Häst som inte vill fångas

T

Tossavainen

Hej hej.
Jag har ett problem med min foderhäst som jag delar med min lilla syster. Hästen är en dansk travare 17 år. Han är ibland (oftast) jätte svår att fånga i hagen då han väntar tills man nästan är ända framme vid honom och sen hoppar han åt sidan eller bara galopperar iväg. Men som sagt ibland står han bara stilla eller kommer fram till en. Men när han sticker så kan man inte få tag på han alls för han lockas inte av någonting. Inte hink med foder eller något. Det slutar alltid att man måste vara 2 st för att kunna få tag på han. Och det känns ju inte bra. Jag och min syster tränar lite NH då han ska gå lös brevid en stanna om man stannar och gå när man går och så vidare. Så vad har ni för tips som ni kan ge mig? Och är det någon som vet varför han gör så?

Mvh En som vill ha svar :)

Sv: Häst som inte vill fångas

Gör det roligt att bli "fångad"! Jag hade en häst en sommar (ca 3 månader)som inte gick få tag på alls i början! Jag höll på att bli galen i början, men jag gjorde så att jag var i stallet väldigt ofta, flera gånger om dagen om jag hade tid. Tog mig tid att fånga in honom varje gång, ibland fick han en morot och så gick jag därifrån, ibland blev det "bara" en mysstund i hagen, ibland tog jag ut honom på en promenad och ibland tog jag in honom och körde en runda med vagnen. Sista 2 månaderna gick han utan grimma i hagen, kom gnäggandes till grinden när jag ropade och gick snällt att fånga in. I början sprang han så fort han kunde, så långt han kunde när man kom med grimskaftet. Och man var tvungen att vara minst 2 för att få tag i honom överhuvudtaget!

Jag gjorde bara saker han tyckte va roligt under hela sommaren (han stog på en naturbruksskola där jag gick resten av året). Han hade kopplat ihop att bli hämtad med att arbeta och var förmodligen ganska less på det, så vi skrotade runt en hel sommar, red barbacka och körde lite motion framför vagn.

Så mitt tips är att fånga in er häst ofta, men ta inte in honom i stallet varje gång, utan gå en runda och släpp ut igen, eller mys lite i hagen och gå därifrån när det är som mysigast osv :) Det har funkat för mig med svårfångade hästar.

Sv: Häst som inte vill fångas

Tack så mkt. Det var det bästa som någon har sagt till mig. :) Jag förstår inte att jag inte har tänkt på det tidigare. Men ska absolut testa. =)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 018
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 665
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Hjälp! Vi har en dvärgschnauzer, en tik som är 1,5 år och hon är världens bästa hund, såklart. Otroligt lättlärd, glad och lekfull och...
Svar
8
· Visningar
2 631
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama