Häst som "knäar"

Sal

Trådstartare
Mitt sto har nu vid endel tillfällen gått ner på knä när jag rider. Både vid trav och galopp.
Hon är rätt stor och kraftig, kanske lite överviktig..
Jag orkar inte jobba henne så mkt i galoppen pga min ryggvärk. Och pga det så orkar hon heller inte hålla galoppen. Det känns som om jag är väldigt obalanserad i just galoppen, far som en liten vante på ryggen...Men i traven har jag bra balans och sitter still, och ändå händer det att hon går ner på knä. Har inte trillat av men det känns väldigt olustigt då man ju har det lite i åtanke när vi rider. Detta händer bara när vi rider i paddocken,aldrig ute på tur.
Att longera funkar bra, då travar och galopperar hon utan problem.
Vad ska jag göra och vad kan det bero på?:confused:

Sv: Häst som "knäar"

Kan bero på att hästen inte bär sig själv och därmed tappar balansen. Gammelhästen gjorde ett par sådana "knäningar" med medryttare som inte riktigt red henne i balans på banan, varpå hon blev tung på bogarna. Kanske du kan hitta någon som kan hjälpa dig med ridningen ett par dagar i veckan, så att hästen får träna upp orken lite om du själv har ont?

Jag skulle låta en veterinär och ev även en Equitreapeut kolla henne. Passar sadeln? Munnen kollad? Hovarna riktigt verkade/skodda? Det är inte normalt att hon går ner på knä såhär. Givetvis kan det bero på att hon inte orkar bära sig och att du är lite i obalans, men jag skulle kolla henne för säkerhets skull.

Lycka till!

Senast ändrad:

Ok men vad gör en equiterapeut (stavas det så?).Och var kan jag få tag på en nära mej? Ska ringa min vet.och höra vad han säger:bow:. Hovis va ute i veckan och han är duktig! men kan hon vara öm i hovarna? och skulle behöva sulor...har iofs ej varit öm förut.

Equiterapeuterna kan ge akupunktur, kotknacka och lite annat smått och gott! Sök på Google efter Equiterapeuter så får du upp en hel del nyttig info. Kan definitivt vara värt pengarna, men jag hade tagit veterinär först och främst.

Kolla upp hästens framben så den inte har något i dem, typ kotledsinflammation. Så först kolla med en veterinär och i andra hand ta ut en ET.
Finns en bra i Köping. Skicka ett PM om du vill ha namn och nummer.

Så gjorde min häst,och efter att ha varit in på röntgen i måndags så konstaterades det att hon hade artros i ena framknäet,och hon kommer aldrig bli bra,kanske bättre med behandling,men aldrig bra...:cry:

Tycker du ska åka in till veterinären och kolla,min häst,som i mina ögon inte var speciellt halt,var JÄTTE halt efter böjprov,då bedövade dom kotan,fortfarande halt,knäet bedövades,då var hon helt ren,altså satt det i knäet. Röntgade,och då visade det sig vara detta.. Tråkigt men sant.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 726
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 973
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
2 189
Senast: Bowman
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 415

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka