Häst som inte orkar bära sig i traven

D

dockan_

Vad gör man mer än att träna upp en sån häst, så att den får muskler och att även ryggen tränas upp?
Longerar? Klättrar...

Jag har ett vbl, på 12 år. en vallack. Å när vi ska trava springer han som en islandshäst, fattar galopp å saktar ner och sen springer han sådär knas.
Ja - han orkar inte bära sig i traven..

Help me

Sv: Häst som inte orkar bära sig i traven

Hästen måste ha hjälp för att lära sig använda sin kropp annorlunda. Den måste lära sig bära upp sin ryttare. Helt annorlunda jämfört med att dra en sulky. Du måste börja från grunden. Har du ingen instruktör som du kan ta hjälp av så här i början? Grunden är så viktig. Finns inte en bra grund har du inget att bygga på sen. Lägg mycket tid och energi (och kanske pengar) på det grundläggande arbetet så får du säkert en trevlig ridhäst med tiden.

Vad gör man mer än att träna upp en sån häst, så att den får muskler och att även ryggen tränas upp?
Longerar? Klättrar...

Jag har ett vbl, på 12 år. en vallack. Å när vi ska trava springer han som en islandshäst, fattar galopp å saktar ner och sen springer han sådär knas.

Help me

Jag brukar låta mina hästar börja sin ridtur genom att ta dem rakt igenom skogen över stock och sten och låta dem lyfta rejält på benen. Då ser jag till att de gör det med längd hals och sänkt huvud. Sedan lägger jag gärna in några klättringspass med ett par ggr i veckan. När hästen värmts upp rider jag gärna öppnor och slutor i skritt och så småningom i trav. Öppnan tvingar hästen att ge efter i nacken och bromsa in sig i traven. Allt detta småttiga i den dagliga ridningen i skogen stärker hästen långsamt och gör att det blir lättare och lättare för hästen att korta sig i traven. Givetvis så rider jag tempoväxlingar i trav ute med.

Så träna på och räkna med att det tar säkerligen ett halvår innan du känner att du har hästen där under dig i balans i traven och följsam för dina hjälper. För trava skall ju din häst kunna klara balanserat och långsamt. Eller hur?

Hälsning Maja

Jag brukar låta mina hästar börja sin ridtur genom att ta dem rakt igenom skogen över stock och sten och låta dem lyfta rejält på benen. Då ser jag till att de gör det med längd hals och sänkt huvud. Sedan lägger jag gärna in några klättringspass med ett par ggr i veckan. När hästen värmts upp rider jag gärna öppnor och slutor i skritt och så småningom i trav. Öppnan tvingar hästen att ge efter i nacken och bromsa in sig i traven. Allt detta småttiga i den dagliga ridningen i skogen stärker hästen långsamt och gör att det blir lättare och lättare för hästen att korta sig i traven. Givetvis så rider jag tempoväxlingar i trav ute med.

Så träna på och räkna med att det tar säkerligen ett halvår innan du känner att du har hästen där under dig i balans i traven och följsam för dina hjälper. För trava skall ju din häst kunna klara balanserat och långsamt. Eller hur?

Hälsning Maja

Jo precis, för han travar som en islandshäst. Helt knasigt,
En kompis hade detta problem förut, och hon sa att det tog cirka 2 ½ månad innan han kunde trava "normalt" igen.

Hur öppnar man & sluter man? Vad innebär de?

Löslongering tycker jag är bra. Då finner hästen balans i sin egen kropp med minimla påverkan från människan.
Då kan man passa på att lära in kommando och öva sitt kroppspråk så att man finner en trevlig dialog.

Att sedan träna hästen från marken så att den blir mer van vid människans krav är för mig nästa steg. I detta ingår såsmåningom öppna och sluta, men först handlar det om stabilitet och balans.

Att promenera i skog och mark är som yoga för hästen. Det kan vara bra att gå bredvid, om hästen är svag. Eller dela upp turen i intervaller, uppsuttet och leda.
:)

Skritta skritta skritta!

På din beskrivning låter det som han inte är färdig att ridas i trav över huvud taget än...han måste få en chans att bygga upp lite 'ridmuskler' först.
Håller med Stopek, skritta på lång tygel ut i skogen, över stock o sten så han får lyfta ordentligt på benen...då jobbar han automatiskt rätt med rygg o nacke, och kommer förhoppningsvis stärkas på rätt ställen. Klättring, öppnor och slutor är också jättebra för att stärka ryggen o bakdelen :idea:
Antar att du menar att han går i passgång när du skriver att han travar som en islänning, det är rätt typiskt för en travare som inte orkar riktigt under ryttare.

Låt det ta tid! Min travare skrittade jag länge länge, många månader, innan hon var tillräckligt stark att börja jobbas i trav. Visst kunde vi trava o galoppera några steg ibland, men att försöka jobba i trav/galopp är ingen som helst idé innan hästen är tillräckligt stark.

Hej,
Förstår ditt dilemma. Många travare tar till passgång innan de går upp i trav, speciellt när dom rids. Det har mkt med ork att göra givetvis men min gamle herre hade det problemet länge... Han blev stressad (på något konstigt vis) och då gick det inte att få honom att trava! Det blev passgång, galopp eller sken trav!
Det jag gjorde var att jag skrittade MYCKET! Jobba honom ordentligt i skritt så han orkar bära sig ordentligt i skritt.
Men självklart kan du trava på honom! Vänta helt enkel ut honom då, när du tycker att ni ska trava och han börjar passa, lätta i handen och låt honom "rulla över i traven". Visst kan det gå fort till en början men när han väl travar så gör du förhållningar och pratar med honom så han lugnar sig, går han över i pass igen så sakta av och börja om... om och om och om igen... ;)

Det tog mig 1½ år innan min herre gick ordentligt i form i både skritt och trav. Galoppen tog det 3 år med (visst han kunde i korta stunder).

Hoppas du förstår något av detta... hmmm.. blev lite snurrigt tror jag! :angel:

Lycka till! :banana:

Det är så att idag var det en tjej som provred honom. för att jag ska skaffa medryttare till honom, och jag har sagt att vi behöver träna upp honom för att han ska kunna gå i rätt form

Idag när hon red, hon är 14 år, VÄldigt duktig tjej måste jag säga!
Han gick å krökte på nacken som fasen, och ryttaren var jättemjuk i handen och hade väldig kontakt med hästen. Sen sa jag "du kan ju prova trav får vi se om han håller på passar" .. Hon fick honom i trav ett tag, först sprang han sådär som igår och sedan travade dom en bit bara. å sen saktade dom av..

Väldigt knasigt...:confused: Men men.. :)

När du skriver "med längd hals" - har du ändå kontakt med bettet med tygeln?
Eller menar du hängande tygel?

Jo precis, för han travar som en islandshäst. Helt knasigt,
En kompis hade detta problem förut, och hon sa att det tog cirka 2 ½ månad innan han kunde trava "normalt" igen.

Hur öppnar man & sluter man? Vad innebär de?

Öppna och sluta är två dressyrövningar som är bra för väldigt många saker! :) dom övningarna får hästen mjuk, samt att lära sig att trampa under sig med sina bakben och därav få en bättre bärighet. Dom lär sig att trampa in under sin egen tyngdpunkt, vilket man strävar efter för att hästen ska orka bära sig själv bakifrån. Det är där man vill ha vikten och inte på framdelen. Läs på www.ridkonst.nu om dessa övningar :idea:

Longerar? Klättrar...

Help me

hei hei =)
du kan prøve og få han til og roe seg mer ned. ri på steder der han føler seg trygg. om du skal få en traver til og bli en rolig og stabil hest så medfører det mye trening og god tid. jeg har en kaldblods traver og driver nå for tiden og rir han inn på nytt for og få han til og bli en fin og rolig ridehest. det medfører også at jeg kanskje må trene i et halv år med bare skritt og trav. er du intresert i og få traveren din til og bli rolig så har jeg noen råd, men da må du også legge masse trening i det og ikke slippe taket.
1. skritt han i 1 måned - 3 måneder, bare skritt hele tiden. det går fint og ri på lange turer bare i skritt eller bane trening over bommer osv. når du føler han har roet seg ned så kan du begynne sakte med traven... skritt, trav 200 meter også slakker du ned i skritt igjen. skritt noen meter til du føler han har roet seg igjen også traver du 200 meter til. gjør du dette i en måned så får han en jevn og fin trav etter hvert. dette kan legges mye trening i, men husk at du får mye tilbake for det. jeg vet det er kjedelig, men det er hvert det. jeg driver med det med hesten min nå og det hjelper veldig mye :D er traveren din har i munn?

Med vennlig hilsen Rikke

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 680
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 257
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar