Häst som hoppar ur hagen!

M

Micha24

Hej! Nu är det så att jag har ett 5:årigt halvblodsto som inte riktigt har förstått varför det finns staket. Hon hoppar ut och sen tillbaka in, mest på kul. Hon får aldrig för sig att sticka iväg utan gör det nog mest för att det är en "rolig grej". Hon har sällskap av ett 3:åring och en till 5:åring i hagen. De har så gott som fri tillgång till hö, stor hage, pinnar att tugga lite på, En "Jollyball". De går ute mellan 7-17 på dagarna. Staketet är ett rejält trästaket som är ca 150 högt med en eltråd längst upp på översta plankan. Hon är inte på något sätt stressad och får vara med mkt samt rids. Har någon varit med om liknande eller har nån finurlig lösning? Jag är givetvis livrädd att hon skall halka till eller felbedömma och därmed skada sig! :confused:

Sv: Häst som hoppar ur hagen!

Ja, har sett det hos en del andra hästar. Och inte är det så konstigt egentligen - om man kan hoppa 1,30 på träning, vad är det som säger att man inte tar det lilla skitstaketet om man känner för det? (Visserligen liter det inte som ditt staket är att leka med, men om man tittar på hur det generellt sett ser ut...) Förvånande egentligen att så många hästar förstår att man vill att de ska vara kvar i hagen.

Tyvärr har jag dåligt med tips på hur man får dem att stanna "hemma".

Min nordsvensk gör samma sak på vårat 130 staket. Har fri tillgång på ensilage i hagen nu men det hjälper inte. Oftast hoppar hon över när jag ska åka hem. Hon e väldigt mammig* Eller om de andra hästarna tas in först och hon vill in.Vet tyvärr inte hur man kan lösa sånt här :/

Hej allihop!

Vi har en häs ti mitt stall som är likdan, och jag envisas med att tro att han är psykiskt understimulerad. Mycket riktigt, imorse när jag skulle släppa ut gjorde jag lite halter osv så han fick tänka lite, och han var from som ett lamm sedan. Väntade snällt tills jag öppnat hag grinden, stod lugnt när jag tog av grimman och lunkade sedan bort till en höhög. Senast som igår sprang han över tjejen som hade utsläppet, och hoppade själv in i hagen, och det är ju inte bra ur säkerhetssynpunkt. Han har även stannat i hagen hela dagen.

hej igen.. Tror inte det är samma typ av problem som min häst har. Hon är väldigt trevlig i hantering och så länge man pysslar med henne är det inga som helst problem. Lugn som en filbunke att leda osv och inte alls stressad ut i hagen. Det hela handlar mest om att det absolut roligaste hon vet är att hoppa. Så när hon känner för det så sattsar hon på staketen helt enklet, för de är ju vanligt "plank" enligt henne (givetvis hoppar jag inte 150 med en 5 åring men för henne verkan höjden inte spela någon roll). Hon vet även att om någon ser henne kommer de att ta in henne i hagen igen så när en människa kommer hoppar hon snabbt som en vessla in igen. Har även mkt svårt att tänka mig att en häst som har denna typ av hyss för sig skulle strunta i det bara för hur ett utsläpp på morgonen var. Men som sagt, jag vet ju inte hur den situationen är.

För att återgå till min häst så handlar det nog mest som sagt att hon får en positiv känsla av att hoppa. På träningar osv får hon ju alltid en massa beröm när hon hoppar så bra ( å de vet ju alla hur kul det är att få beröm) .. Frågan är dock hur man skall få henne att inte hålla på såhär för hon gör det några ggr om dagen.. Har ju henne redan i "hingst hagen" , kan inte gärna bygga en mur på två meter runt henne :crazy:

Men du får ju sätta in roliga hinder i hagen till henne då! Ofarliga sådana, sen kan hon få hoppa hur mycket hon vill. Gräv lite bankar och gropar, lägg in lite stockar och använd fantasin. Labyrinter kanske?

Sedan måste jag även fråga hur stor hagen är och hur den är utformad?

Min häst gjorde samma sak.
Så nu har han strutsstaket (höjden är struts, det är fortfarande eltråd och inte nät)... Det hjälper, han har inte försökt sen dess.

Ja, en hoppglad häst har du ju i alla fall! Att bygga upp staketet är kanske den enda lösningen. Och som Zenith säger, fixa några hinder i hagen om hon tycker det är så kul!

Jooo.. men tyvärr hyr jag bara endel i stallet så är svårt att smälla upp den typen av staket. Har testat allt känns det som,.. ja just utom att sätta upp strutsstaket då..

Ang hagen så är det en stor hage som är indelad i olika delar. Så det är egentligen tre hagar men som bara grindarna är öppna mellan. Hinder i hagen ser hon inte som lika intressanta att hoppa över.. de är mkt roligare att bita sönder. (med god hjälp av de andra två) men visst hoppar hon lite över dem med men det hjälper dessvärre inte för att underhålla henne så hon glömmer hur kul staketen är....

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 562
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 714
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Nu är det som så att bonden jag hyr beten av även har hyrt ut ett bete i närheten av mitt till en annan hästägare. Där är det sjukt...
Svar
13
· Visningar
2 240
Senast: a1agnlju
·
Träning Hoppas någon orkar läsa, och att jag lagt tråden rätt. Hoppas moderatorn kan hjälpa mig att lägga den rätt annars...
2
Svar
32
· Visningar
3 300
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar