Häst som inte lyssnar på ytterskänkeln

Deimion

Trådstartare
Hej! Min ponny har jättelätt för att flyta ut för ytterskänkeln. Det märks mest i hoppningen, men även i dressyren. Brukar ha dressyrspöt på bogen på yttersidan då min tränare sa att jag skulle ha det. Hur brukar du göra?

Sv: Häst som inte lyssnar på ytterskänkeln

Problemet är nog att hästen viker sig i sidan, och bogen flyter ut. Hästen är troligen på innertygeln iställt för på ytterhjälperna (tygel + skänkel). När hästen går på innertygel blir yttersidan svår/omöjlig att påverkar.

Börja om med dressyren och rid hästen i en korrekt form och se till att du kan bestämma var hästen placerar bogen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 090
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
947
Senast: Gunnar
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 860
Senast: JohannaB
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama