Häst som inte kissar borta på tävling

I

Isa

Jag behöver hjälp att komma på hur jag ska kunna få min häst att kissa borta.
Det har blivit ett problem vid tävlingar med lång väntan mellan klasserna.
Han hoppar kanon första klassen men i andra märker jag att han är mkt oroligare och hoppar som en kråka:crazy: Han kan liksom inte ta i när han ska hoppa. Sen när jag kommer hem är det bara att släppa in honom i boxen så han får kissa innan jag kan ställa upp honom på gången. Är det nån mer här som har detta problem, och hur har ni löst det? Ska det fortsätta så här kan man ju bara vara med en klass och sedan åka hem.

Sv: Häst som inte kissar borta på tävling

Att ha massa strö i lastbilen eller transporten är väl det ända jag kan tipsa om.
Vissa av mina hästar kissar inte heller i lastbilen men det blir aldrig något problem fast långa tävlingsdagar.

Högt med strö i släpet eller gå ut i högt gräs brukar fungera (och ta av sadeln).

Min ponny gör detsamma. Precis som han tycker det är pinsamt att kissa när man rider. Ställer alltid in honom i boxen och låter honom kissa innan ridning. På tvälingar är det inga problem.

Jag tror att din häst tycker det är otäckt när kisset stänker på benen eller låter konstigt. Prova som sagt att lägga in mer spån i transporten.

Osb. Om han är jättekissnödig under ett ridpass kan han inte kissa utan ställer sig i kisställning. Han kan ju inte kissa när man rider :P

Jag har oxå en häst som inte kissar på tävling. Har jättemkt strö i transporten med ändå kissar hon inte. Brukar ha box på tävlingsplatserna (här finns så mkt olika tävlingar att välja på varje helg så då kan man lätta hitta ngn med box) Men nu senast kissade hon inte ens i boxen.

Tyvärr har jag inte direkta tips, förutom att försöka få tag på en box på tävlingsplatsen.
Själv kommer jag att testa att endast hoppa 1 klass/dag i fortsättningen.

Jag får prova att lägga i ännu mera strö, tänkte nästan ta med spån som han redan har kissat i, få se om det får honom att "släppa till":)

Hej,min förra häst kissade inte i transporten trots mkt spån,och om han var kissnödig på väg hem levde han rövare i transporten så jag försökte alltid få han att kissa innan jag lastade.Jag killade han på magen så han "hängde ut den" o då passade han på att kissa samtidigt,det låter kanske lite kul men det funkade med honom.

Bra tips, jag rider också en häst som har lärt sig att endast kissa i boxen... Senaste borta-träningen var han jättenödig men vägrade kissa, ställde sig bara i "kisställningen", blev väldigt seg att få fram igen efter halt samt lite okoncentrerad i hoppen.

Men ska fråga ägaren om de inte kan tänka sig att lägga in lite spån i transporten, "kill-tricket" verkar också vara värt att prova! :)

Min häst har också det problemet misstänker jag, hon kan bete sig illa (misstänkt) pga kissnödighet. Inte roligt.

Min polle kissar om han har tillräckligt med spån i transporten och fått stå ensam där ett längre tag :idea:

Jag brukar låta min kissa innan vi åker iväg och sen på plats brukar jag gå runt och leta efter lite högre gräs då brukar han kunna kissa där.

Ser man någon annan häst kissa så kan man försöka gå vid det stället och ibland kan det fungera om han känner att någon annan har kissat där innan.

Min häst som hoppar allt och är jätte frammåt funkar inte alls när hon är kissnödig!!
Var iväg på tävling för några veckor sedan och det var lång väntan..tyvärr så vart det snabb ändring i startlistorna så min häst hann inte in i transp och kissa!!
Snacka om att det blev total stopp på banan..inte roligt alls och hon som aldrig stannar!!
Pinsamt värre..
Blev jätte besviken och gråten av nära...löjligt kanske men jag blev så besviken...

Jag provade att gå fram till en kisspöl i ridhuset, men han ville inte ialla fall.
Så nu har jag börjat att gjort så att på morgonen innan vi ska åka på tävl, så gör jag honom helt klar med transp.skydd å allt. Sen får han gå in och äta kraftfodret, då har han faktiskt kissat:bump: Men han går fortfarande bara bra i första klassen, så nu blir det bara 1 start per dag ett tag framöver.

Kommer ihåg ett samtal jag hade med en tjej som läste hippolog, en av uppgifterna hon skulle genomföra var att lära hästen kissa på beställing, för att man ska kunna ta dopingprover osv. Kommer inte ihåg exakt vad hon gjorde, men det gick ut på att hon började göra "kissljud" när hästen kissade, och visa en röd hink. Så småningom närmade hon sig med hinken och hästen skulle lära sig att kissa i den (jobbigt att skrapa upp kiss från golvet vid dopingtester;) ).
Nu vet inte jag om jag kommer ihåg hela proceduren, men det bör väl finnas någon hippolog här som kan rätta mig?

Kommer ihåg ett samtal jag hade med en tjej som läste hippolog, en av uppgifterna hon skulle genomföra var att lära hästen kissa på beställing, för att man ska kunna ta dopingprover osv. Kommer inte ihåg exakt vad hon gjorde, men det gick ut på att hon började göra "kissljud" när hästen kissade, och visa en röd hink. Så småningom närmade hon sig med hinken och hästen skulle lära sig att kissa i den (jobbigt att skrapa upp kiss från golvet vid dopingtester;) ).
Nu vet inte jag om jag kommer ihåg hela proceduren, men det bör väl finnas någon hippolog här som kan rätta mig?

KL Nej, men va smart!! :D Tänk om man kunde få min polle att kissa på komando, vad allt skulle blivit så mycket enklare då! :idea:

Såg en som lärde sin häst att bajsa på komando också. :eek:

Nej vad smart!

Polle ställer sig bara o kissar under ridpass när man kräver något av honom som han inte vill. Sicken fuling han är..

Så då är det bara för alla att börja träna era hästar då, berätta hur det går=)

Det är ju jätte bra, men undra vart jag skall klia mitt sto... Hon vägrar att kissa så länge hon inte står i en box, men det borde ju finnas något sätt på ston också.. Någon som har hunnit öva på sitt sto än? ;P

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 462
Senast: Grazing
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 539
Senast: Roheryn
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 110
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka