Häst som nafsar när man leder

E

EQL

Hur tränar man bort det? Inget illa menat utav hästen utan han vill bara leka så han nafsar lite i personen som leder.
Nån som har nåt bra tips? :bow:

Sv: Häst som nafsar när man leder

Hum? :confused::p
Hur då menar du? Man måste ju gå nära hästen när man leder. :D

En "knäpp på näbben" är det bästa!

Kicki :)

Håller med! Använd spöhandtaget och dutta till hästen när den nafsar

Okej, ska testa det.
Men det känns så dumt att bestraffa honom när han inte gör det för att vara dum, men man måste kanske göra så.
Tack för tipset.

*kl*

Lånar din tråd lite och fråga hur man bör göra med en 1-åring som hela tiden ska tugga på grimskaftet när man leder henne. Är måttligt irriterande och man kan ta bort grimskaftet från henne 3000gg men lik förbannat är hon där och tuggar efter några sekunder.:crazy:

*kl*

Lånar din tråd lite och fråga hur man bör göra med en 1-åring som hela tiden ska tugga på grimskaftet när man leder henne. Är måttligt irriterande och man kan ta bort grimskaftet från henne 3000gg men lik förbannat är hon där och tuggar efter några sekunder.:crazy:

Skulle nog göra en "näbbknäppning" där åxå. Har själv en häst som i yngre dagar alltid skulle ha grimskaftet i munnen, men efter några veckor var det helt nedlagt. :)

Har näbbat henne ¨många gånger men hon glömmer så fort det lilla livet;)

Det är väl tålamod och upprepningar som funkar antar jag...

Har näbbat henne ¨många gånger men hon glömmer så fort det lilla livet;)

Det är väl tålamod och upprepningar som funkar antar jag...

Jo, dom brukar ju ha "bra minne men kort" :D Har du provat med kedjegrimskaft? Är ju inte lika mysigt att suga och tugga på. Annars så kan du ju gnugga in lite vitlök och se vad som händer.

Låt inte hästen komma så långt in i "ditt" utrymme att den kommer åt att nafsa.
Det är du som är ledaren och du som bestämmer hur nära hästen får få. Om den nafsar: vifta upp med grimskaftet framför nosen på hästen, dvs "flytta på dej, du är för nära, vill inte ha dina tänder i mina kläder!" Om den går för nära eller vill gå förbi dej: gör samma sak. Om den då frivilligt går in i det viftande (eller snurrande) grimsakftet och får en snärt på nosen har den ju faktiskt valt själv.

Brukar gå snabbt att vänja av med leda-problem när man gör så! Det gäller bara att man reagerar snabbt och bestämt, och så fort hästen gör rätt slutar man vifta eller snurra och går bara vidare som om ingenting hade hänt.

Har gjort detta ett otal gånger med mina egna hästar, unghästar har ju ofta lite trams för sej när man leder dem.

Det där med att bita på grimskaftet har jag dock inget råd för....:confused: Du kan ju prova samma sak, kan vara skönt att slippa "näpsa" på näsan med handen.

Cornelia

Vitlök ska jag testa. Kedja tuggar hon dessvärre på med... Eller antibit kräm, det ar jag här hemma. Tack för tipset.

Låt inte hästen komma så långt in i "ditt" utrymme att den kommer åt att nafsa.
Det är du som är ledaren och du som bestämmer hur nära hästen får få. Om den nafsar: vifta upp med grimskaftet framför nosen på hästen, dvs "flytta på dej, du är för nära, vill inte ha dina tänder i mina kläder!" Om den går för nära eller vill gå förbi dej: gör samma sak. Om den då frivilligt går in i det viftande (eller snurrande) grimsakftet och får en snärt på nosen har den ju faktiskt valt själv.

Det var så jag menade, du förklarade det bättre än mig. :)

Även om det är oskyldigt nu så kan det sluta illa. Du får nog 'knäppa' till lite på mulen

//Fröken_Skåne med en unghingst hon tyckte var lite oförarglig, men numera BITS hårt

Okej, ska testa det.
Men det känns så dumt att bestraffa honom när han inte gör det för att vara dum, men man måste kanske göra så.
Tack för tipset.

Det är skitenkelt, antingen tycker man att det är ok med en häst som bits. Eller så tycker man inte det.

En häst får inte vidröra mig med sin mule om jag inte har gett mitt samtycke, då är den för nära och viftas bort. En häst som så mycket som nuddar mig med sina tänder oavsett avsikt, skulle inte åka på nån lite knäpp på näbben. Den skulle få en rejäl propp.

Jag hade en som nafsade i grimskaftet och i armarna... inte för att bitas och ingen metod hjälpte tills jag lät honom göra de så han fick reda på vad de va... tillslut så slutade han för att då visste han vad det var.

Hur tränar man bort det? Inget illa menat utav hästen utan han vill bara leka så han nafsar lite i personen som leder.
Nån som har nåt bra tips? :bow:

Jag hade samma "problem" med en av inackorderingshästarna.
Jag provade att lägga ena handen på hans manke, och därmed var det precis som att han koncentrerade sig på det istället, och slutade att nafsas. Tror inte på bestraffning, de har minne som en guldfisk.

Det är skitenkelt, antingen tycker man att det är ok med en häst som bits. Eller så tycker man inte det.

En häst får inte vidröra mig med sin mule om jag inte har gett mitt samtycke, då är den för nära och viftas bort. En häst som så mycket som nuddar mig med sina tänder oavsett avsikt, skulle inte åka på nån lite knäpp på näbben. Den skulle få en rejäl propp.

Och snart får du säkerligen huvudskygga hästar

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
689
Senast: Red_Chili
·
Hästhantering Vår hingst har ett beteende som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera - han vill oerhört gärna nafsa på den som hanterar honom. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 923
Senast: Roheryn
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 834
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar