ska gå så fort som möjligt.

Men jag undrar en annan sak och det är tekniken med benen? Viker han in frambenen eller hänger med dem som en unghäst? Många fullblod gör ju tyvärr det men det brukar oftast bli bättre med tiden, när de lär sig. Helt enkelt som unghästar i början med frambenen hängande och klart han river då när det blir lite högre.

Även om du har hoppat banor så undrar jag (för det skrev du inte) har du hoppat travhoppning, och studsserier ur det sedan? Bra språngkurva som är en förutsättning för att få till det, måste man nog träna in, inte främst genom att hoppa banor, utan med medvetna övningar. Eftersom hästen haft en annan hoppstil innan.

Travbom med kryss, sen lägga till fler.
Travhoppa bredare hinder.
Inte hoppa ur hägt tempo alls innan du kommit tillrätta med problemet.

En duktig hopptränare borde kunna hjälpa dej, men självklart ingen som har någon form av barrering för sig för då får du nog en häst som stannar istället.

De allra flesta fullblod är så rädda om benen att de lär sig vika in frambenen o dra upp bakbenen. De brukar inte riva trots sina hängande ben i början utan istället hoppa jättehögt :eek: , för att komma över. När jag börjat hoppa med dem har de alla hoppat som om hindret var 110 när det var 60 cm:angel: Men sen lär de sig med tiden.

Kan den ha problem med tekniken, av andra skäl? Hoppar den med ryggen? Hur är det med rygg, knän, bakkän? Är den kollad?

Man blir ju mörkrädd... :(

Ja. Barrering används allt för ofta. Jag själv har varit med på en träning där det förekom barrering, men det var innan jag visste vad det var. :(

Helt sjukt, jag har fått uppfattningen att det förekommer mest bland de tränare som tränar yngre, yngre som inte alltid vet vad saker och ting är eller menas med eller som helt enkelt inte vågar säga ifrån. Även om jag vet att det självklart finns på alla nivåer, men den uppfattning jag har iaf. Eller?

Det skrämmande med den träningen var att det var vuxna med! :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka