Häst som inte dricker i boxen.

Sv: Häst som inte dricker i boxen.

Kan vara att vattnet ute har blivit luftat längre då dett stått ute över natten än vattnet inne. Jag hade provat att hälla upp vattnet på morgonen i hinken så det får luftasig, eller tagit med vatten hemifrån för kvälls/nattvattnet.

Hur mycket drack hon inne innan detta?
Är hinken helt orörd, eller har hon tagit någon klunk i alla fall?

Är hästen pigg som vanligt så skulle jag inte hålla på och hatta med olika hinkar mm, det gör ju henne bara mer reserverad ang vattnet. Men om du är orolig så förstår jag att du försöker få i henne mera vatten. :)

Allt mellan 10-25 liter/natt. Hinken är numer helt orörd.
Hon är pigg och fin som vanligt, men jag är som sagt orolig för framför allt kolikrisken, och dessutom känns det inte helt ultimat att vissa dagar behöva rida henne tufft när hon inte druckit på tio timmar. När man släpper ut henne på morgonen står hon och trampar vid grinden tills dess att man kommer med vattenhinkarna, så hon är ju uppenbarligen väldigt törstig.

Kan vara att vattnet ute har blivit luftat längre då dett stått ute över natten än vattnet inne. Jag hade provat att hälla upp vattnet på morgonen i hinken så det får luftasig, eller tagit med vatten hemifrån för kvälls/nattvattnet.
Vattnet som ges i hagen står upphällt i stallet över natten.

EmmaW: Det där med ammoniaklukten kan kanske vara något. Jag kan ju dock tycka att det är märkligt att hon alltid druckit inne under alla de tidigare fem åren jag haft henne och att hon slutat nu, särskilt som det här stallet har väldigt bra ventilation. Men jag skulle ju kunna prova att vräka in ännu mer spån i boxen, ställa hinken i sadelkammaren och be den som har insläpp att hänga in den precis innan hästarna går in, skadar ju inte att testa. Tack!

Senast ändrad:

Varmblodet jag rider har oxå slutat dricka inne, iaf just nu, för han äter snö. Efter ridtur dyker han direkt ner och mumsar i sig. Även i hagen väljer han snö framför vattenhinken. Säkert inte helt bra, men tänkte att det kan vara ngt liknande med din?

Ajdå,, det låter inte helt kul. Min äter dock inte snö, utan vattenhinken går jättebra utomhus.

Tyckte jag läst tidigare i tråden att hon gillade morötter, har du provat de torkade morötterna man häller vatten på, typ en halvliter till en handfull morotsflingor, min häst älskar vattnet som blir runt flingorna, han bara sörplar i sig det. Finns bl a på Hööks.

Aldrig hört talas om. :p Då ska jag helt klart kolla på det, tusen tack!

Kan för övrigt upplysa om att operation vit hink inte hade effekt. Bytte vägg inför i natt så får vi se om det gör någon skillnad.

Med tanke på att hon blev livrädd för hinken igår så är det ju inte konstigt att den inte funkade i natt. Tar säkert ett par dagar innan en så känslig häst som det ändå verkar vara vill dricka ur den hinken.

Anledningen till att jag undrade om hagen var för att om hon gick ensam så visste man ju att hon dricker ute. Visar hon några tecken på uttorkning?

Hon var helt cool med hinken i dag, så jag tror inte att den nya färgen haft någon inverkan mer än vid insläppet i går. Hon skuttar varje gång hon fått en ny saltsten också, bara för att inse efter en minut att det inte var något farligt, så det var rätt väntat. :p

Jag vet att hon dricker ute eftersom hon i princip alltid går och dricker när jag släpper ut (både från box och om jag ridit), däremot kan jag ju tyvärr inte svara på hur mycket det rör sig om på hela dagen.

Hon har haft mörkare och fränare urin i boxen vid några tillfällen, dock inte alla nätter.

Hon var helt cool med hinken i dag, så jag tror inte att den nya färgen haft någon inverkan mer än vid insläppet i går. Hon skuttar varje gång hon fått en ny saltsten också, bara för att inse efter en minut att det inte var något farligt, så det var rätt väntat. :p

Jag vet att hon dricker ute eftersom hon i princip alltid går och dricker när jag släpper ut (både från box och om jag ridit), däremot kan jag ju tyvärr inte svara på hur mycket det rör sig om på hela dagen.

Hon har haft mörkare och fränare urin i boxen vid några tillfällen, dock inte alla nätter.
Kan du inte blanda ut salt i vattnet utomhus? Då vet du att hästen dricker lite salt.
gulan

Näpp, nya hinken/nya placeringen hade ingen effekt. :(

Kan du inte blanda ut salt i vattnet utomhus? Då vet du att hästen dricker lite salt.
Spelar det någon roll om hon får i sig mer salt om hon inte dricker inne (ursäkta okunnigheten här)? Jag är ju lite rädd för att hon ska få i sig ett överskott när hon redan slickar på saltstenen flitigt men inte dricker.

Får hon hö eller silage som grovfoder? Bara tänkte att om hon fortsätter dricka dåligt inne och om hon fodras med hö så kanske du kan vattna höet så att hon på det sättet får i sig lite vätska. För att minska kolikrisken lite grann i alla fall :)

Det är inte så att någon har använt borsten du brukar rengöra hinken med till annat?

Någon på FB föreslog också att hinkens färg kunde spela roll - jag har provat en svart (som hon har i hagen), blå och gul. Funderar på att prova en vit för att göra vattnet så "synligt" som möjligt, men då känner jag ju också att varför har svarta hinkar gått bra i sex år förut + fortfarande i hagen...

Kanske lite ot, men hästar ser inte i färg, troligtvis ser de grönt, gult, blått och rött som samma färg, som en mer gul-grön nyans.

Sen ser den naturligtvis skillnad på svart och vitt.

Kan nu uppdatera med att hästen plötsligt bestämt sig för att det tydligen visst går jättebra att dricka 10 liter per natt, och utan att jag gjort så mycket som en ändring... om hästar kunde prata hade jag inte behövt vara halvvägs till gråhårig. :p

Va skönt!:laugh:

Min häst dricker inte mycket varken ute eller inne men nog kissar hon så det räcker och blir över:p Vad kommer allt ifrån:P

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 601
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 475
Senast: Ridinglady
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 121
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 184
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka