Häst som inte vill lyfta på en hov - vad kan det bero på?

Whirlie

Trådstartare
Efter ett längre riduppehåll har jag nu åter satt igång med ridning och hästar. Och har på kort tid stött på två fenomen som jag inte tidigare, trots hantering av många hästar i min ungdom, stött på. Nämligen två hästar som inte, på några vilkor, vill lyfta på ena bakbenet när man t.ex. ska kratsa hovarna.

Nu hanterar jag inte dessa hästar dagligen, och har kanske inte den auktoritet jag är van vid att ha hos de hästar jag hanterar. Men jag finner mig ändå relativt van att hantera diverse hästar och brukar få min vilja igenom.

Den ena av dessa hästar är hur snäll som helst när man lyfter övriga tre hovar, men den fjärde är heeelt omöjlig. Det känns som om hästen hellre ramlar än lyfter hoven, den är som fastvuxen.

Den andra hästen är ovillig att lyfta båda bakhovarna och vevar gärna friskt, men låter mig lyfta den ena. Men den andra känns rent livsfarlig att lyfta. Då jag inte är huvudansvarig för hästarna har jag helt enkelt låtit den ena hoven vara.

Jag har träffat på hästar som har "fobi" för att lyfta alla hovar. Eller som är joxiga att få att lyfta benen. Men jag har aldrig stött på en häst som är omöjlig att lyfta just en hov på. Och där de som ofta sköter om hästen säger att det inte går.

Har ni varit med om detta och vad kan det bero på?

Sv: Häst som inte vill lyfta på en hov - vad kan det bero på?

det kan bero på smärta/ smärtminne.

Istället för att försöka dra upp hästens ben får man vara lite pedagogisk o istället försöka ta det när hästen rör sig framåt lite.

Hur är dom med hovslagare?

Ibland kan man komma runt problemt genom att låta hästen lyfta frammåt under magen istället, efter ett tag kan man lyfta normalt. Förutsätter ju att det inte är något fysiskt fel på hästen då.

Svarar alla med en knapp.

Jag har funderat på det där med smärta, men båda är fullt igångsatta och visar ingen hälta. Dock är båda väldigt stela i ena sidan.

Jag har försökt vara pedagogisk och både försökt flytta hästen frammåt och lägga vikten åt andra sidan för att lyfta benet på den hästen som är som fastfrusen. Men han verkar hellre ramla omkull än lyfta på benet när jag ber honom.

Den andra lyfter gladeligen på benet, men vevar till rejält och sätter ned benet direkt. Och nu pratar vi inga små skrämselvevningar utan snarare sparkar som får en att vilja ha både hjälm, visir och tandskydd.

Att lyfta benet mera mot magen ska jag försöka testa.

Tack alla för bra synpunkter och tips. Fler teorier och tips mottages tacksamt.

En häst behöver inte vara halt för att ha t.ex. en låsning som gör att det gör ont att lyfta ett specifikt ben.

Som det låter är det inte dina egna hästar? Men ett besök av en equiterapeut hade jag genast ordnat om det vore mina. Tipsa hästägaren om detta.

Träffat en liknande. Där var det smärtminnet som spökade. Hästen hade tidigare haft stora problem med den hoven och även om hoven då var frisk så satt minnet kvar. Med honom var det en ren förtroendefråga, personer han inte kände sen tidigare kunde slita sig blå utan att få någon som helst respons (rejäl häst med en mankhöjd en bra bit över 175cm). Personer som han litade på kunde mixtra runt bäst de ville med alla fyra hovar utan större svårigheter.

Jag lånade en häst av en kompis en sommar, fullt frisk vad vi visste och vet än idag. Hos oss vägrade hon lyfta på en hov, envis som synden, och vi var säkra på att nåt var fel, att hon hade svårt med balansen kanske. Lite konstigt, ägarna som haft hästen många år hade inte märkt nåt. Vi kratsade hoven då hon vilade den... hovslagaren fick kämpa rätt mycket, fick upp den till sist och inga balansproblem. Vi hade henne flera månader, sen åkte hon hem igen, och de hade absolut inga problem lyfta någon av hovarna. Så hon lurade nog oss ganska rejält inser vi, hon kände väl vår tvekan då vi trodde nåt var fel.. :p Är nu såhär i efterhand inte ens säker på om det var samma hov varje gång, bara en som hon inte lyfte på liksom. :D

Jag har stött på några stycken som inte velat lyfta specifika hovar. Hästarna stod i samma stall där jag praktiserade och det spelade ingen roll vem som skulle lyfta- det var lika svårt ändå. Dessa hästar hade eller hade haft väldigt svår strålröta och fick jämnt lyfta för hovis när han kom och grejade. Jag drog slutsatsen då att det var för att slippa obehag som de inte ville lyfta. Men jag vet ju inte om det är så.

Jag vet en häst som råkade välta under skoning som ung. Resten av livet var han ovillig att lyfta vänster bak om man inte ställde honom så att han hade en vägg nära bakdelen på höger sida. Om han hade väggen där som säkerhet så lyfte han glatt på vänster bakhov. Mot slutet kunde det räcka att en person stod där och lade en hand på höger höft, så kände han sig trygg och lyfte. Hovslagaren hängde en gång ett grimskaft från taket (när han var ensam och skulle sko) så att det nuddade hästen på höger sida och då hade det också gått bra.

Hur är hästarna med ordinarie person, kan de lyfta hoven utan problem?

min gamla ponny hade det problemet... fast det kanske var båda bak.. (längesedan nu) det var iaf jättesvårt att lyfta bakhoven och fick man loss den så stampande hon ner den direkt. Hon hade en låsning i SI-leden, kunde lyfta som vanligt sen när det var loss

och min mammas häst är lite kinkig med att lyfta ena fram, blir skeptisk och lyfter ogärna. Han har en mindre låsning i den bogen.

min gamla ponny hade det problemet... fast det kanske var båda bak.. (längesedan nu) det var iaf jättesvårt att lyfta bakhoven och fick man loss den så stampande hon ner den direkt. Hon hade en låsning i SI-leden, kunde lyfta som vanligt sen när det var loss

och min mammas häst är lite kinkig med att lyfta ena fram, blir skeptisk och lyfter ogärna. Han har en mindre låsning i den bogen.

Du kanske borde föregå med gott exempel och tipsa din mamma om att hon borde göra en grundlig hältutredning och behandling för att åtgärda den låsningen i så fall.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 810
Senast: Ceta
·
Hästvård Min häst har börjat bli ovillig till att lyfta ena bakbenet, hon drar iväg med det och vill inte lyfta det. Det andra bakbenet lyfter...
Svar
16
· Visningar
1 358
Senast: skuggi
·
Hästvård Jag har lite funderar kring just åkomman Shivering. Är det någon som vet vilka undersökningar som krävs för att få diagnosen shivering...
Svar
2
· Visningar
1 044
Hästvård Jag var ut till sköthästen ikväll för att pyssla om honom lite och mysa eftersom det var för sent för att rida. När jag skulle kratsa...
Svar
2
· Visningar
4 895
Senast: Sulax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka