Häst som hoppar "för" högt!

loote

Trådstartare
Hej!
Jag skulle behöva lite tips på hur jag ska rida min medryttarhäst när vi hoppar. Han hoppar verkligen högt även fast det är väldigt låga hinder. Han hoppar även över bommar som bara ligger på marken, och han tycker det är väldigt roligt. Jag har inte hoppat så mycket förut, och bara låga hinder så är inte van vid att en häst hoppar så högt. Eftersom han hoppar så högt så skjuts jag upp och kommer verkligen i obalans, vad ska jag göra för att följa med i hans rörelse och inte tappa balansen? :)

Sv: Häst som hoppar "för" högt!

Kanske kan hästens ägare ge dig några tips? :)
Eller om du kan få rida för tränare?

Jag hade förutom tips från ägare och tränare, kortat stigbyglarna och satt på en fegis rem. Lugn trav/galopp mot hindret, sitt ner och håll i remmen och håll en jämn kontakt i tygeln. I upphoppet lätta lite ur sadeln och följ efter med handen, stå i lätt sits efter hindret och räta upp dig igen. Dvs bara åka med och ha "fjädring i knäna och armbågarna.

Tack för tips! Jag har planer på att börja hoppa honom för tränare, men tänkte det vore bra med lite "grundtips" först :) att ha kortare läder och rem ska jag prova!

Har också en storhoppande häst och en dressyrsadel. Jag brukar ta tag i manen och blunda, och hoppas att vi kommer över. Ibland ber jag till högre makter, ibland till undre makter, och emellanåt till bägge samtidigt. Funkar faktiskt över förväntan.

Annars är det ju faktiskt JUST tränaren som direkt ser vad ni behöver för övningar, och kan komma med handfasta tips. Bättre att sätta igång med tränaren istället för att försöka rida upp sig på grundtips för att våga ta lektioner.

Jag hade samma problem med min men sen märkte jag att han även hoppa för tidigt och då blev det tillsammans ett JÄTTEhopp. Det räckte med att jag luta mig mer tillbaka och sakta in lite precis innan hindret. Sen lärde han sig :)

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 997
Senast: zarmino
·
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
37
· Visningar
2 897
Senast: Frida.G
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
999
Senast: Nova123
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka