Häst som inte vill stå trångt i transporten

Litenvit

Trådstartare
Vad kan det finnas för orsaker till att en häst plötsligt inte vill åka "smalt" i transporten när den tidigare gjort det utan problem?

(Undanta vårdslös körning).

Ni som varit med om detta, var det en fungerande lösning att låta hästen stå brett efter det eller har någon varit med om att problemet kvarstår trots att hästen får stå brett?

Sv: Häst som inte vill stå trångt i transporten

Vissa hästar kan få något av klaustrofobi (stavning..) Jag har alltid kört mina hästar brett (de som då inte klarar att stå smalt) Har inte provat att köra dem smalt efter de har "betett" sig i transporten när de åkt smalt.

Enligt mig finns det ingen anledning alls att låta hästen stå smalt om man har möjlighet att ha brett eller mjuk mellanvägg nedtill....

Jag har erfarenhet och hästen har åkt smalt och efter det ville han inte, då har han åkt brett ett tag och sedan åkt smalt igen utan problem MEN jag åker brett om jag har möjlighet!

Jag är på släp-jakt just nu och det första som ska införskaffas är en bredåkar-bom! :bow:

Jag har haft mitt sto i 3 år i april. Åkte tidigare transport till träning och/eller tävling VARJE vecka innan jag betäckte henne och detta funkade kanon! Stog förresten smalt i transporten som är en Boj Bravo (dvs stor o rymlig för ett sto på 160). Men när vi var på en tävling efter 1½ år så fick hon på en gång vilja lägga sig ner PÅ VÄGEN HEM! På dit vägen hade det inte vart några problem, utan först på hemvägen. Vi tog o breddade mellanväggen så det nästan var maxbredd baktill, också stog jag med bak i transporten med henne resten av åkturen, funkade då jätte fint. Sedan dess så måste hon åka brett, förutom när hon åker med nån annan häst. Då "passar" det att stå smalt :p

Det kan ha hänt ngt nån annanstans, den kan ha blivit klämd i en haggrind eller boxdörr eller liknande.
Jag föredrar att transportera mina hästar med mellanvägg även om de åker själva då det är mindre risk att de ställer sig på fel sida i släpet, trampar runt för mkt eller fastnar nånstans.
Hästen ska ju alltid stå in mot vägen om den står själv, annars den lättaste hästen mot diket & tyngsta mot vägen, annars riskerar man att få felvikt.

Min häst som åkt stilla och lugnt hela tiden trampade plötsligt omkring som 17 på vägen hem från helgens tävling. Han trampade av sig en bakdoja + orsakade nervsammanbrott hos mig. Han trampade mest i högersvängar, även när jag körde jätte-jätte-långsamt i svägen. Brukar köra väldigt hänsynsfullt annars också så jag har svårt att tänka mig att jag gjort någon ful manöver som skrämt honom.

Han åker på vänster sida och det är en ny, dubbelaxlad transport (med plastnederdel på mellanväggen) som är stabil och trevlig att köra.

Har som sagt var kört honom smalt hittills eftersom det inte varit några problem men har nu beställt en bred bom. Ville mest höra om det löst problemen med stökiga hästar, eller om jag kan räkna med att han fortsätter trampa omkring trots mer plats.

Jag får väl se... Det är inte kul med hoppande transport på vägen.

Precis det du berättar hände med vår gamla b-ponny. På väg från tävling började det. Detta var mitt i ventern och min alldeldes egna teori är att ponnyn blivit kall och inte skrittats av tillräckligt och därför åkt på nån sträckning i ryggen eller nåt. Du vet som man kan få lite kramp själv ibland.

I alla fall så åkte han brett ett tag, sen köpte jag ny, bred transport och där var det inga problem. Och nya ägarna kör honom smalt i normalbred transport nu.

Jag tror inte alls att det behöver ha hänt något. Alla våra hästar vill åka brett, av den enkla anledningen att dom ställer sig brett med benen mitt i transporten. På så sätt kan dom hålla balansen.
Tidigare när vi använde mellanvägg så var det oroligt bak + att mellanväggen blev som ett (.

LIA

I min ponnys fall hade han åkt smalt hela sitt liv. Och en liten b-ponny har ju gott om plats där bak. Inga problem. Och eftersom har tränades och tävlades åkte han ofta korta resor till ridhus och bana. Han har alltid gillat transporten. Och jag kör mycket försiktigt och mjukt när jag har hästarna med.

På väg hem från denna tävlingen ändrar han alltså beteende totalt. Han levde om så pass att jag var övertygad om att han hoppat över bommen, och vi stannade direkt och klollade honom. Så fort vi stannade var han lugn. När bilen började rulla igen lutade han sig mot väggen och höll alltså på att ramla omkull.

Det var en kraftig och plötslig ändring av hans beteende och jag tror inte bara det kommer av sig själv.

Han tvekade aldrig att gå in i transporten.

I min ponnys fall hade han åkt smalt hela sitt liv. Och en liten b-ponny har ju gott om plats där bak. Inga problem. Och eftersom har tränades och tävlades åkte han ofta korta resor till ridhus och bana. Han har alltid gillat transporten. Och jag kör mycket försiktigt och mjukt när jag har hästarna med.

På väg hem från denna tävlingen ändrar han alltså beteende totalt. Han levde om så pass att jag var övertygad om att han hoppat över bommen, och vi stannade direkt och klollade honom. Så fort vi stannade var han lugn. När bilen började rulla igen lutade han sig mot väggen och höll alltså på att ramla omkull.

Det var en kraftig och plötslig ändring av hans beteende och jag tror inte bara det kommer av sig själv.

Han tvekade aldrig att gå in i transporten.

Hos oss (som jag skrivit uppe) så var det exakt likadantsom du berättar :angel: ! Dom är lustiga dom där "små" djuren :rofl:

Det märkliga är det du också berättar: Jag stannade bilen och tittade in i transporten för att se om hästen hade alla ben kvar och så såg han bara förvånad ut. Ungefär som om "Kul att just du kikar in, men varför gör du det?" helt lugn.
Så sätter man sig i bilen och kör iväg och så studsar han omkring i transporten igen...

Hoppas bredbommarna fungerar....

Jag har precis samma problem, vet inte vad jag ska ta mig till.

min häst (travhäst) har åkt tusen gånger i transport. när jag hämtade hem henne var de inga problem att pka transport. bakluckan hade dock fällts ner av nån annledning såg vi när vi rasta men de verka inte störa henne den åkturen som var på måååånga mil.
men ja e ändå rädd att de kan var detta som skrämt henne.

så var de en gång vi skulle på ridträning. hon gick in i transporten o vi körde. hon stökade som fan i släpet. vi stanna o titta o hon såg helt ok ut.
väl framme på träning så var hon totalt genomsvett o hade trampat av skon.
lika dant på vägen hem.
samma sak nästa gång ja skulle iväg. då han vi inte mer än att få in henne i transporten. då börja hon hålla på. ja går in o tittar, hon puttar med frramdelen på väggen. ser ut som om hon ska falla ihop.

Så nu har jag börjat träna henne. hon får stå brett (har mellanväggen till sidan). Kört tre gånger nu! 1:a gången runt huset. 2:a gången förra veckan ca 2 km. Jag stod i vagnen. då såg hon ut att ha dålig balans bara men dumma sig inte.
3:e gången var idag. hon försökte lägga sig precis som innan. hon kupade rygg så hon såg ut som en kossa o bara stod o skaka.
Jag blev så ledsen.
Jag behölver med hjälp...............

vad göra...

de blev lite bättre när min sambo gick ut o stängde bakluckan. vi funderade på om hon inte ska ut nånting alls om de förvirrar henne????????????

så.... hjälp mig med...

Vad kan det finnas för orsaker till att en häst plötsligt inte vill åka "smalt" i transporten när den tidigare gjort det utan problem?

(Undanta vårdslös körning).

Ni som varit med om detta, var det en fungerande lösning att låta hästen stå brett efter det eller har någon varit med om att problemet kvarstår trots att hästen får stå brett?

Tror inte det behövs särskilt vårdlös körning för att det ska bli läskigt för hästen att åka smalt. De behöver ju bredda benen riktigt mycket för att hålla balansen, som någon annan skrev. Och de flesta transporter är tyvärr inte tillräckligt breda för det.

Min förra häst blev sådan. Hon levde plötsligt rövare i transporten och kastade sig mot ytterväggen och tryckte mot den. Det gällde att hålla hårt i ratten när man körde, för bilen blev riktigt svajig. Efter ett tag kom vi på att man kanske ska prova att öppna mellanväggen (skjuten åt sidan) och då stod hon snällt och fint som ett lamm igen.

Det är lustigt hur det helt plötsligt kan bli så här, men min slutsatts i detta fallet är att hon fick fel på balanssinnet då hon fick erlichias (som de kan få av fästingar).

Senast ändrad:

Min ena ponny jag hade förut hon åkte brett. Hon hade varit med om en olycka med att transporten välte ner i ett dike och det var så pass smalt då att hästen välte över och "stog" upp och ner i transporten lite svårt att förklara men i alla fall. så hon ville vara så stadig som möjligt när hon åkte. Hon Satt faktiskt ner när hon åkte! men hon var aldrig svårlastad utan gick på av sig själv men hon satte sig direkt när hon kom in.

Felet många gör är att täcka hästarna och lasta innan dom är HELT torra, lägg på full bandagering så har man koller på hästen...alternativt att hästen har ONT nånstans och behöver bredda för att kunna hålla balansen....

Mina funderingar kan va att hästen kanske efter tex en tävling är lite trött, mör, seg i kroppen och ville ha lite mer balans och upptäckte då att det inte gick att stå bredare = panik??? Kanske så det har gått till.
På vägen dit kanske skulle kissa i transporten och oxå märkte att de inte gick att stå bredare = panik ???
Det är dumt att vi inte kan läsa deras tankar :confused:
Eller i vissa fall kanske tur .....:angel:

Jag kopierar mitt svar från en annan tråd i det här forumet. Du får väl välja dom bitar du tycker passar dig och din häst *lyckosparkar*:

Som jag har skrivit i andra trådar så har min nuvarande pålle gått igenom hela arsenalen vad gäller problem vid transportsituationer. Vad gäller balansen så gick han från att stå smalt och stå som ett ljus till att bli bredåkare utan någon som helst balans över en natt. Något hände inne i transporten, samtidigt som han växte mkt under den perioden. Kan väl nämna att han gjorde brasved av vår nya transport. Han mosade inredningen och hipsvips var han ute - det bara sprutade flisor, muttrar och gångjärn. Nyttig läxa för mig och för alla andra som tror att om luckan är stängd är hästen instängd... Så, ja, ja, det var bara att börja om från början Och snälla TS, åk INTE med i transporten. Hade jag befunnit mig i transporten vid det tillfället hade jag nog knappast suttit här och hamrat tangenter...
Hur som helst, de följande tre månaderna åkte herrn transport varje dag. Min sambo satt och körde hästransport i åttor en halvtimme varje dag med en bullrande häst efter sig. Det funkade och nu går det finemang!
Några korta tips bara:
1. Kolla för säkerhets skull att hästen inte har ont någonstans (spec. smärta i bakknäna kan göra det svårt att parera)
2. Om du har fönster i transporten, testa att täcka över dem. Min tappar fortf. balansen om han får stå och glo ut.
3. Man kan aldrig köra för sakta! Spec. i vänstersvängar...

Lycka till och kram!

Min förra häst blev sådan. Hon levde plötsligt rövare i transporten och kastade sig mot ytterväggen och tryckte mot den. Det gällde att hålla hårt i ratten när man körde, för bilen blev riktigt svajig. Efter ett tag kom vi på att man kanske ska prova att öppna mellanväggen (skjuten åt sidan) och då stod hon snällt och fint som ett lamm igen.

Det är lustigt hur det helt plötsligt kan bli så här, men min slutsatts i detta fallet är att hon fick fel på balanssinnet då hon fick erlichias (som de kan få av fästingar).
PM:ar dig!

Du skriver en sak jag funderar över...
Att man kan inte köra sakta nog, speciellt i vänster svängar. VARFÖR är det så???
Jag har idag transporterat min nya häst till och från klinik för besiktning och DJÄKLAR i våld vad han hoppade och levde rövare i släpet. Men BARA i vänstersvängarna. Vad beror det på?

/Rea, jätteintrigerad:D ...

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
562
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 247

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar