Häst som höjer huvudet och bara springer iväg

Jen84

Trådstartare
En häst som höjer huvudet och springer iväg istället för att invänta, vad gör man då?

Hästen i fråga är supertaggad nu när det är kallare än vanligt och vill gärna springa iväg i ridningen. Både vid uteritt och vid ridning i ridhus. Hästen fungerar bra att rida i skritt och går då att stanna och styra. I traven blir det att tempot höjs, vid förhållningar höjer hästen huvudet så att den kommer undan bettets inverkan. Hästen blir både ostyrbar och svår att stanna.

Vad skulle ni gjort i detta läge?

Har fått tips om att rida med gummisnodd fäst mellan frambenen, men vill gärna ha fler tips.

Testade det igår tillsammans med väldigt löst spänd gummisnodd. Det blev en annan häst. :)

Så nästa gång är det mer böjning och ställning utan snodd.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 028
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 315
Senast: mily
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar