Häst som lätt går ner i vikt

Fashion Flash

Trådstartare
Jag vet inte riktit vart jag skulle lägga denna tråd. Men snälla moderator flytta tråden i sådana fall.
min häst går väldigt lätt ner i vikt. Han har nästan fri tillgång till ensilarge och får 3 liter special foder så att han ska går upp i vikt. Men man känner alltid rebenen. I sommras fick han vila innan jag skulle ridläger så att han skulle gå upp i vikt. Han gick upp lite,lite,lite,lite. Och efter ridlägret så var han väldigt small igen. Jag rider honom inte så mycket. Så egentligen borde han vara väldigt tjock. Han vilade ungefär en vecka nu när jag var borta och min mamma och syster tog hand om honom. Men då hade han gått ner lite istället.

Så han går upp och ner hela tiden.

24885153.jpg

25565643.jpg

Sv: Häst som lätt går ner i vikt

Finns vissa saker som behöver kollas eller att du lämnar uppgifter om.
Det är:
Ålder
Ras/storlek
Värden på ensilaget
Värden på kraftfodret och vad det väger, 3 liter säger inte så mycket.
Tänderna
Magen
Mask

Du har fått väldigt bra svar av Masse. Mask är det första jag tänker på- följer du något avmaskningsprogram? När är tänderna raspade senast? Vad menar du med specialfoder? Lucern är ju ett vanligt foder för hästar med svårt att hålla hull. Trivs hästen inte i stallmiljön? Har den alltid varit så lätt att falla ur hull? har den sällskap?

Jag svarar er båda:

Han är 12 år och en arabkorsning. Och min mamma ska ringa till tandläkarn och försöka få tid så fort dom möjligt. Han är 1.45 vet inte hur mycket han väger. Kraftfodret väger ungefär 3 kg. vi avmaskar dom när dom släpps till sommarhagarna. Vi köpte honom i mars och då hade dom kollat tänderna med en vetrinär regelbundet för att det var hennes moster,det är därför vi ska åka med honom. Han får lucern också. Ja han harhaft svårt att alltid hålla hullet. vi har ett eget stall med 4 hästar. 2 ston, en hingst och min valack Flash. Och vad jag märker på honom så trivs han väldigt bra. Flash går nu med hingsten och dom trivs bra tillsammans. Och ibland med stona för hingsten kom för ungefär 2 veckor sedan så han gick med flickorna innan och där trvides han också bra.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 203
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 282
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 780
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Skall se om jag kan ta ett nyare kort på henne. Detta är från april. Men hon har lagt på sig rejält nu. I vintras va hon lite för smal...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 774
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?