Häst som krånglar i vänsterkurvor

Urris

Trådstartare
Hej, behöver verkligen hjälp med min ponny!
Hon har alltid varit helt lugn i transporten, inga problem. Men nu har hon börjat krångla i vänstersvängar, sparkar, trampar och ja, står inte still helt enkelt. Blir också väldigt uppstressad, sjösvett och har haft sönder båda bakskydden.

Det här händer oftast när vi åker hem från träningar, dit står hon skapligt still, håller på lite i dom skarpa svängarna bara.

Någon som har varit med om något liknande? Blir självklart orolig att hon ska ha ont i typ vänster fram och hoppar för att inte belasta det. Funderar på att ta ut equiterapeuten/åka in till kliniken med henne. Har dock inte märkt nåt vid ridning osv.

Jättetacksam för råd och tips! :bow:
 
Sv: Häst som krånglar i vänsterkurvor

Kör långsammare, ta av transportskydden bak och använd bakstrykkappor istället + kör brett om ponnyn inte redan står så.
Se till så att h*n har hö/hösilage att tugga på också. Det finns en risk med att låta hästar äta när man kör dem (transportsjuka) men den risken brukar i a f jag ta eftersom det ger en lugnare häst vid transportering. Men i första hand handlar det här om att föraren kör för fort i svängarna.
 
Sv: Häst som krånglar i vänsterkurvor

Håller med Kryddan.

De flesta som får de här problemen kör för fort och tar inte ut svängarna nog.
Ställ hästen så den står brett(så den lättare kan balansera upp sig). Och kryyypkör och ta uuut svängarna.

Ta bort transportskydden och sätt på bakstrykkappor ist. Har den broddar kan du ha boots med. Fram hade jag tagit senskydd och boots.
Inga av de stora transportfirmorna kör med transportskydd. Det av goda skäl. Många hästar trasslar till det med det skydden(har sönder, lyckas få dem på glid etc etc), vissa panikar.

Senskydd och boots brukar vara bäst. De sitter där de sitter. Och stör inte rörelserna eller smiter åt på i hästens tycke konstiga ställen.

Om hästen har åkvana och förr åkt lugnt kan man ge sig den på att man kört för "illa" om problem plötsligt uppstår.

Funkar inte detta så får ni kanske kontakta hjälp. Alt om ni har möjlighet att köra hästen i trailer med transportkamera. Då kan ni kanske se vad som triggar hästen och hur den gör.
Men det borde funka att ni kör otroligt sakta. De flesta som kör trailer kör för fort. Trots att de försöker tänka på hastigheten och tycker att de kör både sakta och o-ryckigt. Överdriv hellre åt att vara för långsam och ta ut svängen mer än nödvändigt.
 
Sv: Häst som krånglar i vänsterkurvor

Okej, att köra supersakta har vi försökt, och lite bättre blir det, men är det en ganska skarp sväng så håller hon ändå på. Smart det där med transportskydden, det ska ja prova!

Ska även låta henne åka brett, måste bara fixa en längre bakbom.
 
Sv: Häst som krånglar i vänsterkurvor

Åk en runda i transporten (utan häst) och se om det är något som låter eller kan på annat sätt irritera hästen. Speciellt mellanväggar med lös gummimatta som nederdel vet jag flera hästar som har tyckt är skitäckligt om den kommer i rörelse och touchar benen på hästen i svängar. Annars håller jag med om att prova köra hästen brett och att köra extremt långsamt.
 
Sv: Häst som krånglar i vänsterkurvor

Hej!! Jag hade också en häst som inte kunde ta vänsterkurvor. Han lastade jag alltid på höger sida. Sen fick han ganska långt grimskaft. Det blev bättre men aldrig 100% bra. Att köra till höger är inga problem?
 
Sv: Häst som krånglar i vänsterkurvor

Nepp, att köra till höger är inget problem, men att byta sida kan jag ju alltid testa!

Våran mellanvägg är fast hela vägen, men ja tänkte försöka åka med i transporten en kort bit imorrn när vi ska testa.
 
Sv: Häst som krånglar i vänsterkurvor

Hej,

Till både kryddan och tuaphua: Om ponnyn enligt TS alltid stått stilla och snällt tidigare, och senaste tiden börjat konstra, så är det i regel inte körsättet som skapar problemen. Hade det dock bytts förare (vilket vi naturligtvis inte vet men jag antar att TS i sådant fall skulle tänkt på själv) vore läget ett annat.

Det finns ett uttryck som säger "Om du alltid gör som du alltid gjort, kommer du alltid få samma resultat som du alltid fått"
Om inget väsentligt har ändrats, borde hästen inte heller väsentligt ändra sitt beteende...

Till Urris: Jag tycker det låter klokt att kolla upp hästen. Det kan räcka med en liten obalans, spänning, ömhet eller trötthet för att den ska reagera annorlunda. Du skrev också att den är värre hemåt EFTER träning (trött) än på väg dit FÖRE (utvilad) vilket också talar för något i kroppen på den som inte stämmer.

Det kan vara så lite som en överansträngd muskel, och måste inte alls vara så allvarligt som hälta.

Hoppas du hittar problemet, så ni kan åka lugnt igen :)

// Mvh - J
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742
Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 908
Senast: Tennessee
·
Hästhantering Har en nybliven 6-åring som fram tills 4 års ålder var både lätt att lasta och köra. Som 3-åring fick hon en större sårskada och fick...
2
Svar
27
· Visningar
4 211
Senast: Rugge
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 541
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp