Häst som inte vill hoppa

L

lottafer

Jag har en 15-årig arabvalack som är rädd för hinder. Jag tycker att det är roligt att hoppa små hinder, 40 - 60 cm, ibland. Men min häst tycker att hinder är ganska läskiga. När han väl hoppar gör han det jättebra. Men oftast tvekar han och stannar. Jag har visserligen hört att just araber inte är de bästa hopphästarna men jag ställer inga alls krav på honom när vi hoppar. Oftast bjuder han jättebra på hindret men tvekar i det sista och stannar. Kanske tvekar jag också och påverkar honom men jag tror att han är väldigt osäker. Känner någon igen sig i detta problem?
Lotta

Sv: Häst som inte vill hoppa

Ja faktiskt. Jag tror det kan bero på en eller flera saker. Hästen kanske ser dåligt, det kanske gör ont i frambenen vid landning eller ont i ryggen över hindret eller dålig erfarenhet av hinder över huvud taget.

Om du också är lite osäker så skulle jag rekommendera att du hoppar ännu lägre ett tag, rid över bara bommar på marken. Vill du bli säkrare i din hoppning så försök ta ett par lektioner på en stadig häst. En del ridskolor har rena hoppgrupper med bra hästar eller om du känner någon vänlig själ som vill låna ut en trygg hoppare till dig

Ja helt ärligt har jag sett många araber just, vara som din. Jag tror det ställer stora krav på ryttaren att hoppa en sån, det är inte bara att rida mot ett hinder utan hästen måste få massor av stöd av ryttaren, hålla om stadigt, verkligen ha hästen på hjälperna och rida framåt, utan att själv tveka.

Jag tror inte det handlar så mycket om att vänja den osv utan den är lite osäker och behöver ryttarens stöd och ridning för att hoppa, inte så tacksamma hästar att hoppa direkt, tyvärr, om man bara vill skutta lite ibland och kanske inte är nån superhoppryttare själv.

Jag har inte hoppat nån arab, men sett många, så det är min gissning i alla fall, eftersom jag tycker det är typiskt "arab-på hinder-beteende" du beskriver. Andra kan också vara så, (jag rider en väldigt tittig häst, tex,) men det är på ett annat sätt, det går över, medan araber kan var väldigt trista när det gäller hoppning. :(

Kalla mej fördomsfull, och absolut finns araber som hoppar, men överlag så, tycker jag dom är trista.

Hade en arab som var precis som TS, blev inte heller bättre. Det hela slutade med att jag la ner hoppningen och har aldrig tagit upp den igen. Tråkigt men självförtroendet fick en rejäl törn. Tips till TS, hoppa låga hinder och vill du hoppa mer så byt häst. Låter hårt men är nog bäst i längden.

Mitt arabsto var lite som din häst. Hon hoppade dock om hon kände att stöd och att jag verkligen ville hoppa.
Alltså man får inte tveka, utan håll om och rid mot hindret.

Hon var d-ponny, men jag tävlade henne efter lite träning lokalt en sommar i 90 och 1 meter. Vi vann tom över halvbloden en gång :p

Ge inte upp, börja om från början med bommar och få upp självförtroendet.
Rid över bommar och små hiner så ofta du kan!

Och, tveka inte!

Mitt arabsto var lite som din häst. Hon hoppade dock om hon kände att stöd och att jag verkligen ville hoppa.
Alltså man får inte tveka, utan håll om och rid mot hindret.

Hon var d-ponny, men jag tävlade henne efter lite träning lokalt en sommar i 90 och 1 meter. Vi vann tom över halvbloden en gång :p

Ge inte upp, börja om från början med bommar och få upp självförtroendet.
Rid över bommar och små hiner så ofta du kan!

Och, tveka inte!
lånar din text för det stämmer bra in på min arabherre,han har blivit mkt bättre,men man får absolut inte tveka och sedan kräver han ridning hela vägen.vågar mig inte på för stora hinder för då ligger jag på backen och käkar grus;)

rider en häst just nu som verkar vara rädd för bommar o hinderstöd. skritta över en bom går knappt, han vill mest kasta sig över. i trav o galopp går det däremot faktiskt bra, men då drar han i stället mot hindrena.

jag skulle börja med att jobba hästen lite från marken, tex tömköra med bommar på marken, gå mellan hinderstöd mm. det tar kanske lite tid men man får ha tålamod. :) jag kommer i alla fall ge den tiden o hoppas på att det släpper. det jag främst vill är att hästen ska tycka det är helt ok o inget konstigt med att gå över bommar o kanske hoppa något litet skutt. det är ingen idé att försöka hoppa höjder, utan det får man ta senare när hästen fått upp självförtrendet och faktiskt tycker det är intressant och tom roligt att hoppa!

lycka till!

Araber är ganska känsliga överlag och reagerar starkare på saker än vad andra hästraser kan göra. Nu känner jag inte dig och din häst, men kan tänka mig att det är som du säger, han känner att du är osäker och blir det själv.

Kan du kanske testa bommar på marken? Låta någon som är lite tuffare prova honom och se om problemet kvarstår?

Jag har och har haft många araber. Nästan alla sugs som magneter till hindrena, men det märks ganska väl på dem vem som sitter på också.

Hjälper det inte med en lite säkrare ryttare eller lektioner för tränare kan du titta på andra saker, har han ont någonstans eller är sadeln fel? Vissa gillar ju helt enkelt inte att hoppa, men jag tycker av egen erfarenhet att den kategorin i slutändan inte är särskilt stor.

En arabkorsning på ridskolan (d-ponny) går regional hoppning upp till MSV B, med kapacitet ända upp till svår klass!
En annan arabkorsning, även den d-ponny, kunde visserligen hoppa men den hästen skenade i pincip mot hindret och tvärstannade eller sprang rätt över i ren fasa - om den i så fall hade en bestämd ryttare på ryggen. Det handlade om krysshinder på typ 30-40 cm. *smirk*

Så araber kan ju vara både si och så. :) Om jag var du skullejag lägga ned "hoppverksamheten" för tillfället och istället bara använda bommar. Lägg fram en bom varje pass och träna på att skritta, trava och galoppera över en stund. Kanske kan du ha bommar/hinder framme men inte göra något med dem så hästen vänjer sig lite om den tycker att hinder är läskiga? :)
En annan sak jag hört att man kan göra, men som jag inte riktigt vet om det funkar, är att ha en säkrare häst hoppa först och sedan hoppar din häst direkt efter. Då ser kanske din häst att det inte är så farligt? :)
Löshoppa så att den får upp självförtroendet lite? :) Bara en tanke, eftersom du inte skrivit något om löshoppning. :)

löshoppning var faktiskt det första jag tänkte på oxå, där kan du ju direkt se om "det är hästen eller dig det är fel på" ;) Börja kanske med små krysshinder och led först över i trav (hoppa med själv framför), sedan kan du kanske bygga upp en löshoppningsbana så han får prova själv. Sedan kanske du kan gå över till att hoppa dessa små krysshinder men med lösa tyglar så att du bara följer med för att inte störa för mycket... (inte allt på samma dag då ;)) Jag har inga direkta kundskaper om detta, men det är så jag skulle gjort...

jag har alltid hört ett ordspråk som passar in på dem flesta araber jag träffat på. En arab som litar på ryttaren upp till 100 % hoppar allt , en osäker ryttare funkar nästan aldrig. Det säger många jag känner och min kompis hade en arab i några år och nu på slutet gick han 1,10 -1,20 banor med henne på ryggen men när hon skaffade honom vägrade han på 70 hinder.

lita på din häst men inte i alla lägen för den måste kunna lita på dehj också :)

du måste öva öva! anlita en arab som hjälper dig! eller en häst skola

Jag har ochså varit med om samma sak. Min ponny (en 14årig connemara) hon har gått som dressyrhäst i många år. För några år sedan såldes hon till en familj som bara hoppade. Nästan ingen dressyr ridning.
Jag hade en ponny som älskade att hoppa. Och vi skulle byta eftersom att jag gillade inte att hoppa på den nivån eftersom att jag var dressyrryttare.
Men i ridhuse märkte jag att hon var total rädd för hinder.

Nu har jag jobbat med att hoppa färgglada hinder i skogen travat bommar. Löshoppat har jag ochså gjort och det är jätte bra Jag har prövat att stänga in en väg fram till hindret så att hon måste hoppa. Men hon är ingen superbra hoppare. :p

Jag skulle löshoppa hästen massor så den känner sig helt säker på hinder.
Då i en lugn miljö med vana personer som kan stödja på exakt rätt platser så hästen inte blir mer osäker.

Om hästen redan är trygg i löshoppning så kanske det är bäst att Du tränar på hoppningen mer.
Håll er på småhinder tills du (NI tillsammans!) känner dig helt trygg.
Gärna lite oftare och avsluta med en tur i skogen, eller något annat positivt och lugnande.

Tack för ditt svar. Jag har börjat träna på bommar. Det verkar som om han är rädd för olika färger. När jag börjar träningen tvekar han när han ser bommarna men det går bättre när jag ridigt ej stund.

Min arab är precis som din! Vägrar ofta! Börja på låga hinder och bygg upp självförtroendet på hästen. Hoppa även ute i skogen efter en annan häst.

delvis kl
araber behöver överlag väldigt mkt input från ryttaren. eftersom dom alltid levt så nära människor och är avlade utifrån lydnad och vilja att göra rätt för sin människa, så väntar dom för att höra vad ryttaren säger.

om man då bara sitter där och styr så blir hästen tveksam till om den verkligen ska hoppa. och araber är superkänsliga, så har du själv minsta lilla tvekan eller tanke på att den kanske stoppar, ja då kan du vara tvärsäker på att den gör det!!

börja med bommar på marken och höj dom sen strax över marken. det ska vara så lågt att hästen bara kan galoppera över. höj gradvis. fortsätt att rulla över i galopp. skulle han tveka så sänk igen.
det här byggar upp båda din egen och hästens trygghet.:)

araber kan hoppa (även om det inte är vad dom lämpar sig bäst för, inte så många hinder i öknen ;)), men det krävs en trygg och duktig pilot.

Tack för ditt svar. Igår fick han springa över några bommar på marken. Sedan över ett litet hinder (ca 2 dm). Han tvekade först men sedan gick det bättre. Jag tvekar själv, det vet jag. Jag tror att jag håller för hårt i honom innan hindret. Jag vet inte riktigt när jag skall släppa efter.

En gång bjöd min arab jättebra och sedan tvärstannade. Jag ramlade av mitt i hindret. Sedan den gången är jag själv lite rädd. Har du någon tips hur jag skall känna mig säker igen?

KL

jag tycker diskussionen om att det skulle vara speciellt för just den här rasen är lite missvisande. Det är en häst som är ovan att hoppa helt enkelt, och det blir bättre om den får en ärlig chans att vänja sig och avdramatisera det hela, för att få bort tittigheten och tveksamheten. Den är 15 år, den har väl knappt hoppat hela sitt liv, inte konstigt då att det är nytt och den blir osäker.

detta görs bäst av bomarbete med bommar på marken. lägg både trav, galopp och enstaka bommar, man kan tillochmed rida banor med bommar utlagda på backen. träna på detta tills hästen är lugn och sansad på bommarna, då får du även träning själv samtidigt att avdramatisera det hela, och våga lita på hästen.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 975
Senast: zarmino
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 905
Senast: TinyWiny
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 866
Senast: inverterad
·
Ridning Hej! Jag älskar hoppning och rider just nu på ridskola där jag hoppar ca 1 gång i månaden. Min sköthäst är en väldigt stark häst men...
Svar
5
· Visningar
1 424

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka