Häst som inte kan kissa!

C

C_L

Tyskar i all ära, bästa hästlandet etc..men nu blir jag upprörd.

En kompis till mig har ett sto som inte kan kissa :crazy:

2 dygn nu och hon har inte sett hästen kissa.

Ok. Vet. har varit på plats, men ej tagit prover :eek:

Bara undersökt hennes lungor och säger att det förmodligen beror på dålig föltid, dålig lungkapacitet.

Hela jag skriker KLINIK och provtagning, men vet. vill avvakta till i morgon.

Jag tror inte det ÄR en "I morgon" !!!!

Det är en jättefin lovande unghäst som min kompis satsat massor på och i och jag känner mig galen av handlingsförlamning, har aldrig hört en häst INTE kissa.

Hon har feber och ont i magen.

Någon med erfarenhet?

VAD kan jag säga till min kompis?

Jag har sagt åt henne att be om prover NU.

Några andra tips?

Sv: Häst som inte kan kissa!

Vi har också haft en häst i vårt stall som inte heller kunde kissa och enl vet var det viktigt att åka till klinik direkt och absolut inte vänta. Så jag skulle åkt in omedelbums!!

När jag jobbade på sjukhus fick vi in en patient som inte kissat på BRA längre.. där handlade det inte om att vänta utan det var mkt bråttomt att sätta kateter och tömma. Och då tömma i etapper, och inte allt på en gång.

Att ta prover känns också som alltför långsamt, din kompis kan väl åka till klinik med hästen oavsett vad veterinären säger??

Vad säger kompisen? Att hon inte bara ställer in hästen i en trailer och åker in?

Låter allvarligt, och jag håller med dig, varför vänta!??

Om hästen inte kan kissa beror det antingen på ett stopp i urinwägarna, t e urinsten (inte så wanligt på sto iofs) eller på att stoet inte producerar någon urin. Det senare, anuri, ses wid akuta njurskador.

Man måste undersöka hästens urinblåsa och tömma den akut om den är sprängfylld. Kateter eller op.

Akut njurswikt brukar kliniskt ge ett rejält påwerkat at (wilket förstås äwen urinstopp kan göra).

Jag skulle i första hand rekommendera en ultraljudsundersökning aw urinblåsan. En massa prower lär wäl knappast hjälpa hästen om det är så akut, men naturligtwis bör en utredning företas om hästen är sjuk och inte producerar urin.

Wad menas med dålig föltid? Är hon dräktig? Har hon precis fölat?
Har hon normal awföring? Försöker hon kissa?

Tyskar i all ära, bästa hästlandet etc..men nu blir jag upprörd.

En kompis till mig har ett sto som inte kan kissa :crazy:

2 dygn nu och hon har inte sett hästen kissa.

Vet man att hästen inte har kissat eller är det bara så att din kompis inte har sett henne kissa??? Hur mkt vatten per dygn dricker den??? Dricker den inget vatten eller inte har tillgång till vatten så kan den väl heller inte vara i behov av att kissa.

Ingen av mina kompisar har sett mig kissa heller men jag lovar dig,, jag gör det i smyg.;)

En korkad fråga som jag hoppas TantEster kan svara på. Vad händer om man tillför stoet saltlösning som är urindrivande???

Ursäkta jag bara bollar massa tokiga ideer och skriver ner mina tankar.

Ingen av mina kompisar har sett mig kissa heller men jag lovar dig,, jag gör det i smyg.;)

En korkad fråga som jag hoppas TantEster kan svara på. Vad händer om man tillför stoet saltlösning som är urindrivande???

Ursäkta jag bara bollar massa tokiga ideer och skriver ner mina tankar.

Jag förlåter dig, mest för att det känns tryggt att weta att du inte är en sådan som kissar offentligt...:rofl:

All form aw dropp innebär förstås att hästen måste göra sig aw med öwerskottet på wätska = kissa. Om hästen faktiskt har ett urinstopp kan det få förödande konsekwenser - blåsruptur - död häst. Om det rör sig om en akut njurskada är wätsketerapi en del aw behandlingen, men man måste först kontrollera blodgaser och elektrolyter för att inte ställa till det än wärre. Har njurarna werkligen lagt aw är prognosen mycket dålig.

Jag wet inte riktigt om du kanske tänkte på saltlösning per os? På så wis kan man öka blodets koncentration aw salt och därmed hästens behow aw att dricka för att uppnå en balans i osmolaliteten. Hästen lär förhoppningswis dricka och öka rehydreringsgraden (samma effekt som owan men större bealstning för kroppen, dropp är förstås "snällare"). Desswärre kan man inte räkna med att hästen dricker, mår den tillräckligt piss så orkar den inte. Då ökar man instället graden aw dehydrering (uttorkning) - högre konc aw Na och Cl i blodet leder till att wätska från wäwnaderna dras in i blodsystemet (osmolariteten!) och tillståndet har förwärrats ytterligare.

Ska man ge något bör det wara fysiologisk koksaltlösning, inte hyperton wätska. Och som sagt - måste se att hästen kan kissa + kolla njurarna.

Min valack kunde inte kissa lite då och då. Men han hade ju så ont så han kunde knappt stå upp. Nu är det skillnad på ett sto och en valack men det enda som hjälpte för honom var plegicil.

Hade det varit min häst hade jag ringt en annan vet eller kört hästen till klinik.

Berätta hur det går

Du verkar ju ha koll, så då har jag en nyfiken fråga:

Om njurarna lägger av, men hästen fortsätter dricka. Vad händer då?
Antar att tunntarmen kan ta ut en lite ökad mängd vätska för att fixa balansen precis som hos människor, men räcker det? Eller blir det ödem?

Man kan tänka sig ett läge där hästen inte VILL kissa för att det gör ont, då borde väl lugnande kunna hjälpa tänker jag :idea:

OJ :O en häst som inte kan kissa, låter jobbigt, tycker ni ska åka till en klinik så fort som möjligt!!

Hur har det gått???

Idag ville ju veterinären vänta tills idag för att se om det blev någon förbättring (hade det varit min pålle så hade den varit på klinik nu)...:confused:

Håller tummarna för att kisseriet kommit igång...

Berätta!!!!!

Låter som ett väldigt underligt tillvägagångssätt enligt mig:confused:
Hmm..hästen har ont..jag ger den lugnande:confused: Vad exakt löser det?
För mig låter det som att någon har blandat ihop namn mest..

Låter som ett väldigt underligt tillvägagångssätt enligt mig:confused:
Hmm..hästen har ont..jag ger den lugnande:confused: Vad exakt löser det?
För mig låter det som att någon har blandat ihop namn mest..

På valacker med urinsten så ger man dem plegg då slappnar de av och apparaten ramlar ut, ibland kan det räcka med att de slappnar av (även i apparaten som ju består av muskler) så följer stenarna med ut ibland kan det behövas lite hjälp att helt enkelt massera ut dem (de sitter oftast nästan i mynningen). Plegg är det effektivaste sättet att få dem att fälla ut apparaten och behålla den ute. Så nej det är ingen som blandat ihop namnen.

Detta är ett sto och problemet är knappast urinsten.Och även om det löser problemet tillfälligt så är väl knappast plegg i sig själva behandlingen?

åk till klinik eller byt veterinär!

Detta är ett sto och problemet är knappast urinsten.Och även om det löser problemet tillfälligt så är väl knappast plegg i sig själva behandlingen?

åk till klinik eller byt veterinär!

????????????????????????
Jag svarade bara ditt ifrågasättande (och ditt klargörande att det måste ju vara hel fel, trots att du uppenbart saknar kunskap om saken) av att en ovan behandlade sin VALACK som inte kunde kissa med plegg, och faktum är att i de flesta fall så är det HELA behandlingen av urinsten/grus, brukar sällan behövas mer för att få ut dem, så nej det är inte någon tillfällig lösning utan lösningen för att få ut stenarna/gruset, när stenarna/gruset är ute så är också problemet borta.

Av vilken anledning skulle jag åka till klinik eller byta veterinär har inget behov av något av det, så nej tack är inte intresserad av något av förslagen...

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 014
Senast: Bee
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 622
Hästvård Jag var bortrest i helgen och på söndag hörde hästvakten av sig och tyckte att det var konstigt att min ena häst inte ville äta, efter...
Svar
13
· Visningar
2 219
Senast: SkorpSmulan
·
Hästvård En häst i stallet var i måndags på träning, helt normal och superpigg som den brukar. Dagen efter var den som vanligt vid lunchen men vi...
Svar
18
· Visningar
6 616
Senast: LochL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka