Häst som kissar i gången

H

Hanna

Är inte säker på att tråden hamnar rätt nu! :smirk:

Det är så att jag har fått hem en ny häst för en månad sen.
Han brukar bli kissnödig efter ridning och jag brukar då ta av honom alla grejjerna och släppa in honom i boxen fort. Men han hinner oftast kissa i gången i alla fall så fort grejjerna åker av. Men ibland så kissar han innan man rider också, innan man ens har börjat borsta. Detta kan ju inte bero på en liten kissblåsa!?:p
Så tänkte om det har något med acklimatiseringen & rang och göra? Eftersom han fortfarande är ny i stallet.. :cool:

Sv: Häst som kissar i gången

Sätt in hästen i boxen innan du tar av utrustning och en sväng innan du far ut. Då löser du nog det problemet. Så gör alltid jag.

Sätt in hästen i boxen innan du tar av utrustning och en sväng innan du far ut. Då löser du nog det problemet. Så gör alltid jag.

aah precis! Men tänkte mer på om det var ett betéende han har nu eftersom han är ny? För blir det en vana sen när han har funnit sig så måste det ju göras något åt:p Men nu är det ingen fara, bara jag som är lite förvånad och ovan med sånt betéende!! hehe;)

Min ena häst kissar alltid i hagen när jag tar in henne, och efter ridning måste vi nästan alltid stanna utanför stallet för en kisspaus... :angel:
Min andra häst kissar oftast innan man tar in henne och ALLTID på morgonen när man kommer in i stallet och tänder lampan (även om man kommer in sent på kvällen om man har glömt nåt och tänder lampan så skvalar hon en flod...)

Så det är nog en vana din häst har! :)

Att ta in den i boxen en stund verkar ju va ett bra tips!

Jag har oxå en kissare! En vallack som nästan alltid kissar i gången efter ridningen. Men det som förundrar mig är att han kissar merst på sommaren, nästan inte alls på vintern..:confused:

När du ser att han ska kissa så tar du fram en liten hink och låter honom kissa i den, enklare och så slipper man mocka...

Vet att min häst alltid kissar när han kommer in i stallet i sin box (nymockad) och då tar jag fram hinken...

Min ena häst kissar alltid i hagen när jag tar in henne, och efter ridning måste vi nästan alltid stanna utanför stallet för en kisspaus... :angel:
Min andra häst kissar oftast innan man tar in henne och ALLTID på morgonen när man kommer in i stallet och tänder lampan (även om man kommer in sent på kvällen om man har glömt nåt och tänder lampan så skvalar hon en flod...)

Min häst gör likadant, han ska kissa i hagen innan han kommer in till ridtur eller för kvällsmat. Man står där och ropar på dom och den ena börjar komma lite halv segigt för att inte lämna den andre. Medans han står och kissar i godanro, sen kommer han i fullfart ;)
Dom är lite roliga dom där :)
Men samma häst skiter alltid i gången, ALLTID! Förutom idag då hovslagaren var här föresten. :D

När du ser att han ska kissa så tar du fram en liten hink och låter honom kissa i den, enklare och så slipper man mocka...

Vet att min häst alltid kissar när han kommer in i stallet i sin box (nymockad) och då tar jag fram hinken...

Men det löser ju inte "problemet" TS är ju mer nyfiken på varför han gör så. Att ta bort kisset från gången är ju oftast inte så jobbigt.

Hanna : Som jag skrev i mejlet så brukade han inte göra så, svårt o säga varför han har börjat med det. Men han verkar ju ha blivit lite mer "revirmarkerare" nu än vad han var förr. Kanske ngn häst i stallet som han vill markera sitt revir för :p
Men det är ju bra att han kissar på så "konstiga" stället. Stoet som jag har nu kissar ingen annanstans än i sin box (vet inte ens om hon kissar i hagen, har aldrig sett henne göra det) vilket är lite jobbigt när man är ute och åker på träningar och tävlingar. Man ser hur kissinödig hon är, men kissar inte förrens hon kommer hem :p

Men det löser ju inte "problemet" TS är ju mer nyfiken på varför han gör så. Att ta bort kisset från gången är ju oftast inte så jobbigt.

Hanna : Som jag skrev i mejlet så brukade han inte göra så, svårt o säga varför han har börjat med det. Men han verkar ju ha blivit lite mer "revirmarkerare" nu än vad han var förr. Kanske ngn häst i stallet som han vill markera sitt revir för :p
Men det är ju bra att han kissar på så "konstiga" stället. Stoet som jag har nu kissar ingen annanstans än i sin box (vet inte ens om hon kissar i hagen, har aldrig sett henne göra det) vilket är lite jobbigt när man är ute och åker på träningar och tävlingar. Man ser hur kissinödig hon är, men kissar inte förrens hon kommer hem :p

Jah precis, nått med revir och markering är det juh! :)
Men jag låter honom hålla på ett tag och om han inte slutar sen efter betet och när han har fått komma in osv så får jag försöka lösa det:p hehe.. /Hanna

Jah precis, nått med revir och markering är det juh! :)
Men jag låter honom hålla på ett tag och om han inte slutar sen efter betet och när han har fått komma in osv så får jag försöka lösa det:p hehe.. /Hanna

Alla våra tre hästar kissar så fort man tagit in dem på kvällen och när man kommer på morgonen:smirk:

haha...trodde jag var den enda som hade en sån ponny....min ena ponny kissar alltid när man kommer in i stallet och morgonfodrar och även när jag kvällsfodrar...:)trodde hon var den enda som gjorde så...på morgonen är det nästan som att hon´retas med mig eftersom jag mockar så fort jag släppt ut dom.."hihi, matte, nu får du mer att mocka"...så jag brukar skynda mig fram när jag ser att hon tänker kissa och slänga ner hennes frukost i krubban...då glömmer hon bort att kissa och gör det sen när hon kommer ut...överhuvudtaget verkar hon koppla ihop fodring med att kissa..även när man ger lunchhö mitt på dagen så ställer hon sig alltid i hagen och kissar...

min stor häst har jag också haft problem med för att han kissar när jag har honom i skötspiltan. släpper jag in honom i boxen innan jag ställer honom binder upp honom kissar han inte utan väntar tills jag bundit upp honom...suck... Så min lösning har varit att spåna i skötspiltan..det hindrar honom i och för sig inte från att kissa men det blir betydligt lättare att ta bort det....:smirk:

Är inte säker på att tråden hamnar rätt nu! :smirk:

Det är så att jag har fått hem en ny häst för en månad sen.
Han brukar bli kissnödig efter ridning och jag brukar då ta av honom alla grejjerna och släppa in honom i boxen fort. Men han hinner oftast kissa i gången i alla fall så fort grejjerna åker av. Men ibland så kissar han innan man rider också, innan man ens har börjat borsta. Detta kan ju inte bero på en liten kissblåsa!?:p
Så tänkte om det har något med acklimatiseringen & rang och göra? Eftersom han fortfarande är ny i stallet.. :cool:

Har en tävlingshäst bland många av min hästar, kissar i gången i transporten. Han bryr sig inte om det stänker. Spelar ingen roll om man har gått ut i gräset.

Men faktiskt tycker jag att det är bra att hästen kan slappna av och kan kissa när de tycker att det tränger på.

Min gammelmärr som blev 30 år, hon kissade gärna när vi var ute och red, det hindrade inte henne.

Hästen jag rider kissar inte ute i hagen och inte vid ridning. En gång har han kissat i stallgången när jag ridit honom, men vet att det förekommit fler gånger.

Alltså så gör han ju så för att han inte vill kissa ute, så han brukar få stå i boxen en stund innan han görs i ordning för att kunna kissa om han vill det.

Mitt sto kissar bara i sin box!! På sommaren när hon går ute i hage ca 15 timmar per dygn så kan hon ibland om hon måste kissa ute i hagen men man riktigt ser hur det tar emot! Helst så försöker hon hålla sig! På tävling måste jag alltid ha uppstallning i box så att hon får kissa när hon kommer fram, annars går hon inte att rida på...:p
Hon varken kissar eller bajsar när man rider, en del hästar kan ju bajsa när de blir rädda för något eller så men det är under hennes värdighet att gå på toa medans hon jobbar! Och om det är någon sådan där ouppfostrad typ som har gått på toa i ridhuset eller på banan så hoppar hon över deras högar! Äckligt ju! :p

Många hingstar och valacker brukar ha svårt för att kissa utomhus (det stänker ju på benen :cool:) så de är kissnödiga när de kommer in i stallet.
Ställ in din häst i boxen en stund innan du gör iordning honom för ridning, så slipper du kisspölar i stallgången.

Beteendet beror alltså inte på revirtänkande.....

Immer

Min kissar nästan jämt i stallgången efter ridning...han struntar fullständigt i att det skvätter på benen:D

Han dricker mer nu sommartid och äter blött gräs och får i sig mer vatten = måste kissa oftare.

Mvh Arabizar

Mitt sto kissade alltid i stallgången i mitt förra stall så fort vi hade ridit.
Nu har vi flyttat till ett annat lite mindre stall och så här i efterhand så tror jag att hon helt enkelt inte trivdes i stallet för hon var alltid nervös och orolig när man gjorde iordning henne innan ritten och likadant när man kom tillbaka. Sedan hade jag inte haft henne så länge heller så det kan ha varit av den anledningen också. Det värsta var ju att hon alltid kissade så fort vi lastat henne i transporten och det fräter ganska illa på aluminiumet

Men nu är hon en lugn och glad häst som visserligen kissar ibland, men det tror jag mer beror på brunst än något annat.
Så med lite tur så går det kanske över efter ett tag när din häst känner sig hemmastadd. Annars får du börja leta efter andra tecken på att den kanske inte trivs i stallet eller så får du leva med problemet helt enkelt... :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Det börjar dra ihop sig nu och jag funderar på hur jag ska lösa och tänka kring två punkter när hästarna ska hem. Nya hästen ska...
Svar
8
· Visningar
1 561
Senast: Aslan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama