Som jag har skrivit i andra trådar så har min nuvarande pålle gått igenom hela arsenalen vad gäller problem vid transportsituationer. Vad gäller balansen så gick han från att stå smalt och stå som ett ljus till att bli bredåkare utan någon som helst balans över en natt. Något hände inne i transporten, samtidigt som han växte mkt under den perioden. Kan väl nämna att han gjorde brasved av vår nya transport. Han mosade inredningen och hipsvips var han ute - det bara sprutade flisor, muttrar och gångjärn. Nyttig läxa för mig och för alla andra som tror att om luckan är stängd är hästen instängd... Så, ja, ja, det var bara att börja om från början Och snälla TS, åk INTE med i transporten. Hade jag befunnit mig i transporten vid det tillfället hade jag nog knappast suttit här och hamrat tangenter...
Hur som helst, de följande tre månaderna åkte herrn transport varje dag. Min sambo satt och körde hästransport i åttor en halvtimme varje dag med en bullrande häst efter sig. Det funkade och nu går det finemang!
Några korta tips bara:
1. Kolla för säkerhets skull att hästen inte har ont någonstans (spec. smärta i bakknäna kan göra det svårt att parera)
2. Om du har fönster i transporten, testa att täcka över dem. Min tappar fortf. balansen om han får stå och glo ut.
3. Man kan aldrig köra för sakta! Spec. i vänstersvängar...
Lycka till och kram!