E
EQL
Hur tränar man bort det? Inget illa menat utav hästen utan han vill bara leka så han nafsar lite i personen som leder.
Nån som har nåt bra tips?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*kl*
Lånar din tråd lite och fråga hur man bör göra med en 1-åring som hela tiden ska tugga på grimskaftet när man leder henne. Är måttligt irriterande och man kan ta bort grimskaftet från henne 3000gg men lik förbannat är hon där och tuggar efter några sekunder.
Har näbbat henne ¨många gånger men hon glömmer så fort det lilla livet
Det är väl tålamod och upprepningar som funkar antar jag...
Låt inte hästen komma så långt in i "ditt" utrymme att den kommer åt att nafsa.
Det är du som är ledaren och du som bestämmer hur nära hästen får få. Om den nafsar: vifta upp med grimskaftet framför nosen på hästen, dvs "flytta på dej, du är för nära, vill inte ha dina tänder i mina kläder!" Om den går för nära eller vill gå förbi dej: gör samma sak. Om den då frivilligt går in i det viftande (eller snurrande) grimsakftet och får en snärt på nosen har den ju faktiskt valt själv.
Okej, ska testa det.
Men det känns så dumt att bestraffa honom när han inte gör det för att vara dum, men man måste kanske göra så.
Tack för tipset.
Hur tränar man bort det? Inget illa menat utav hästen utan han vill bara leka så han nafsar lite i personen som leder.
Det är skitenkelt, antingen tycker man att det är ok med en häst som bits. Eller så tycker man inte det.
En häst får inte vidröra mig med sin mule om jag inte har gett mitt samtycke, då är den för nära och viftas bort. En häst som så mycket som nuddar mig med sina tänder oavsett avsikt, skulle inte åka på nån lite knäpp på näbben. Den skulle få en rejäl propp.
Och snart får du säkerligen huvudskygga hästar