Häst som inte dricker i boxen.

Riley

Trådstartare
Har ni några förslag på hur man bär sig åt med en sådan, och vad det kan bero på?

Hästen har hink både i hagen och boxen och vattnet tas ur samma kran. Hinken i boxen är orörd varje morgon vid utsläppet, och så fort hon släpps ut i hagen kastar hon sig över vattnet där och bälgar i sig.

Sv: Häst som inte dricker i boxen.

Hur länge har hon varit så? Har det hänt någonting i boxen när hon har druckit som skrämt upp henne? har hon en elak boxgranne där hinken hänger?

Provat med någon annan hink i boxen? Vissa plaster luktar illa och gör att hästarna inte vill dricka.

Prövat att ha större storlek på hinken?

Provat att placera hinken på andra ställen i boxen än just det aktuella? (hur fungerar tex hästen med sina boxgrannar?)

Provat med äppeljuice el dyl i vattnet inne?

Står hinken på golvet eller upphängd? Provat att ha tvärtom?

Ungefär en månad. Vad jag vet har det inte hänt henne något i boxen, hon är lugn och avslappnad och äter, vilar och sover under natten (har själv varit kvar några timmar och sett att hon är helt lugn). Boxgrannen är lägst i rang i flocken och hinken hänger ändå inte på väggen mot den andra boxen.

Hinken är upphängd strax ovanför boghöjd, vilket hon verkar ha föredragit tidigare. Jag kan inte ha den på golvet då hon trampar i den eller välter ur den och blir rädd, och/eller dräller den full med spån och halm.

Har testat både mindre och större hinkar av olika modeller, färg och tillverkare, ingen skillnad.

Äppeljuice är hon inte så intresserad av, men det är en extremt kräsen häst som inte heller äter t.ex. knäckebröd, lusern eller vissa sorters äpplen, så det är egentligen inte så förvånande...

Kan tillägga att hon inte heller slukar betforvatten, hon får betfor varje kväll och häller man på så mycket vatten att det blir över, så lämnar hon det helt enkelt.

Efter nyår alltså? Kan det ha någonting att göra med chock efter fyrverkerierna? Hur är hästen annars i boxen? Ligger hon ner? Lite långsökt men lika bra att tänka tillbaka till den dagen hon slutat dricka i boxen.

Nej, det var innan nyår och fyrverkerier bryr hon sig inte alls om. Hästarna kollades den natten för säkerhets skull, och det enda de hade blivit chockade över var att en människa klampade in i stallet mitt i natten... :p Hon slutade väl inte heller dricka abrupt över en natt, utan det blev mindre och mindre tills hon slutligen slutade helt.

Hon ligger ner varje natt. Har "fri tillgång" på grovfoder, dvs. hon får så pass mycket att det blir över. Salt- och mineralsten i boxen som hon slickar på varje natt, boxen är nog 3,5 x 4 eller 4,5, och hon står inne ungefär 10 timmar per dygn, vilket hon alltid gjort. Temperaturen inne ligger på några få plusgrader.

Har i övrigt stor fin hage med välfungerande flock och fri tillgång på grovfoder, jag upplever henne som väldigt harmonisk och nöjd med tillvaron både inne och ute.

Senast ändrad:

Provat att hänga hinken på annat ställe? Den kanske hänger "fel" :p

Eller ha den på golvet, men i en hållare av något slag.. finns det inte t.ex krubbor som är gjorda för att ligga i ett däck?

Eller ha en stor vattenbalja (sådana man brukar ha i hagen, 65-100 liter) i boxen.

Min foderhäst drack inte vatten i boxen när hon stod inne (står på lösdrift nu). Hon drack varken i hink eller vattenkopp (dock gjorde hon det när hon var dräktig). Vad jag förstår så har hon inte druckit inne i boxen på väldigt länge (förutom när hon var dräktig för 3-4 år sedan, som sagt) och jag tror inte heller att det var något som var fel utan att hon helt enkelt inte ville dricka. Kanske samma med din häst? Om du vill kan jag höra med ägaren om när min slutade? :)

Jag skulle oroa mig för kolikrisken med fri tillgång på hö under 10h men att hästen inte dricker en droppe.

Diskar du ur vattenhinken varje dag? Har du provat att ge olika tempraturer på vattnet? Min nordsvensk föredrog helt klart ljummet vatten så hon fick alltid en hink med ljummet vatten när jag tog in henne. Hon drack dåligt hon också.

Finns det något som hästen verkligen tycker om som du skulle kunna smaksätta vattnet med?

Jag skulle börja med att flytta hinken.

Även om det finns hållare så kvarstår ju tyvärr problemet med att det kommer skräp/skit i hinken/baljan. :( Jag tror ju inte heller att det är storleken som är avgörande, eftersom hinkarna i hagen är lika stora som den i boxen, så en balja skulle nog inte göra skillnad ändå.

Hepzheba: Jag vet inte om det är till så mycket hjälp egentligen om din foderhäst bara slutade och man inte kunde se någon direkt orsak eller lösning... men jättetack ändå!

fjordtokan: Jo, det gör jag också, men jag har inte heller något annat val än att ha henne på fri tillgång 24/7, tyvärr, då tunnar hon ur, och dessutom är jag starkt mot att låta hästar stå i fler timmar utan möjlighet att tugga. Så det är ju pest eller kolera på den punkten.

Hinken skuras och sköljs ur varje dag. Har provat att koka upp lite vatten och blanda ut för att få det ljummet precis innan hon kommer in, men hon ratar det ändå. Utomhus verkar hon inte bry sig om vattnet är iskallt eller ljummet.

Tyvärr är nog det enda den här hästen gillar morötter och diverse kraftfoder, inget i flytande form. Kan man sockra vattnet, eller blir det på tok för onyttigt för tändernas del och/eller obalanserat i kroppen? Jag funderade på att hälla på salt på kraftfodret för att förmå henne att dricka, men blev avrådd från det.

Tack ska ni ha för tipsen i alla fall. Jag får testa att flytta hinken till den andra boxväggen ikväll och se om det hjälper, de övriga två väggarna kan jag inte hänga upp något på.

Någon på FB föreslog också att hinkens färg kunde spela roll - jag har provat en svart (som hon har i hagen), blå och gul. Funderar på att prova en vit för att göra vattnet så "synligt" som möjligt, men då känner jag ju också att varför har svarta hinkar gått bra i sex år förut + fortfarande i hagen...

Jag har märkt att mina hästar dricker mindre nu när jag har ett lite blötare foder. Speciellt min gamla ponny, verkar ibland inte dricka alls inne. Hon dricker ute, direkt när hon kommer ut, men hon slänger sig inte på vattnet.

Jag har sammankopplat det med att det är mycket vatten i fodret, och behovet av att dricka blir mindre. Min andra ponny dricker också mindre än vanligt, men mer än den gamla ponnyn. Båda får så mycket de kan äta nattetid, och verkar må bra och vara som vanligt. Har lite extra koll, men hittills inga problem med någon av dem. Det har varit såhär sedan jag tog in dem i höstas, och beroende på hur blöt balen är. Det kan inte vara något liknande med din häst?

Det är klart att du inte ska ge henne mindre foder! Varför var det ingen bra ide att ge salt? Jag tycker det kan va en smart lösning.

Det finns ju faktiskt mototsjuice så jag hade nog prövat ;) Socker tror jag inte kan funka för jag tror helt enkelt inte sockervatten är så gott.

Går hon själv i hagen?

Jag har läst nånstans att vissa hästar vill vandra till vattnet som i naturen, instinkterna styr alltså.

Kissar hästen mycket inne? Den kanske inte vill kissa så mkt inne och dricker därför mindre. :D

Salt brukar ju göra en törstig så varför inte prova med det?

Min drack lite inne förut när dom hade stor balja ute där han drack det första han gjorde när han kom ut. Nu har dom vattenkoppar istället ute och då dricker han mer inne.

I kväll hängde jag in en vit hink i boxen, och hästen visade ögonvitorna och kastade sig in i väggen när hon gick in i boxen och fick syn på den och sedan blev det drakblåsningar för hela slanten... :devil: Men nu får den sitta tills i morgon, så får vi väl se hur det ser ut då.

Hon går ihop i hagen med tre andra hästar, det är för övrigt alla som står i stallet, så det är lugnt både inne och ute.

Apropå salt var det någon som sa att ett överskott kunde skapa obalans i kroppen, om det skulle visa sig att hon ändå vägrade dricka.

Hur mycket drack hon inne innan detta?
Är hinken helt orörd, eller har hon tagit någon klunk i alla fall?

Min häst dricker väldigt lite inne på natten också, ibland orörd hink och ibland har det minskat med 2-3 liter, men så har hon alltid gjort och hon kastar sig inte på vattnet på morgonen heller så jag bryr mig inte mycket om det. Hon är pigg och allert i övrigt.

Är hästen pigg som vanligt så skulle jag inte hålla på och hatta med olika hinkar mm, det gör ju henne bara mer reserverad ang vattnet. Men om du är orolig så förstår jag att du försöker få i henne mera vatten. :)

Hej min ena häst dricker aldrig vattnet i hinken i boxen om hon absolut inte måste. Hon dricker ej heller ur vattenkopp. :devil:

Jag har försökt med allt men insett att jag inte kan tvinga henne. Hon går numera på lösdrift och dricker nu utan problem. Någon sa en gång att det kan beror på att vattnet drar åt sig amoniak doften efter ett tag och därför som vissa hästar dricker sämre inne. Om det stämmer eller ej vet jag inte men känns som om det kan finnas en viss logik i det kanske. :idea:

Men har inte spånat mer i det eftersom vi inte längre har det problemet...:laugh:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 601
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 475
Senast: Ridinglady
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 121
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 184
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka