Häst som inte kan stå själv inne i stallet

Soff91

Trådstartare
Hej. min häst kan absolut inte stå själv inne i stallet. hon blir orolig och springer runt i boxen och bajsar hela tiden och gnäggar och små stegrar.. Hon är även så om en annan häst står inne med henne, ALLA hästarna måste stå inne om hon ska vara lugn i stallet.. Några tips hur man kan göra.? jag har tagit in henne flera gånger själv nu för jag har tänkt att hon kommer lugna sig när hon har lärt sig att det inte är farligt, men jag hadde fel.. lika stressad nu som då.

Sv: Häst som inte kan stå själv inne i stallet

Ta först o främst reda på om hon lider av separationsångest eller ej.
För gör hon det så kommer hon aldrig bli bättre utan det kommer bara bli värre ju mer du försöker.
Jag äger en sån häst och det gäller att behandla dom med silkesvantar.
Det gäller även att lära sig att läsa dom var gränsen går.

Men om hon nu har det där... seperationsångest alltså.. hur gör man då? hon går jätte bra i paddocken och skiter i dom andra då.

Om hon verkligen har separationsångest så lider hon av det.
Enligt mig så mår dom riktigt dåligt då och man bör verkligen veta vad man gör om man försöker vänja dom vid att klara av att stå själv inne nån stund.
En häst med separationsångest behöver fasta rutiner och mycket trygghet i dig som ledare.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 150
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 248
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar