Häst som helt plötsligt inte vill komma i hagen! Låta va?

Tjockisina

Trådstartare
Har en 19årig herre som jag aldrig haft problem med o ta in från hagen på dagen förut, men nu igår och idag går han ifrån direkt han ser att jag kommer emot honom :confused: (jag är oftast ute på förmiddagen..andra har inga problem ta in han på kvällen sen)

Han springer inte iväg utan går bara iväg, oftast då mot resterande flocken o tränger in sig vid dem o börjar leka och visar mig tydligt att det är där han vill va.

Under de 5 år jag haft han har han aldrig gjort så vad jag kan minnas hmm

Han har vart ganska trött nu när ny päls sätts så jag funderar på om det är så att han är trött och inte vill jobba utan vill va med sina kompisar o ha de bra i hagen istället.

Igår tänkte jag att det va en engångs händelse, men när han gjorde samma sak idag börjar jag bli orolig att detta ska fortgå!!

Ska jag strunta i han helt enkelt ett tag tills han börjar "sakna" mig eller vad gör man?:laugh:

Han går med 7 andra valacker i hagar där de alltid finns gräs o annat att pilla med, och han stormtrivs det märks!.. har förr mest gått med tråkiga märrar och i lerhagar, då har han nästan bett om att få komma in när man kommer gående. Men nu har vi bytt stallplats för ca 6 månader sedan och nu har han fått det såhär bra.. tydligen för bra för att matte ska va intressant hmm:eek:

Vad tror ni? är de bara vänta ut han och låta han va några dagar kanske?
 
Sv: Häst som helt plötsligt inte vill komma i hagen! Låta va?

Jag skulle lätt locka o ge den mat.
Den blir ju utan mat i ett par timmars annars.

Du kan inte konkurrera med nya hästkompisar. Lämnar man flocken så.

Kanske rida lite lättare än vanligt i en vecka oxå.
 
Sv: Häst som helt plötsligt inte vill komma i hagen! Låta va?

Om du lockar in honom och bjuder på en ryktning samt morötter eller äppel så får han se en härligare bild än "ut o spring en jobbig runda". Då kanske du är roligare dagen efter :-) Släpp bara ut honom som ingenting efter rykten. Se om han kommer fram dagen efter o ge då äpple o va nöjd om han går iväg gör de inget då är de nog trötthet eller lekdags.
Kolla feber eller liknande om han är hängig när han är inne.
 
Sv: Häst som helt plötsligt inte vill komma i hagen! Låta va?

Låter du den vara direkt den går iväg har hästen fått något ut av det och kommer därför fortsätta.

Jag hade inte belönat ett sådant beteende, men däremot när den kommer till mig. Släng inte på grimman utan stå och klia en stund (ge godis om du vill), gå ut ur hagen. Gör om samma sak senare eller nästa dag. Annars blir du bara kopplad till "jobb, jobb, krav, krav" = inte så kul kompis. Och att du inte alla dagar när du hämtar hästen slänger på saker och river ut på ridbanan.

När jag lärde min häst komma i hagen, (nu kommer hon alltid gnäggandes till grinden, om inte hovis eller transporten står synligt, då kan hon stå och sura men går inte iväg) så gick jag efter i lugn och ro, hästens tempo ska vara SKRITT om du har stor hage, lägger du för mycket press blir det trav, lägger du för lite stannar hästen och betar och tittar på annat. Hur som haver gick jag efter hästen, runt runt i hagen, tränger aldrig in eller stressar, men låter heller inte hästen beta eller titta på annat. Direkt hästen stannar och visar lite intresse för mig stannar jag och bjuder in hästen, börjar hästen istället beta eller göra annat driver jag på försiktigt i skritt igen. Dom lär sig fort och tröttnar på att skritta runt, runt. Fokus ska ALLTID vara på mig, annars är det bara att fortsätta promenaden. Och viktigt att alltid stanna själv och ta ett steg bakåt och locka lite när hästen visar intresse för att komma, kan ju om man vill ge godis också när den kommer men för mig brukar det räcka att klia och berömma.
 
Sv: Häst som helt plötsligt inte vill komma i hagen! Låta va?

Jag lär hästarna -Kom!

Kommer de inte går jag närmare eller så säger jag -kom får du en morot.:rofl:

Det är en muta- en verklig sdn o hästarna fattar. Givetvis får de moroten som BELÖNING- luras ej.

Kan även säga -kissa så får du en morot... o det gör de oxå:cool:

Tutar eller ropar MAAAT. Då kommer de i full sula.
 
Sv: Häst som helt plötsligt inte vill komma i hagen! Låta va?

Första dagen han gjorde så här va jag tvungen lämna han o gå tebax till stallet för va ingen ide fortsätta då hagen e så stor o jag inte har en chans fånga han om han inte vill.
Men tog med mig en stallkompis tebax till hagen o lurade min häst.. Jag tog hennes häst o hon min, då va de inga protester från hans sida... så uppenbart e de mig han tycker "illa" om just nu då han lät henne hämta han utan problem...otacksamma häst :D

Äpple får han alltid när han kommer in i boxen o har alltid fått bortskämd som han e:)

Idag tog jag med mig ett äpple till hagen ..gick mot honom men han titta på mig o vände arslet till o gick till sina kompisar.. ville inte då dra fram äpplet eftersom risken då hade vart att hela flocken ville ha äpplet.

Men när jag fick tag på hästen satte jag på grimman och gick till grinden och där fick han äpplet.
Kanske kan jag lära han att han får godis först när vi kommer till grinden.. återstår o se=) Har som sagt inte haft detta problem innan o jag hoppas det inte fortsätter heller.

Vi rider sällan speciellt hårt, lullar mest runt i skogen ganska kravlöst, nått pass på banan ibland men inget hårdare.
O e inte alltid vi rider heller utan bara borstar o pysslar om.
Kanske behöver han nån utmaning så han börjar tycka ridningen e rolig igen, för har känts som han inte tycker nått e speciellt roligt längre nu när jag tänker i efterhand :confused:

Vet inte vad han skulle tycka e roligt bara..han har blivit ganska lat på senare år hmm

Nu har han iallefall fått vila från ridning i två dagar o vi har lasttränat istället..får se vad han säger imorgon o om han e mer sammarbetsvillig i hagen då.

förhoppningsvis ger de med sig och e bara pga av pälsfällningen o tröttheten som han inte vill komma in. Ger massa vitaminer o lite mer hö så får vi se om de ter sig.

Tack för tipsen iallefall!!
 
Sv: Häst som helt plötsligt inte vill komma i hagen! Låta va?

Vi har fått hit en gammal ridskolehäst, som numera går i en hage på 10 ha, dygnet om. Tror du att den är sugen på att komma in? :p
Man får locka med lite godis och bara göra roliga saker inne, vi rider bara ut på henne. :)
 
Sv: Häst som helt plötsligt inte vill komma i hagen! Låta va?

Jag hade börjat med att ge hästen vila sen hade jag tagit till mig at de tips du fått i tråden +ändrat på ridningen så pålle kan börja tycka det är roligt :)
 
Sv: Häst som helt plötsligt inte vill komma i hagen! Låta va?

Första dagen han gjorde så här va jag tvungen lämna han o gå tebax till stallet för va ingen ide fortsätta då hagen e så stor o jag inte har en chans fånga han om han inte vill.
Men tog med mig en stallkompis tebax till hagen o lurade min häst.. Jag tog hennes häst o hon min, då va de inga protester från hans sida... så uppenbart e de mig han tycker "illa" om just nu då han lät henne hämta han utan problem...otacksamma häst :D

Äpple får han alltid när han kommer in i boxen o har alltid fått bortskämd som han e:)

Idag tog jag med mig ett äpple till hagen ..gick mot honom men han titta på mig o vände arslet till o gick till sina kompisar.. ville inte då dra fram äpplet eftersom risken då hade vart att hela flocken ville ha äpplet.

Men när jag fick tag på hästen satte jag på grimman och gick till grinden och där fick han äpplet.
Kanske kan jag lära han att han får godis först när vi kommer till grinden.. återstår o se=) Har som sagt inte haft detta problem innan o jag hoppas det inte fortsätter heller.

Vi rider sällan speciellt hårt, lullar mest runt i skogen ganska kravlöst, nått pass på banan ibland men inget hårdare.
O e inte alltid vi rider heller utan bara borstar o pysslar om.
Kanske behöver han nån utmaning så han börjar tycka ridningen e rolig igen, för har känts som han inte tycker nått e speciellt roligt längre nu när jag tänker i efterhand :confused:

Vet inte vad han skulle tycka e roligt bara..han har blivit ganska lat på senare år hmm

Nu har han iallefall fått vila från ridning i två dagar o vi har lasttränat istället..får se vad han säger imorgon o om han e mer sammarbetsvillig i hagen då.

förhoppningsvis ger de med sig och e bara pga av pälsfällningen o tröttheten som han inte vill komma in. Ger massa vitaminer o lite mer hö så får vi se om de ter sig.

Tack för tipsen iallefall!!

Spelar ingen roll hur stor hagen är, TÅLAMOD. Jag hade min häst i flock och i stor hage, jag tog en promenad i lugn och ro efter hästen, så länge hästen har takten skritt så hänger du med bra lunkandes bakom. Dom ledsnar efter en stund och inser att det är mycket bekvämare att komma till matte och få en godbit och mys istället för att skritta, skritta och skritta utan att få beta och göra annat.
 
Sv: Häst som helt plötsligt inte vill komma i hagen! Låta va?

Visst är det hästen som inte går att lasta?
jag skulle se en koppling mellan att du last tränat några dagar och att hästen inte vill komma.... gillar den inte transporten så har den kanske gjort ngn koppling där.
 
Sv: Häst som helt plötsligt inte vill komma i hagen! Låta va?

Jag skulle nog låta honom vara, du kan väl hänga där i hagen lite, gulla med någon av de andra och vänta på att han får upp intresset för dig.
Jag tänker att det kan finnas två orsaker(grovt sett) som gör att min häst inte kommer till mig som vanligt.
1. Jag gjorde något fel på sista träningen, den var tråkig/för jobbig/whatever. Då kanske jag insisterar lite när jag hämtar honom, och hittar på ett roligare/bättre pass för att se om han kommer nästa dag.
2. Han är trött eller ovillig av andra skäl. Såhär på våren är det ju många hästar som har roligare i hagen än det varit på hela vintern, då kanske jag låter honom vara häst ett tag och ser om han ändrar sig själv.
 
Sv: Häst som helt plötsligt inte vill komma i hagen! Låta va?

När en häst som normalt brukar komma till en eller lätt låta sig hämtas helt plötsligt går undan. Då misstänker jag så gott som alltid att den upplever någon form av obehag eventuellt kopplat till hantering/ridning/träning etc. Det är också min erfarenhet från många hästar.
 
Sv: Häst som helt plötsligt inte vill komma i hagen! Låta va?

Du ska inte tänka så mycket å inte ha dåligt samvete nu. Hade det handlat om ökad och hårdare träning så hade jag som du vet sagt låt han vara en stund han behöver vila. Men han älskar ju sitt nya liv och sin nya träning, detta har börjat och är helt klart enbart lastrelaterat.

Lastträningen har ju fungerat över all förväntan men så mentalt slut som han blivit så jag förstår att han inte "gillar" dig just nu för du/ni har kommit åt hans ego på ett vis ingen annan lyckats med tidigare, i förlägningen kommer det bara gott ur detta. Så lastträna klart till du är nöjd ta en skogsrunda dagen efter och låt han sedan slippa se sig några dagar innan ni sedan går vidare.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som helt plötsligt inte vill komma i hagen! Låta va?

Håller med om att det kan vara någon form av obehag. Min häst har reagerat med att inte komma i hagen i samband med ryggproblem och jag har sett det hos andra. Därmed inte sagt att det alltid måste vara så.
 
Sv: Häst som helt plötsligt inte vill komma i hagen! Låta va?

Idag va han sig själv igen :)
Inga problem alls..gick till grinden med honom o där börja han putta på mig lite o ville ha äpple..så äpple vid grinden verka funka.

O han va underbar i ridningen idag och såå positiv och framåt på ett bra sätt..längesen sist!!...så jag antar han bara vart trött och att 2dgrs vilande gjorde sitt.

Så nästa gång han börjar krångla i hagen ska jag lyssna på han o låta han få vila! Inte 1 dag som han vanligen får utan 2dgr så hoppas jag han blir nöjd o känner sig på G igen efter det :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 218
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
454
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 104
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp