häst som inte lyssnar

J

Josephine_Josephine

Jag har en häst på 6år. Han är jättesnäll att rida på alla sätt och vis, men det är ett litet problem.

Han har fokus på allt annat än på ryttaren. Han tittar på allt runt om kring. inte på ett nervöst sätt utan på att det är kul att titta på allt. Det är jättejobbigt att rida då han har svårt att samla sig och det gör honom även väldigt stark och hård i munnen. Någon som har tips på hur jag kan få hans uppmärksamhet på mig.

Sv: häst som inte lyssnar

Aktivera honom med massor av övergångar. Från skrtt till trav, glr hslt, trav, avsaktning, galopp. Ofta, ofta. Inte mer än en halv volt i samma gångart. Lyssnar han inte, ge grövre hjälper, förfina sedan hjälperna allt efter det att han lyssnar kvickt och svarar kvickt. Bli inte fast i samma övning länge, byt varv ofta med olika vägar. Han skall vara på hjälperna och lyssna vad duvill - hela tiden. Detta hjälper bägge problemen.

Som det är nu så är hästen inte framme ärligt för hjälperna.

Lycka till.

Hej Josephine! Några tips från mig.
Jobba honom från marken - samma saker som du sedan gör uppsuttet. Korta pass. Kräv inte för mycket samling utan jobba med lösgörande och samla honom så mycket han klarar innan du slutar. Alltså "unghästträning"....... Använd gärna rekvisita (ex vis bommar och framför allt koner).
Jag gillar hästar som är "positivt uppmärksamma på omgivningen"! Hitta på saker han tycker är kul och låt det "jobbiga" komma efter hand som han utvecklas.

Övergångar, arbeta från marken, hitta på nya saker hela tiden. Då kan inte hästen lista ut i förväg vad som ska ske. Var oförutsägbar med andra ord :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 036
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 842
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 760
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 314
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar