Häst som inte reagerar trots gamla skador, hur påverkar detta fortsatt träning?

L

LeviosA

Hur träna en häst som har en lindrig benförändring i hasen och kronisk ledinflammation? Hästen är veterinärbesiktad, hästen har ärr på bakbenen efter att den trasslat in sig i trådar som föl, röntgen taget där benförändringen syntes i hasen, böjprov gjort hästen reagerade inte på det, trots kroniska ledinflammationen (konstaterats i flera år). Hästen visar inga tecken på att vara sjuk, halta osv.

Hästen har varit i ganska hård träning och deltagit i några tävlingar och motionerad 2 gånger dagligen (mycket energisk häst). Någon gång kan han visa tecken på sträckning enligt kunniga..

Hästen är 9 år gammal.

Hur tror ni detta kommer att inverka på fortsatt träning och tävling? :/

Sv: Häst som inte reagerar trots gamla skador, hur påverkar detta fortsatt träning?

Det beror på vad du mnear med "någon gång kan hästen visa tecken på sträckning enligt kunniga". Om folk då och då är tveksamma till om hästen går rent och säger att "mjo.. det kanske bara är en sträckning" så har den förmodligen känningar av det. Är den däremot helt ohalt även enligt veterinärer känner den kanskehelt enkelt inte av det.

De kroniska inflammationerna, hur är den behandlad för dem? Har den fått tillräckligt lång viloperiod i samband med behandlignen? Har väldigt lite erfarenhet av sånt här själv tack och lov, men ändå lite nyfiken på omständigheterna. Tycker det låter konstigt med en häst med kroniska ledinflammationer och benföränd´ringar som trots det tränas och tävlas hårt.

Sv: Häst som inte reagerar trots gamla skador, hur påverkar detta fortsatt träning?

Hur har det konstaterats finns en ledinflammation om hästen går rent på böjprov? Får inte ihop det?

Jag har haft en herre med en skelettförändring i hasen, med tillhörande kronisk (i meningen ej behandlingsbar) låggradig ledinflammation i hasen. Han gick inte rent genom böjdprov, utan hade en låg böjreaktion i den hasen. Man kunde även se att han sparade det benet en liten aning i vissa lägen. Bedövade man hasen så ingen böjreaktion.

Där var det skelettskadan som gav en mekanisk retning.

Han T-märktes, och fick gå på den nivå han tyckte var rolig och funkade på. Vilket visade sig vara betydligt mer än vi trott. Dock så var böjda spår bara att glömma, däremot hobbade han upp till metern (D-ponny) utan besvär om han slapp längdhinder/breddhinder.

Man vet dock aldrig när det sas kommer försämras. Men hästen du beskriver - hur kan den ha en ledinflammation men vara helt u.a. i sina rörelse och ohalt på böjprov? Hur har då den där ledinfl konstaterats?

I övrigt håller jag med om att 'troligen en sträckning'/lite stel/träningsvärk/osv på dylika hästar ofta inte är det, utan just att hästen känner av sitt problem lite.

Det är inte min häst, en bekant till mig ville få några andras kommentarer om hästens skador..

Jag vet inte hur de konstaterat kronisk ledinflammation.. när hästen bytte ägare veterinärbesiktades den. I hästens tidigare "sjukdomshistoria" står det kronisk ledinflammation, men enligt ägaren och ryttaren har hästen aldrig visat tecken på detta :/ böjprov ua. Men på röntgen fanns det som sagt en förändring i hasen, är det då en pålagring tro? Hur påverkar detta då hästen i fortsatt träning osv. :s Kan förändringen ha något att göra med då hästen skadade sig som ung?

Jag vet inte hur de konstaterat kronisk ledinflammation.. när hästen bytte ägare veterinärbesiktades den. I hästens tidigare "sjukdomshistoria" står det kronisk ledinflammation, men enligt ägaren och ryttaren har hästen aldrig visat tecken på detta :/ böjprov ua. Men på röntgen fanns det som sagt en förändring i hasen, är det då en pålagring tro? Hur påverkar detta då hästen i fortsatt träning osv. :s Kan förändringen ha något att göra med då hästen skadade sig som ung?

Kronisk betyder ju om man ska vara strikt 'ej akut', det behöver inte betyda 'ej botbar'. Så den kan ju haft en kronisk (ej akut) ledinflammation då, men som sedan läkt ut. Och nu är den helt enkelt inte besvärad.

Däremot finns ju alltid risken att förändringen i hasen - omöjligt säga om det är en pålagring eller ej utan att veta mer, men det är ju en av de första sakerna man tänker på - senare kommer att ge besvär.

Det går alltså inte säga om det kommer påverka hästen eller hur i fortsatt träning. Kanske tävlar den tills den är 20+ utan problem, kanske kraschar det om 1 månad och det går aldrig få den att hålla för träning igen. Omöjligt att säga tyvärr.

Det man KAN säga är att det är ju betydligt mer risk att den hästen får besvär av sin has än en fullt frisk häst. Och med åldern ökar risken rent statistiskt att förändringen ska påverka den. Sen är det ju det där att 'fräsch och fin i träning' är olika saker för olika personer, den kanske kräver väldigt mkt 'dutt och pyssel' för att hålla sig fin osv.

Och visst kan det bero på skadan som ung.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 801
Senast: Lavinia
·
Hästvård Kanske hamnar detta fel, men det jag är ute efter är ju "sjukgymnastik" så förhoppningsvis kan det passa under hästvård. Har försökt...
Svar
2
· Visningar
4 753
Senast: ylvalill
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 889
Hästvård Jag får gråa hår av valacken. Han har ju lyckats med diverse 'tok' sen i höstas, både allvarlig senskada, och så toppade han med att i...
Svar
14
· Visningar
4 805

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Födda -21

Omröstningar