häst som inte kan komma upp.

bondmoran

Trådstartare
vad ska jag göra? jag står handfallen med mitt högdräktiga sto, hon är beräknad till 26/4. I torsdags fick jag ett telefonsamtal kl. 08.15 hon är liggande och det ångar om henne. får ut distriktsvet. ger kramplösande och tar blodprov. fick svar på fredagen, har en infektion i kroppen och ska ha penicellin över helgen äter inget. på fredagen kommer en hästvet ut och kollar henne och foster allt okej med foster, skönt. kolik var det hon hade. äter nu normalt men i morse ringde telefon 7.30 och märren låg igen ,ringde ut samma dis,vet igen och vi fick upp henne igen och hon gick direkt till krubban för att äta.
hon fick nu kramplösande och vitaminer och sockerlösning och rådet att gå med henne minst 2 gånger per dag.
hon är ju alltså 22 år, jag vet inte hur jag ska orka att åka till stallet varje morgon för att hjälpa stot att resa på sig samtidigt då jag har barn som ska med taxi och buss till skolan och att jag ska jobba, vet inte hur länge han tillåter att jag kommer för sent. obs jobbar med djur hos gammal bonde.vad kan jag göra för att hon ska orka upp på morgonen? någon som har ett bra förslag? Detta fölet är det 9onde för märren,men hennes första i min ägo,jag har varit med vid de andra men då som skötare.

Sv: häst som inte kan komma upp.

Jag förstår inte riktigt situationen, går hästen ut i hage om dagarna? Vem är det som tar ut hästen?
Om hon hon har kolik MÅSTE ju någon åka ut och även veterinär tillkallas :confused:

Jag är lite förvirrad, kommer hon inte upp alls, eller är det kolik hon har? Eller varför annars kommer hon inte upp?

i torsdags var det kolik men idag kom hon bara inte upp. båda tillfällena i boxen. det är stallägarens fru som ger hästarna mat på morgonen och ringer om det är något. vet var ute både i torsdags och i morse. fick även tag på vår hästvet som inte trodde på "sann" kolik utan fölet som lever halvan f...n i magen på henne. där av att vi ska ut med henne.:devil:

kanske ska säja att hon går i hage om dagarna, hon får välja om hon vill gå med de andra eller gå i egen hage med tillgång till fri högiva

Vem är det som tar ut hästarna på morgonen då?
Hur mycket är hon ute?

Ja, hästen kan hur som helst inte bli liggande, men det förstår du ju själv. JAg skulle iaf försöka ha hästen ute så mycket som möjligt, men ändå så att hon får chansen att vila emellanåt. Men hur ser bädden ut? Hur ser det ut när hon inte kommer upp, hur ligger hon? Och hur får ni sedan upp henne?

Många frågor ajg vet, men försök svara på dem, så kanske man kan ge något tips.

Du är säker på att det inte är kolik nu andra gången? Vissa ston kan ju få täta, återkommande koliker/koliksymptom när fölet vänder sig i livmodern och så (då brukar det ge sig efter en kortare period..förhoppningsvis).

Är det kolik/kolikkänningar kan du ju se över foderstaten och ge mat som sätter lite mer fart på magen, såvida de går att räkna ihop foderstat på med ditt hö/hösilage. Jag tänker på betfor och vetekli i första hand.

Vad har hon för strö? Står hon på halm så är ett tips att byta till spånbädd (eller torv, men torv fastnar så hemskt sen när det kommer ut en blöt, nyfödd fölis), och se till att det är bädd, stampa den ordentligt så hon får ett fastare underlag. Djupa, fluffiga halmbäddar kan vara ett gissel att få fäste i, och är jobbigare att ta sig upp i.

Det känns lite konstigt att hon inte skulle komma upp för att hon helt enkelt är 'trött' (pga dräktigheten och inte kolikanfall etc)? hur är hon annars, i hagen och när ni går med henne och så? Är hon trött och loj och orkeslös då med?

Ang hur man ska kunna åka dit varje morgon etc så finns där bara två lösningar - endera fixar man det, eller så fixar man någon annan som gör det åt en. Någon nära vän, stallägaren eller så som (mot ersättning) kan ta på sig 'morgonansvaret' för stoet, så du får iväg barnen till skolan och du tar dig till jobbet. Måste hon ha hjälp så måste hon, och förhoppningsvis är det ju övergående.

Jag skulle börja med att ta bort kraftfodret på morgonen och ge henne det längre fram på dagen. Kan vara därför som hon får kolik om hon hets äter tex.

Mmm, kan inte annat än hålla med. Hela inlägget alltså. Ang. bädden så har jag haft ett par ston som haft svårt att resa sig i slutet, särskilt om de haft djup bädd. (Halmbädd)

Angående kraftfodret, om hon hetsäter kan man ju tillsätta hackelse, så hon inte äter så fort.

Om hon står i box på nätterna så låt henne gå ute istället.
Många högston tycker det är läskigt att resa sig inne, speciellt om dom inte har en tjock bädd med fast underlag. (dvs permanentbädd.) De är rädda att fara in i väggen med huvudet...
Fixa till nåt ställe där hon kan gå in, typ en lada, eller halma en bädd ute.
Viktigt att såna här hästar inte blir stillastående i box halva dygnet!

Det är inte ett helt ovanligt fenomen för gamla ston. Den gamle hästkarlen som jag började min hästkarriär hos hade som regel att ett sto var för gammalt för avel när hon inte reste sig innan fölet började försöka efter en fölning. Han sa att då var hon för gammal och skulle bli liggande innan nästa föl var fött.
Hoppas att det löser sig för er.

Om den som släpper ut hästarna har tid och du inte så betala henne för att gå ut och gå en bra runda, så långt hon orkar, på mornarna.
Så kan du gå lika långt sen när du kommer ut.

han orkar inte att gå så långt med henne då han oxå är gammal och har ont i rygg och har knäprotes. jag åker ut så fort jag är färdig med mitt första pass i lagårn vid 11.30 och går med henne i ca.45 min.

hon har en permanent bädd nu igen för det har hon alltid haft mycket halm som hon är van vid.
hon ligger på sidan med benen rakt ut och huvudet mot bädden. jag tar tag i halsen och tar ett stadigt tag i manen och får upp henne på bogen och då går hon upp i alla fall igår. då var både stallägaren och min far och min skötare där och försökte att få upp henne men hon gick inte upp förrens jag kom, jag vet inte om det är så att hon bara vill att jag ska komma och ta hand om henne eller vad det är. när jag är ute och går så är hon så pigg att jag knappt hinner med när hon skrittar och inte alls när hon börjar att trava som hon gärna gör.hon vill väl ha mitt stöd precis som vi tjejer när vi är gravida vill ha stöd av våra karlar sa "vet".:confused: :smirk:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 784
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
26 837
Senast: Lillefrun
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 533

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka