Häst som helt plötsligt börjat sticka. Vad ska jag göra?

chrisse

Trådstartare
Jag har ett dilemma som jag hoppas någon kan komma med synpunkter på varför min häst börjat göra som hon gör.

Har en häst som är 7 år, har ägt henne sen hon var 3 och alltså ridit in henne och allt vad det innebär. För lite drygt ett halvår sen började hon med en olat som jag inte kan få bort och jag vet inte ens varför den uppstått!

Det är nämligen så att när jag är ute och rider (alt. rider ner till ridhuset) så kan hon helt plötsligt tvärvända, börja bocka som en galning och sedan sticka. Det här gör hon nästan utan undantag varje gång jag rider ut under ett tillfälle. Grejen är att hon får så mycket energi i sig så om jag försöker stanna henne far hon rakt upp i luften istället och börjar hoppa upp och ner. Hon vänder dessutom alltid åt vänster, vet inte varför. Och det är inte som att hon blir rädd för något. Sen är det så att när hon väl fått sitt "utbrott" så gör hon samma sak om och om och om igen, hon ger sig liksom inte och jag förstår inte varför! Nu senast fick jag faktiskt hoppa av för jag kunde inte få förbi henne.

Har pratat med min tränare om detta men han vet inte varför hon gör så, mer än att hon kanske testar mig. Men varför skulle hon göra det efter 3,5 år?

Någon som haft samma problem? Hur löste ni det? Eller någon som har någon idé om varför hon gör såhär? Det är inte bara väldigt jobbigt utan även en säkerhetsrisk, jag har ju inte 100% kontroll på henne och tänk om det kommer en bil?

Sv: Häst som helt plötsligt börjat sticka. Vad ska jag göra?

Det är jättevårt att svar på när man inte känner hästen i fråga.

Men, det låter ju onekligen som att den kan ha ont. Behöver ju inte vara så, men jag tycker personligen att det är det absolut första man SKA utgå ifrån, och kolla upp om hästen har ont någonstans.
Glöm inte att kolla munnen (om det inte är gjort nyligen) för ev. hakar eller sår.
Ligger sadeln bra? Inget som nöter, skaver, trycker?

Lycka till, hoppas det löser sig.

Kan detta hända även i ridhus eller på ridbana eller är det alltid "ute"?
Kan det hända i slutet av ridturen likväl som i början?
Brukar du göra något särskilt strax innan det händer (är det när du skrittar på långa tyglar, travar, begär något särskilt, eller kan det variera)?
Du skrev att du blev tvungen att hoppa av för att få förbi henne; vad var det ni skulle förbi?
Du skriver också att hon får så mycket energi när detta hänt, men hur är det med hennes energi rent allmänt? Är hon normalt sett lugn och avspänd, loj, speedad, känslig, het etc?
Hur brukar du reagera när utbrottet är ett faktum - alltså hur brukar du hantera situationen?

Spontant tänker jag också att det kan vara någon form av smärtgrej som utlöser det hela, men det kan också vara att hon hittat ett sätt att göra dig osäker. Minns du några särskilda omständigheter kring första gången hon gjorde såhär och minns du hur du reagerade då?

Jag är en sån, som vanligtvis är allergisk mot. Den är sjuk, halt alternativt något annat åk till klinik, så fort någon frågar om något tillfällig problem.

Men i det här fallet, håller jag med föregående skribenter. Om du själv haft hästen i flera år, ridit in den och den har fungerat klockrent i 3.5 år. Då är det som du själv säger konstigt om det är en "testgrej". Utan jag tycker som övriga, att du ska ta din "arbetskompis" till klinik och göra en utredning, för att finna vad som är problemet.

Mvh

IngelaH

Min hæst gjorde exakt som du beskrev hær om dagen då hon var ovanligt pigg efter några dagars vila.
Jag fick henne att sluta genom att vara bestæmd mot henne, sjælvklart førsøker hon med samma knep igen ifall det fungerat en gång.
Jag hade pisken i vænster hand och viftade lite med den nær vi kom till platsen hon bestæmt sig før att hon skulle vænda, då ville hon inte kasta sig åt vænster utan gick hældre framåt.

Oj, inte varit hemma så helt missat alla svar. Men ni ställer jättebra frågor! Ska försöka svara på dom så gott jag kan :)

Tandläkaren var och kollade i fredags, hon hade faktiskt lite sår i munnen så tänderna är nedfilade där det var vasst och så. Ska bli lite bättre på att variera bett och nosgrimma dock brukar jag göra det men inte tillräckligt ofta uppenbarligen. Hon brukar kollas regelbundet av kiropraktor, som även står i mitt stall så vi har kontakt annars också, ungefär var tredje månad. Nu var det 9 veckor sen sist och jag bestämde mig idag för att ringa och boka ny tid imorn. Sadeln blev kollad för kanske 1,5 månad sen och den ligger bra.

Såsom haest skriver så funkar det om jag viftar lite med spöt på vänster sida om henne men resultatet blir en otroligt hispig häst.

Men "utbrotten" sker nästan uteslutande när jag är ute i skogen, oftast i början av passet, och det kan va på lång tygel/i trav/samlad skritt etc (inte så ofta galopp men jag tror inte det spelar någon roll) oftast är det nog i skritt på lång tygel.
Det är det som är problemet, jag kan inte se vad det är hon reagerar för (antagligen ingenting) men det är på det ställe som hon gör tvärvändningen på som hon inte vill gå förbi igen. Ibland kan det vara tex en tröja som någon tappat på vägen men det kan lika gärna vara en skogsstig.

Hon är en väääldigt känslig häst, med väääldigt mycket energi. Står hon för länge så märks det, då tar det ett bra tag innan hon kan slappna av och jobba och hon går som bäst efter att ha gått några dagar. Så på så sätt är det inte så ovanligt då hon är väldigt känslig...

Jag minns verkligen inte första gången hon gjorde såhär, men jag brukar skriva dagbok så jag ska se om jag skrev något då, så jag vet inte hur jag reagerade. Min tränare säger att jag absolut inte får ta i henne så det är väl det som ringer i mitt huvud. Försöker vara så stadig som möjligt och använda mycket ben så att hon stannar. Men eftersom man är ute så är det lite begränsat och lyssnar hon inte så måste jag ta tag i henne för ibland kan det vara på en väg eller liknande och då vill inte jag ha en rusande häst med risk för att vi blir påkörda. Men om jag blir lite hårdare i handen så börjar hon hoppa på stället istället. Ibland går det bara nån meter innan jag får stopp på henne men ibland drar hon iväg.

Men det IngelaH säger om att hon gått klockrent i 3.5 år stämmer, men hon var 3 år när jag köpte henne och från början har kraven inte varit särskilt höga. Sen har hon alltid varit en ängel och aldrig kommit in i någon som helst trotsålder så funderar lite på om det kan vara något sådant?

Men när hon har börjat krångla förut har det alltid varit för att hon haft någon låsning eller så så hon säger ju till när hon har ont. Och någonting är det ju som inte stämmer. Men det konstiga är att hon kan gå hur fint som helst i ridhuset men sen får hon sitt lilla utbrott när man rider ut. Och jag är nog ingen osäker människa, tvärt om lite för orädd för mitt eget bästa men det är klart att det känns jobbigt när man inte har kontroll på sin egen häst :(

Men tycker ni man borde åka till klinik och göra värsta utredningen?

Oj vad långt det blev nu, hoppas ni orkar läsa!

Fast jag kan ju tycka att ska hon ha ont så ska hon även göra så i ridhuset.. Gör hon samma sak om du rider ut med andra hästar?
Har själv haft en häst som höll på sådär om det var något som inte skulle vara där. (brevlåda, soptunna, skräp och dyl,) då kunde hon reagera genom att studsa, bocka, stegra och inte vilja gå men med sällskap så var de aldrig något problem! Det kan ju vara att hon inte vill lämna flocken också.. Står hon i ett stort stall, har det kommit nya eller flyttat någon häst som hon var nära?

men jag tycker inte att du ska utesluta att det kan vara så att hon hat ont någonstanns..

Nej det är det jag tycker också, men det var nästan på väg bort ett tag men nu tycker jag det har blivit lite värre igen... Rider ut själv rätt mycket men när andra är med är det inga problem, men hon är ju van vid att gå själv. Hon kanske inte tyckte det var kul längre..?
Det kommer nya lite då och då men det är främst på lösdriften, i hennes hage har det inte hänt några förändringar där har samma hästar gått tillsammans i flera år, samma sak med hennes boxgrannar.

Men, jag ska ringa kiropraktorn idag så får hon titta på henne, kan ju vara så att det blivit värre för att hon har ont. Och anledningen till att hon fortsätter när hon inte har ont är för att det blivit en vana kanske.

Fast vissa hästar som tex har kotledinflammationer, vägrar bara på tävling, men hoppar snällt hemma.
Så bara för att hästen är snäll och lugn på vissa platser så betyder det inte att den är frisk i en situation som denna.

Nej det är sant. Kiropraktorn ska kolla henne på torsdag eller fredag så får vi se vad hon säger sen får jag nog se lite efter det hur jag ska göra. Men tack för all hjälp!

KL
Som alla säger, kolla först så hästen är frisk...
...men min loppa som jag hade ridit ut varje dag i tre år började konstra när vi bytte stall och och jag vid ett tillfälle reste bort en vecka och lånade ut henne till en tjej som blev osäker och lät hästen vända hem ett par ggr. Efter det så var det ett elände i ca ett år innan hästen vande sig av med olaten (hon bockde inte men höll på och småstegrade och backade in i all möjlig terräng), hon började helt enkelt testa även mig trots att vi hade ridit problemfritt i flera år innan. Hon gjorde dock detta på vissa platser, så det var lätt att koppla till istadighet (att hon inte ville går förbi en speciell grej eller gå in på en viss stig osv) och inte att hon hade ont någonstans.

Det gick över efter ett års gnetande med att hon inte fick vinna kampen.

Fast vissa hästar som tex har kotledinflammationer, vägrar bara på tävling, men hoppar snällt hemma.

Usch ja, så gjorde min första ponny och vad trodde alla? Jo att hon var less på att tävla.. Så dåligt samvete man har nu i efterhand.

Tycker att du har fått många bra tips på orsaker redan, så det lämnar jag åt de klokare :)
Tänkte bara skriva vad som hjälpte mig med min förra häst som testade mig genom att sticka i full fart. Efter att ha kämpat med det i vad som kändes som en evighet så lärde jag mig one rein stop, vilket funkade jättebra på min kille! Efter bara ett par gånger så slutade han helt, och om han någon gång gjorde minsta antydan till att vilja dra iväg igen så gjorde jag helt enkelt ett stopp, vilket fick honom att vakna till och börja lyssna igen.
Som sagt, detta var en häst som enbart testade, och det är säkert individuellt hur bra det funkar, men det kan vara skönt att ha ett nödstopp, inte minst med tanke på säkerheten.
Lycka till!

Varför ta ut en kiropraktor och inte en veterinär för att undersöka om din häst eventuellt har ont?

/V

Hmm, låter ju inte helt dumt om han slutade med det. Kan absolut vara värt att kolla upp!

Då jag inte vet vad det är/om det är något så tror inte jag en veterinär som kommer ut och tittar på henne hitta något då hon verkar fullt frisk. Han vet ju inte vad han ska kolla efter.

Men iaf, kiropraktorn gick igenom henne i torsdags! Och hon hade en del låsningar i nacken (som jag trodde) och även i ländryggen och vid bäckenet. Så jag kommer förmodligen rida henne idag om hon inte känns jättetrött. Hon trodde jag skulle märka en stor skillnad på henne så vi får se hur hon känns och så.

Har även hört mycket teorier om att det kan va att hon går från unghäst till häst nu och att hon då kan förändras en del. Men tack för alla bra tips så får jag se hur jag gör nu, om vi tar henne till klinik eller inte.

Hej rid ut med en kompis och rid förbi alla kritiskapunkter där din häst krånglar. Bråkar inte hästen då är det inget fel på den! Så enkelt är det!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 693
Senast: Freazer
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
354
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 324
Senast: mily
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 184
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Litet hemmakontor - inspo sökes
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA