Häst som lägger sig i transporten!

H

hallontuss

Har fått ett problem jag inte vet hur jag ska hantera. Vi har en tävlingsponny som åkt transport massor av gånger och det har aldrig varit några problem. Hon är lite trampig och vill gärna åka brett men inget annat. Men när vi åkte hem från en träning nyligen kändes det att hon var väldigt orolig så vi stannade och tittade till henne. Då såg vi att hon lutade sig mot mellanväggen och försökte lägga sig. Vi tog oss iaf hem sista kilometern och hon stod upp när vi kom fram.

2 dagar senare lastade vi henne (inga problem att få henne att gå in) och kompisen, dottern fick stå i och jag körde 2 meter. Hon försökte lägga sig direkt! Då lastade vi ur den andra hästen, ställde mellanväggen helt åt sidan och jag körde 2 meter igen med dottern i släpet för att kolla henne. Hon betedde sig likadant ändå, så vi gav upp och lastade ur henne.

Varför gör hon så hör, och vad kan vi göra åt det? :confused:

Sv: Häst som lägger sig i transporten!

Hästen är troligtvis väldigt rädd vilket kan vara resultatet av att den stått och bitit ihop under en lång tid utan att bli uppmärksammad.
Jag skulle börja om från början och köra väldigt försiktigt, meter för meter samt stärka hästens tillit både i och utanför trailern. Kolla transporten noga vad det gäller ljud och skrammel. Är det ett mörkt släp så låna ett annat, ljust och luftigt som du tränar upp hästen i. Tag bort mellanväggen och låt hästen ha täcke och transportskydd. Låt den först stå helt lös när du tränar. Använd bevakningskamera så du hela tiden märker av hästens tillstånd och kan sänka hastigheten så snart den markerar oro.
Varje grop i vägen är en livsfarlig ravin ! :eek:
Lycka till !

kör hästen brett från början, min gamla la sej också ner första gången vi körde henne och vi inte visste att hon ville åka brett..när vi skulle hem så la hon sej så fort vi starta bilen.

däremot så nästa gång vi körde då fick hon åka brett och då stog hon bra, även om hon fortfarande är nervös.

så åk inte trångt, dom får panik ofta när dom känner att dom inte kan hålla balansen och då lägger dom sej ner..bara att accepterat att hästen har blivit bredåkare..

Min gamla häst (19 år) har alltid velat åka brett. Hästen har åkt ganska mycket transport men fortfarande får hon för sig att lägga sig ner. Jag har tänkt till lite och de gånger hon har varit orolig i släpet är när någonting har hänt på vägen. Matte varit stressad och kört liiiiiiiiiite för fort i kurvorna, blivit tvungen att gör en kraftig inbromsning, oväntat vägarbete, blivit omkörd av något som låter mycket tex motorcykel (varför måste en del motorcyklar låta tre gånger så mycket som allting annat), råkat släcka lyset i släpet när det är mörkt ute.
Hon är helt enkelt en väldigt känslig individ som reagerar kraftigt på sådant som kan hända. Så med henne räknar jag alltid nästan dubbel körtid.
Jag hade tidigare en valack och han var precis tvärtom, spelade ingen roll vad som hände han stod lika stadigt för det, åkte dessutom trångt utan problem

Min häst (174 cm) har lagt sig i släpet två gånger och att hon över huvud taget får plats är ett under. För hennes del har det inte handlat om panik eller rädsla, hon är hur cool som helst när man ska titta till och få ut henne.

Det var nu flera år sen det hände och för mig har lösningen varit att ta bort mellanväggen helt och hållet. Dessutom har jag kört extremt långsamt vid start och svängar typ avtag till annan väg. Jag menar alltså slira på ettan typ. När du gör en sväng från stillastående kör du på ettan tills bilen och släpet är helt raktiktade innan du försiktigt växlar vidare. Skit högaktningsfullt i övriga trafikanter, låt det ta tid.

Numera åker hon bra men jag är fortfarande en mycket försiktig chaufför och förösker hela tiden ligga före i tanken så att jag inte måste göra en plötslig manöver, kör hellre lite för långsamt.

Lycka till

Att lägga sig ner behöver inte betyda att hästen är bredåkare, kan vara en trist ovana.Jag hade inte tagit bort mellanväggen om man inte ser tydligt att hästen behöver mer plats, då är det ju bara större risk att den lägger sig eftersom den då får plats att lägga sig.
Ta & bind hästen ännu kortare, så den inte kan sätta ner huvudet.

Jag stannade och hjälpte en person som hade liknande symptom på sin häst, en mycket resvan äldre herre som alltid stått lugnt i transporten. Han gjorde som din, och det visade sig bero på spänningar/låsningar någonstans i kroppen, som han bara kände av när han balanserade sig i transporten. Han fick ont när trailern rullade helt enkelt, och efter några behandlingar var han åter sitt gamla coola jag.

Jag påstår inte att det är så med er häst, men jag skulle låta en equiterapeut/kiropraktor kolla upp henne iaf.

Jag har haft ett par "gamla resvana rävar" som helt plötsligt börjat lägga sig i transporten. På två av dem visade det sig att de tog stöd mot ena sidan, rejält, och när vi då råkade ställa hästen med mellanväggen som den sida de ville ta stöd mot, ja då gav den inte tillräckligt hårt motstånd varpå hästarna började trampa om och krångla. Lastade jag om och ställde hästen i andra båset, så att ytterväggen blev den sida de lutade sig mot, jag då gick det bra. Dessa båda var inte gynnade av att åka brett. En tredje individ fick av någon anledning klaustrofobi (mitt under en färd) och blev betydligt bättre av att åka ensam och brett.

Varför envisas folk med mellanvägg då dom påstår att *hästen vill gärna åka brett* ? Bind INTE hästen kort som någon föreslog. Hästen MÅSTE kunna balansera med sitt huvud och hals. Att då binda den kort gör att den balanserar dåligt. Förövrigt, ta bort mellanväggen helt. Det verkar ni inte testat.

Min ponny som tävlat o åkt mycke började plötsligt göra samma som din - visade sig sedan att hon hade sliger.
Kaske kan va en ide o kolla upp så att hästen inte fått nån typ av balansrubbning?

Inte säkert hästen lägger sig för att den vill åka brett, dessutom står det att de testat flytta på mellanväggen.

Flytta åt sidan eller ta bort mellanväggen är inte alls samma sak. Det blir skillnad på utrymmet beroende på vad man väljer av dessa 2 varianter. På vissa hästar måste väggen bort helt för att de ska kunna funka, på andra räcker det om man tar den åt sidan. Vad jag kan läsa har mellanväggen alls inte tagits bort åt denna häst utan enbart flyttats åt sidan. På min fd gamling var man tvungen ta bort mellanväggen. Om man bara sköt den åt sidan fick hon panik.

hade en häst som lade sig ner . Med mellanväggen tog hon spjärn med hovarna mot den så hon stod ändå på ngt vis. Vi provade att ta bort mellanväggen helt och det blev sju resor värre då hon lade sig helt -huvud å hals kom under bommen och hästen fick verkligen panik! :eek:Skulle aldrig ta bort väggen. Håller med Chrysler

Svarar till alla i samma inlägg:

Tack för era råd och att ni delat med er av era erfarenheter.

Mynta2: Det går inte att ta bort mellanväggen helt, för vi har säkerhetsbommar fram och de håller väggen på plats.

Nu har hon åkt transport (korta resor) 2 ggr, och det har gått bra. Första gången åkte jag med henne, och såg hur hon betedde sig. Hon åkte själv med mellanväggen åt sidan. Hon har jobbigt med att hålla balansen och lutade sig kraftigt mot ytterväggen samt stod väldigt brett med benen. Men hon försökte inte lägga sig, tack och lov! Jag kommer att köra ännu försiktigare i fortsättningen, nu när jag sett henne "live" i transporten. Min man ska förlänga både fram- och bakbommen på vänstersidan så hon får mer plats. Vi kan ju ändå inte köra 2 ponnyer samtidigt längre, så då gör det inget om högra sidan blir jättesmal.
Gjorde tyvärr en annan tråkig upptäckt också, och det var att överluckan skramlar förskräckligt. Så nu blir det bomull i öronen på hästarna när de åker, och en mer långsiktig plan att byta släp till ett med pressenning istället för lucka bak.

Hej! Jag tror inte du kör oförsiktigt eller har gjort det förut heller men jag vill bara passa på när ämnet ändå är uppe att säga till alla att köra försiktigt när de kör hästtransport!!!

Hästen ska inte behöva flytta en fot inne i transporten för att hålla balansen!!!!

Bromsa och gasa mjukt. Sväng extra försiktigt i början så hästen vet hur den ska lägga sin tyngd när svängen väl kommer. Vänta tills släpet också rätat upp sig efter en sväng innan ni börjar gasa.

Med tanke på hur mycket det dundrar och smäller i en transport så ha alltid bomull i öronen också!

Puh! Det var skönt att få ur sig! :) Har sett alltför många köra förbi med hästtransport utan att sakta in i rondeller och korsningar (bor vid en rondell).

(Kör ofta hästar själv, unga som erfarna, långt som kort ty jobbar åt en travtränare kan tilläggas så vet att man kan köra bra utan att vara "snigel")

/Katrin

Senast ändrad av en moderator:

körde en häst ihop med min egna idag, när vi kom hem låg han ner .. förra ägaren sa att han gärna ligger ner o åker... men varför??

Ta ur mellanväggen helt och kör?
Eller kör med smal mellanvägg så hon inte kommer nånstans men då riskerar man ju panik istället så det skulle jag nog inte prova men jag känner inte till hästen heller...

En ponny jag hade för flera år sedan lutade sig mot mellanväggen trotts den var bredställd. Fick panik typ... Men vi körde hem i alla fall och hästen hoppa och studsa hela vägen.
Helsvettig när vi kom hem och trampat av sig en sko mm..

Nästa gång tog vi ur mellanväggen helt och hästen stod lugnt och gulligt som vanligt när vi åkte.

Hästen kanske lägger sig ner ändå om ni tar ur mellanväggen men är det ett problem då? Den kanske har kass balans. Så länge den är snäll att lasta osv...

Hur kör ni? Kör extremt lugnt och försiktigt. Bra körning är A och O till att få en tranportsäker häst :)

vad jag efterfrågar är någon som vet varför en häst väljer att ligga o åka.
inte spekulationer o tips. hästen ligger ner , oavsett väggar , uppbindning , transport , 110 eller 20 kmh..

varför väljer en häst att ligga ner?

är helcool för övrigt, både o lasta o lasta ut, han reser sig o får ordning på ben o huvud o allt...

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 351
Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 972
Senast: Robina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 417
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama