Häst som kliar sig

Görel

Trådstartare
Moderator
Min unghäst kliar sig hela tiden. Hon försöker klia sig mot mig fast hon aldrig fått det, hon kliar sig mot allt hon kommer åt och gör så att hon får småsår och kala fläckar i pälsen. Veterinär har kollat henne, hon har inte ohyra.

Jag håller manen kort för att det inte ska bli för varmt under den. Nu fäller hon väldigt och kliar sig mot allt hon kan hitta. Just nu har hon större sår under sadelstaden och på ena hasen. Hon har mindre sår på andra ställen på kroppen. Jag använder furminator på henne varje dag för att hjälpa henne att bli av med håren. Jag har insett att hon tycker om hårda borstar så jag borstar henne med en sådan. Hon kliar sig alltid men förstås extra mycket när hon fäller.

Varken hennes mamma eller syskon har hållit på såhär. Någon som har någon idé om vad jag kan göra för att hjälpa henne så att det inte kliar så mycket? Hon går på lösdrift.
 
Kan ju vara en släng av regnskållor. Har ju regnat väldigt mycket det senaste och hästen kanske blivit antingen lite varm under täcket eller helt enkelt inte riktigt torr utan täcket. Är ju en lite svår tid då det är väldigt regnigt samtidigt som det är ganska varmt för dom med täcke.
 
Tyvärr är det inte regnskållor, det har jag haft på en av de andra och det finns inga likheter med detta. Hon har kort päls och torkar snabbt, och hon kliar sig året runt men extra mycket vid fällning.
 
Har du testat att skaffa ett riktigt bra eksemtäcke? Ett sånt som hindrar knott osv att bita hästen? Det kan vara värt att testa.
Täcken måste på i vår INNAN insekterna kommer, och det är tidigt, i princip så snart snön är borta. Samma på hösten, täcket måste vara på så länge det finns insekter, typ så länge det alls är plusgrader nästan.
Behandla i övrigt som en eksemhäst, sök på Islandsforumet där finns mycket kunskap.
 
Min unghäst kliar sig hela tiden. Hon försöker klia sig mot mig fast hon aldrig fått det, hon kliar sig mot allt hon kommer åt och gör så att hon får småsår och kala fläckar i pälsen. Veterinär har kollat henne, hon har inte ohyra.

Jag håller manen kort för att det inte ska bli för varmt under den. Nu fäller hon väldigt och kliar sig mot allt hon kan hitta. Just nu har hon större sår under sadelstaden och på ena hasen. Hon har mindre sår på andra ställen på kroppen. Jag använder furminator på henne varje dag för att hjälpa henne att bli av med håren. Jag har insett att hon tycker om hårda borstar så jag borstar henne med en sådan. Hon kliar sig alltid men förstås extra mycket när hon fäller.

Varken hennes mamma eller syskon har hållit på såhär. Någon som har någon idé om vad jag kan göra för att hjälpa henne så att det inte kliar så mycket? Hon går på lösdrift.
Min hund kan få klåda i pälsen med jämna mellanrum.
Det enda som hjälper på henne är om jag tvättar henne med prob schampo och sen smörjer med prob olja
Efter det så försvinner klådan till nästa gång, kanske 6- 12 månader senare
 
Min unghäst kliar sig hela tiden. Hon försöker klia sig mot mig fast hon aldrig fått det, hon kliar sig mot allt hon kommer åt och gör så att hon får småsår och kala fläckar i pälsen. Veterinär har kollat henne, hon har inte ohyra.

Jag håller manen kort för att det inte ska bli för varmt under den. Nu fäller hon väldigt och kliar sig mot allt hon kan hitta. Just nu har hon större sår under sadelstaden och på ena hasen. Hon har mindre sår på andra ställen på kroppen. Jag använder furminator på henne varje dag för att hjälpa henne att bli av med håren. Jag har insett att hon tycker om hårda borstar så jag borstar henne med en sådan. Hon kliar sig alltid men förstås extra mycket när hon fäller.

Varken hennes mamma eller syskon har hållit på såhär. Någon som har någon idé om vad jag kan göra för att hjälpa henne så att det inte kliar så mycket? Hon går på lösdrift.

Min unghäst började klia sig när han var två. jagbörjade ge honom linfröolja i lite kli/havre. en dl per dag. det blev bättre men gick inte bort helt. men han får inte några sår .linfröoljan köpte jag på EKO-hallen.
 
Hon har inga eksem. Hon är alltså kollad av veterinär som varken hittar ohyra eller eksem eller något annat. Enda slutsatsen som gått att dra är att hon kliar sig när hon blir varm, därför har jag kort man på henne för i vintras hade hon kliat sig kal under manen. Jag funderar kring om jag ska raka hene i vinter men eftersom hon går på lösdrift kan det behöva kompenseras med täcke och då blir hon varm igen.

Jag ska börja med att tvätta henne! Jag har något antiseptiskt schampo som jag inte minns namnet på. Sen ska jag kolla efter linfröolja och se om det faller fröken i smaken.
 
När jag klippte av manen slutade hon klia sig.

Som sagt, kollad av veterinär och även av glada lekmän, och ingen hittar någon form av ohyra. För säkerhets skulle behandlades hon i början av året med någon salva mot ohyra, området hon kliade upp blev bara ännu större. Jag smorde större område men det blev ändå inte bättre. När jag klippte manen slutade hon klia sig så.
 
Allergi, är hon kollad för det?
Kan ju vara något i mat eller omgivning som hon reagerar på eftersom det under hela året.
 
Allergi, är hon kollad för det?
Kan ju vara något i mat eller omgivning som hon reagerar på eftersom det under hela året.

Tänkvärt! Jag tyckte att hon började klia sig i stallet där du träffade henne, sen fortsatte det på betet och även nu i nya stallet. Innan dess kunde hon vara bufflig och försöka klia huvudet mot mig men hon kliade inte resten av kroppen mot saker.
 
Fast pälsätare kan vara svåra att se. Jag hade provat med en omgång Switch eller liknande, det är ju en enkel grej att testa.
 
Vi är två stycken som har undersökt henne noggrant i kväll och vi hittar ingen ohyra. Någon form av allergi känns som det rimligaste alternativet.
 
Min unghäst kliar sig hela tiden. Hon försöker klia sig mot mig fast hon aldrig fått det, hon kliar sig mot allt hon kommer åt och gör så att hon får småsår och kala fläckar i pälsen. Veterinär har kollat henne, hon har inte ohyra.

Jag håller manen kort för att det inte ska bli för varmt under den. Nu fäller hon väldigt och kliar sig mot allt hon kan hitta. Just nu har hon större sår under sadelstaden och på ena hasen. Hon har mindre sår på andra ställen på kroppen. Jag använder furminator på henne varje dag för att hjälpa henne att bli av med håren. Jag har insett att hon tycker om hårda borstar så jag borstar henne med en sådan. Hon kliar sig alltid men förstås extra mycket när hon fäller.

Varken hennes mamma eller syskon har hållit på såhär. Någon som har någon idé om vad jag kan göra för att hjälpa henne så att det inte kliar så mycket? Hon går på lösdrift.

Har hon haft täcke? Jag var med om en häst som var allergisk mot tvättmedlet täcket tvättats med. Jag hade nog provat tvätta upp henne med ett klådstillande schampoo ( finns väl något som heter Horsol också som man droppar på). Hjälper det inte hade jag nog provat en omgång Switch också, bara för att försöka köra uteslutningsmetoden. Är hon regelbundet avmaskad? Om det finns någon slags mask som kan orsaka klåda ( nu fabulerar jag vilt ;) )
Är det allergi det handlar om så undrar jag om hon reagerar mot något hon äter eller något hon berör, jag vet inte om man kan göra något slags allergitest på hästar? Hoppas du hittar något som hjälper!
 
Har en kompis vars häst var allergisk mot sig själv, och även en som var allergisk mot hö och gräs. Så allergi kan det mycket väl vara. En an dom åt Atarax mot allergin och blev bättre.
 
Ringorm är väl uteslutet?
Kan du be att få prova atarax i några dagar o se o sen får man börja detektiv arbetet.
Fy vad jobbigt.
 
Det är inte ringorm. Troligast är täcket som @Sar var inne på, eftersom hon i dagsläget bara kliar sig där täcket legat mot henne. Jag har fått ett fint som jag inte vet vad det tvättats med, så jag ska tvätta om det i mitt eget allergivänliga tvättmedel. Hästen ska också bli tvättad med klådstillande schampo i helgen.
Sen får jag avvakta i några dagar och se om hon verkar bli bättre.
 
Låt då också bli att borsta henne under den här tiden. För även om hon gillar att bli borstad med hårda borstar kan det förvärra klådan.
Tänk myggbett lindrar och skönt just när man kliar sedan blir det bara värre med klådan för att man kliar.
 
Det är inte ringorm. Troligast är täcket som @Sar var inne på, eftersom hon i dagsläget bara kliar sig där täcket legat mot henne. Jag har fått ett fint som jag inte vet vad det tvättats med, så jag ska tvätta om det i mitt eget allergivänliga tvättmedel. Hästen ska också bli tvättad med klådstillande schampo i helgen.
Sen får jag avvakta i några dagar och se om hon verkar bli bättre.

Vad är det för klådstillande schampo? Har oxå en som kliar sig och det verkar inte vara typiskt exem utan lite här o var. Tycker synd om honom. Har haft veterinären ute men fick bara något antikvalsterschamo som inte alls hjälpte
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 898
Senast: Seabaz
·
Hästvård Har en gammal häst (fjordning) snart 33 år som i vinter börjat klia sig. Har lokaliserat klådan till främst under magen, men eftersom...
Svar
13
· Visningar
4 105
Senast: ptr
·
Hästvård Min häst som för övrigt är fin i pälsen och inte har mycket päls har små kala fläckar utan päls. De är inte runda utan har annan form...
Svar
2
· Visningar
1 144
Hästvård Ponnyn har börjat fått kala fläckar i ansiktet och under manen! [LIST] Det är en shetlandsponny (dvs mycket tjock päls) och...
Svar
1
· Visningar
2 532
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp