Häst som ofta river, vad kan man göra?

IterBis

Trådstartare
Min medryttarhäst som är ett fullblod som tidigare gått steeplechase har väldigt lätt för att riva. Han gör det ofta och nonchalerar totalt att han slår i. Normalt brukar ju hästar bli lite mer rädda om sig efter ett islag och hoppa upp sig, men det gör inte han. Jag tror att detta kan ha att göra med att steeplechase tekniken sitter kvar. Så nu undrar jag om det är nån annan som har detta problem? Eller någon som vet nån bra övning för hästar som river? Tacksam för svar!:)

Sv: Häst som ofta river, vad kan man göra?

Det är ju jättesvårt att göra någonting om han inte bryr sig om att han slår i. Men för det första skulle jag alltid hoppa med öppna skydd eller inga skydd alls. Sedan skulle jag försöka att komma nära hindret, så att han inte kan hoppa på fart utan måste använda kroppen mer. Jag skulle också rida studsserier för att träna upp spänst och snabbhet. Men som sagt, bryr han sig inte om att han slår i är det svårt ...

tack, ska prova detta! ska även prova löshoppa.

testa att hoppa lite fasta hinder, då lär sig de flesta hästar att bli lite mer uppmärksamma.

Jag skulle verkligen inte vilja hoppa fasta hinder med en häst som ofta river. Det kan ju gå riktigt illa det !!!
Jag tycker för å främst att hästen ska klara icke fasta hinder.

En tränare till min kompis häst som ofta brukar riva , brukar ställa sig bredvid hindret och hålla bommen i hållaren eller vaa man säger sen höjja upp det på ena sidan då precis innan han hoppar... då brukar han hoppa upp sig och sen gör dom så cirka två gånger sen hoppar han felfritt sen tredje gången. låter lite farligt eller va man säger men det hjälper på honom, seb ska hon ju bara hålla bommen så den kan ramla om han slår i den och är bereed på att släppa .. hoppas du fattar? lite svårt att förklara kasnke inte hjälper på din pålle men iaf ...

En tränare till min kompis häst som ofta brukar riva , brukar ställa sig bredvid hindret och hålla bommen i hållaren eller vaa man säger sen höjja upp det på ena sidan då precis innan han hoppar... då brukar han hoppa upp sig och sen gör dom så cirka två gånger sen hoppar han felfritt sen tredje gången. låter lite farligt eller va man säger men det hjälper på honom, seb ska hon ju bara hålla bommen så den kan ramla om han slår i den och är bereed på att släppa .. hoppas du fattar? lite svårt att förklara kasnke inte hjälper på din pålle men iaf ...

:crazy: ..

Kallas inte det barrering?

hmm... det är ju barrering, och det är FÖRBJUDET... :@

Man ska ju inte hoppa det största hindret direkt, men låga, smala hinder brukar fungera väldigt bra, hästen slår i, och eftersom det fasta hindret inte ger efter snubblar den till och undrar ju vad som hände, tar man det en gång till på en gång går det mycket bättre.

Usch vilken hemsk metod... Det är barrering, jag skulle genast sluta träna för denna tränare. Man blir mörkrädd när man hör om sånt här och att det förekommer bland våra tränare.. huga.. :eek:

Usch vilken hemsk metod... Det är barrering, jag skulle genast sluta träna för denna tränare. Man blir mörkrädd när man hör om sånt här och att det förekommer bland våra tränare.. huga.. :eek:

Speciellt när jag tror att det gäller en ungdom och en ponny :crazy:

´

vadå barrering ? :confused:
nu fattar jag ingenting :S har jag missuppfattat det eller har ni missuppfattat mig ?

´

´

vadå barrering ? :confused:
nu fattar jag ingenting :S har jag missuppfattat det eller har ni missuppfattat mig ?
det är inte min tränare ....

´

man kan testa att hoppa med lite tyngre bommar också så det gör lite ondare om hästen slår i .... det käns som ngn annan skrev tidigare att studs också skulle vara bra..

Ja, att göra så kallas barrering och det är strängt förbjudet. Hoppas TS är kunnig nog att inte prova på det du skrev.

Till TS:
Träna mkt serier o studs. Även mkt cavaletti o bommar öht. Min storhäst rev ganska mkt innan, men gör det inte alls lika mkt nu när hon blivit starkare och mer vältränad.
Och hon verkade inte heller bry sig om att hon slog i.

Är hästen hoppad mkt?

Lycka till! :D

Barrering är ett sätt att få hästen att hoppa högre genom att tillfoga den smärta. Barrering är förbjudet. Det du beskriver är en vanlig barreringsmetod.
Några vanliga barreringsmetoder,
- En medarbetare slår hästen på benen med en käpp eller höjer bommen när den hoppar.

- Ryttaren får hästen att hoppa av antingen för tidigt eller för sent vilket får till följd att den slår sig.

- Blister - en brännande salva som stryks på hästens ben och som gör att den känner mer smärta när den slår i bommen.

- Spikförsedda benskydd.

- En nästintill osynlig järnbom, taggtråd eller elektrisk tråd ovanför den vanliga bommen som hästen inte ser och därför slår i.

´

ursssh finns det folk som gör så ?? :eek: tom i sverige ? :eek:

men den har aldrig gjort illa sig ju :crazy: fattar inte ? hästen ser ju tom att man höjer :confused: nu känner jag mig som en idiot :crazy: vadå så det är barrering eller vare hette det med ?
isåfall vaafan har hon för tränare :eek: :cry:

det är inte jag och min häst eller min tränare som gör så ..

´

Så som du beskrev så höjer de ju ena kanten, och detta görs säkert när hästen liksom redan "hoppat av" och då kommer den ju slå i. Hästen hinner ju inte reagera på att bommen höjs upp och kommer slå i hindret. Detta gör den som du skrev ett par gånger. Efter ett par hopp hoppar hästen högre än vad den egentligen ska för att inte slå i.

Det spelar ingen roll om tränaren håller så att "bommen kan ramla ner".

Tyvärr finns det många tränare o ryttare som gör sånt.

Det är vanligare än man tror...
Ja, det den där tränaren håller på med är barrering.

Det man borde göra egentligen är att filma när tränaren gör sådär och skicka in det till Svenska Ridsportsförbudet (tippar jag på...) så tränaren inte får vara tränare längre, om du nu förstår?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka