Häst som inte vill skritta hemåt - far runt som en tok...

the_connemara

Trådstartare
Fått hem en 4-åringt connemara sto för två-tre veckor sedan. Hon har bara flyttat från grannen där hon är uppfödd och det är bara jag som ridit henne tidigare (inte så mkt dock).

Hon är rätt pigg/het och kan få lite stirryck för sig, både med ryttare och från marken. Eftersom hon är extremt mån om att göra rätt hjälper det inte alls att på ngtvis bestraffa henne utan mest att bara tålmodig och lugnt tillrättavisa.

Skrittat ut henne barbacka ngra helger (inte hemma på veckorna) just i syfte att hon ska lära sig koppla av och bara gå en runda i skogen utan att stirra upp sig. Gjort endel halter eftersom hon inte brukar kunna bara stå och slappna av. När hon velat gå så har jag bara stannat henne igen, inget krav på att hon ska stå på samma ställe än utan bara att hon tillslut ska stå still och slappna av ngrlunda och sedan brukar hon skritta i väg lugnare.

Samma om hon börjar småtrava (takta är ok än så länge, så länge det inte bli för mkt åt trav hållet. Jag sa kunna sitta still och hon ska inte gå så mkt på tårna att hon börjar trava minsta lilla jag rör mig) jag gör halt och börajr skritta när hon står lugnt och då brukar hon skritta vidare. Travar hon då så gör jag omedelbart halt och väntar lite längre den gången.

Men i helgen fick hon verkligen jätteryck. Ok, hon har mkt lätt för att sätta baken under sig, dvs hon reser sig lätt eller försöker skjuta av mig under lite skutt alt backar en bra bit. Det går att parrera och när hon väl stannar så får hon stå där hon står. Skulle jag börjar flytta henne till exakt plats så skulle hon koka över totalt med tanke på hur mkt hon reagerar över "normala" tillrättavisningar tills hon åtm stannar.

Iaf. Ca 1 km hemifrån började mammas knashäst gnägga som en galning OCH de körde en stor traktorn på fältet bredvid vägen :smirk: Gjorde sina vanliga skutt osv men tillslut så blev det verkligen för mkt. Hon tog verkligen i och SKULLE ha av mig, hade jag haft sadel hade jag garanterat åkt i backen. Helt tossig. Det värsta var när hon först gjorde ett jätte hopp rakt upp (som vanligt) och sedan ett rejält luftsprång, landade och gjorde ett och landade i galopp ut på fältet. Då blev jag arg och röt till på henne. Så gör man faktiskt inte alls under ngra omständigheter.

Hon är mkt känslig i munnen och jag tar nästan aldrig i henne för att bromsa och därför får man bara de här "framåt-sprången" ytterst sällan, tror bara hon gjort så en gång innan o det var ngn av de första ridturerna när hon ännu inte lärt sig stanna o så där.

Men ja, tips? Jag tror lixom eg på det här att bara ta det lugnt och vänta ut henne men när hon går så långt som hon gjorde i helgen, man kanske ska markera tidigare? Det är inte så att jag blir rädd men jag vill ju inte lära henne ngt dumt. Vet att det säker kommer ta mkt tid men ja, måste jag markera mer eller ska jag bara låta tiden lösa det?

Ang hästen allmänt så funkar hon kanon när hon är lugn. Är alltid mkt mkt uppmärksam, får massor med beröm och det går hon mkt bra på, man kan oftast snacka henne lugn och till skritt sas. Det är när hon går över gränsen och man måste börja ta lite i henne och lägga till skänkeln för att parrera sidvärts o ibland framåt, då kan det bli för mkt.

Tänkte först börja skritta lite på kort tygel för att få lite mer bra känlsa av tygel/skänkelkontakt just nu men ja vet inte. Jag tycker lixom hon ska kunna "bara gå" först. Dessutom så funkade hon bra på marken i trav innan, då har hon inga problem med bettet o skänkeln som sådant utan det är just att man ska PÅVERKA henne på ngt vis när hon är uppstrirrad. Blir samma effekt av skänkel och grimma/bett och om man leder.

Ja, är jag för snäll eller vad? Och hur ska jag göra nästa gång om hon tar till sådana cp-skutt?
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som inte vill skritta hemåt - far runt som en tok...

Men, menar ni att alla era hästar är lugna som filbunkar eller? :crazy:

Ingen som har NÅGON tanke?
 
Sv: Häst som inte vill skritta hemåt - far runt som en tok...

Sällskap av en lugn häst tycker jag låter som det bästa, så hon får trygghet och du får möjlighet att lära henne följa hjälperna i lugn och ro.
 
Sv: Häst som inte vill skritta hemåt - far runt som en tok...

Hade liknande problem med en unghäst jag hade en gång. Dock inte i den storleken du har.
För henne hjälpte det att vi var ute och promenerade de vanliga rundorna vi brukade rida så hon fick gå med mig på marken. Efter det gick hon lugnt överallt.
 
Sv: Häst som inte vill skritta hemåt - far runt som en tok...

Sällskap är det lite svårt med eftersom min mamma rider mkt mer än vi som bara skrittar runt lite men vi kan ju be henne ngn gång o testa!
 
Sv: Häst som inte vill skritta hemåt - far runt som en tok...

Gå? Urk, mitt knä kommer paja efter 1 km max :p Men det kan ju vara värt ett försök!

Men hur/varför blev din stressad? Min lilla är lite lagom obekväm med skogen o sådär men det är liksom inget speciellt ställe där hon blir rädd eller börjar stressa. Det kan komma precis när som.
 
Sv: Häst som inte vill skritta hemåt - far runt som en tok...

Hon ville mest inte alltid gå dit jag ville av olika orsaker...oftast av ren egen vilja...så det blir ju inte riktigt samma, men den lösningen kan nog funka bra för er också.
 
Sv: Häst som inte vill skritta hemåt - far runt som en tok...

Mmm oki, så är det inte alls här. Fast visst blir hon mer stressad om hon ex ska gå över ett vattendrag men hon löste sina problem fint på tre turer :love: Första gången ville jag inte ens be henne stå kvar 5 meter från för hon började bli sådär tokig, andra gången stod hon kvar och gick fram, då bad jag henne stå där och det gick tillslut, nästa gång knallade hon med mkt frustande över bara av lite uppmuntrande prat från min sida :love:

Nu längtar jag hem :( Och då sak vi ut o promenera :)
 
Sv: Häst som inte vill skritta hemåt - far runt som en tok...

det tycker jag gott hon ka ställa upp på!;) Om det bara handlar om skrittpromenader ett par dagar i veckan så kan ju hennes häst kanske hänga på även om hon redan ridit den dagen.
 
Sv: Häst som inte vill skritta hemåt - far runt som en tok...

ja jo det gör hon säkert om vi vill! Fast, kom jag på senare när jag redan svarat dig, jag tror eg det löser problemet direkt. Eller för stunden vill säga. Hon har alltid skrittat när hon gått med andra häster innan, det är när hon är själv som hon blir så där stissig (om nu inte den andra hästen är likdan vill säga, då blir hon ju förvirrad och stressar på grund av det). Så eg tror jag vi behöver mer tid tillsammans så hon börjar ta det lugnt med mig oxå, fast det går ju framåt iaf :) Men vi ska släpa ut morsan ngn gång oxå o testa lite, behöver nog öva på att stå kvar utan henne oxå har jag en stark känsla av :angel:

Men, ni som svarat. Om vi ÄNDÅ (för jag är säkert på att det inte var sista gången hon tokskuttade sådär i helgen) hamnar där, hur tycker ni jag ska göra då? När är det läge att säga till på skarpen? Hur länge är det "ok" att sitta cool o vänta ut henne o bara korrigera lite lugnt? Tycker ni alltså. Visst blir hon mer osäker om jag säger till men samtidigt så kan man ju inte tolerera precis ALLT. Dessutom så får hon ngra gånger per pass ngn "rejäl" tillsägelse (typ "Nej!" lite argt men utan att ryta, röt åt henne gjorde jag bara den gången hon gjorde luftsprång o galopperade iväg) och hon börjar ta dem mer på allvar ist för att jaga upp sig över att man höjer rösten nu. Hon börjar liksom fatta att när man låter arg så betyder det bara att hon ska sluta och då får hon massa beröm, inte att man ska skicka henne till slakt och hatar henen över allt annat typ ;)
 
Sv: Häst som inte vill skritta hemåt - far runt som en tok...

Hmm... Kan det fungerar lika bra att springa hela rundan med henne tro? Eller måste man ta det lungt lunkandes med stå-stilla-pauser? Om hon springer lugnt i min takt borde det väl fungera lika bra? Eller?
 
Sv: Häst som inte vill skritta hemåt - far runt som en tok...

Tror inte ert tempo spelar så stor roll så länge hon inte stressar. Det är ju bara grejen i sig man är ute efter.
 
Sv: Häst som inte vill skritta hemåt - far runt som en tok...

Tror jag med... *tack* säger mitt knä.

Om jag e lat kan ja ju ta en stå-stilla-paus :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp