Häst som hatar att gå först!?

Ewelina

Trådstartare
Hejsan! Min häst har verkliga problem med att gå först när jag rider ut med kompisar, så fort jag försöker få honom först så stannar han direkt och vägrar att fortsätta gå. Iblad bråkar jag med honom (inte kul:( ) man får ju inte ge sej för då är de kört och de e inte kul att vara efter och få snöstyltor i huvudet :crazy:

Finns det något som man kan göra för att få honom att vilja gå först :confused: :confused: (brukar finnas fantastiska saker som man kan göra och de funkar direkt)?

Sv: Häst som hatar att gå först!?

det finns inga magiska medel , magier elr nått sådant MEN de handlar om förtroende , jag rider en nordsvensk som för henne handalr de om att hon kan lita på mig . jag tror inte din häst kanske gör de .. kan du rida ut ensam elr är han beroende av andra hästars sällskap?

Jag tror att han har fullt förtroende för mej, det verkar iaf så.

Om du har hans fulla förtroende kanske det handlar om envishet, invant beteende. Ge dig inte, en metod kan vara att jobba honom från marken, promenera tillsammans med andra hästar (kanske tråkigt om ni vill rida men värt ett försök) och led honom tillsammans i klunga, se till så du behärskar honom bra. Nästa steg blir att leda honom först, låt de andra gå sist och en bit bakom. Träna på att gå ifrån gruppen och ha din hästs fulla uppmärksamhet. Om han inte vill gå, lägg ett tryck (använd gärna repgrimma) i nacken tills han ger med sig, släpp så fort han går fram, det är hans belöning! Börja från marken tills du känner att du behärskar och kan flytta din häst dit du vill, bakåt, framåt åt sidan osv, sen prova och se hur det går från ryggen.

Om din häst är ranglåg och du rider tillsammans med en dominant häst kan det vara orsak till detta, i så fall låt den dominanta hästen gå en bit ifrån så din inte känner sig hotad och tvungen att ta över ledarrollen som förste häst.

/Terese

Det kan mkt väl vara som du säger att han har lärt sej fel, han är ju imp från danmark så man vet ju aldrig. Ibland när han bråkar så brukar jag sitta av och leda honom en bit samtidigt går han lite före mej och då är det inga problem, så täning från marken är nog inget nödvändigt eftersom att han går utan att bry sej då. Att han är ranglåg tror jag inte eftersom att han är högst i rang :crazy:

Det går mkt bättre med vito nu, han går först (med vissa problem) :) :)

Allt handlar om rangordning.Din häst verkar vara ranglåg och rider du med andra som har hästar av högre rang så placerar sig din häst där den kan undvika bråk.

Hade samma problem med mitt russ förrut, jobbade mycket med det och nu har han inga problem alls med det.

Om han har högsta rang borde det ju vara naturligt att gå först?
Min ponny är väldigt ranglåg och gillar inte att gå först, men han gör det ändå. Jag måste rida först då han bockar av mig om jag går efter ngn:P han blir liksom snällare och mindre kaxig.

Samma sak om man rider ut ensam. Det är inte lika roligt då. Han gör det utan att trilska, men är inte alls lika het och glad.

Ewelina skrev:
Hejsan! Min häst har verkliga problem med att gå först när jag rider ut med kompisar, så fort jag försöker få honom först så stannar han direkt och vägrar att fortsätta gå. Iblad bråkar jag med honom (inte kul:( ) man får ju inte ge sej för då är de kört och de e inte kul att vara efter och få snöstyltor i huvudet :crazy:

Finns det något som man kan göra för att få honom att vilja gå först :confused: :confused: (brukar finnas fantastiska saker som man kan göra och de funkar direkt)?

Kan det inte bara handla om att han är i lägre rang hos dom andra hästarna som är med och inte går framför för den anledningen? Om han är lägst i rang skall han inte gå framför, fast å andra sidan om han är i lägre rang än dej borde han gå först om du ber honom om det. Jag vet inte, jag skulle väl försöka rida ut själv på honom, på det sättet finns det ju inga undanflykter, då får han handskas med problemet och förstå att det inte är så farligt att gå först, ge honom större självförtroende. Eller kanske bättre om man börjar med att leda ut honom, ta det från marken innan du sätter dig på ryggen. Fast jag är ingen expert, men det är iallafall vad jag skulle gjort.

Ewelina skrev:
hmm.. tror inte de, han har högsta rang ;)

Jag har också haft en mycket ranghög häst som inte gillade att gå först (även om han alltid gjorde det) Han visade att i kritiska sitautioner vile han ha koll på de andra. Det hade han inte när han gick först.
Han älskade att gå ut ensam med ryttare så det var inte problemet.

Honom sa jag till på allvar bara, om han tvekade, vilket var ytterst sällan. MEn jag märkte på honom att såg han något tveksamt så ville han vrida och få koll på de andra.
Det var en mycket tuff häst, inte alls rädd, helt säker på alla sätt. Gick förbi vad som helst, orädd t o m för skott och liknande.
Så det handlade aldlrig om osäkerhet. Utifrån hur han betedde sig i hagen när något läskigt hände så drog jag slutsatsen att han helt enkelt i tveksamma lägen ville ha koll på de andra.

Nu kan ju orsakerna säkert vara väldigt olika, men jag tror att just det gällde honom.

sådär gjorde min häst förut också... det var fruktanskvärt läskigt att gå först. sen skaffade jag en medryttare, och hon red alltid ut ensam. i börjar var det problem, men så småningom var d inte så farligt att gå ensam, och då gick det också bra att gå först.

Kan det inte ha något med själförtroende att göra?
Jag menar, en häst som bara vill gå bakom en när man leder har ju oftast de problemet.
Själv har jag en häst som är otroligt vek men väldigt modig. Efter år med självförtroende träning (ej NH) så går det bättre.
Han kan inte ridas än pga osäkerheten, när han inte har någon framför sig så han bockar. Och det tog 2½ år att köra in honom!
För honom var NH uteslutande, men jag har aldrig gillat NH, jag menar,man ska säga till hästen om den nafsar, men om hästen nafsar så är man inte en tillräkligt bra ledare. Då hjälps det inte att säga åt den. Men det finns väl dårligare NH metoder och bättre...

:bow: Hempfling :bow:

Hoppas det löser sig bra!

MvH Annifrid

Min häst är extremt dominant och vill absolut inte ha någon som driver på honom bakifrån! Där ska han gå! Så jag rider oftast sist då har min pålle koll på vad som händer där framme. Men min andra häst som är ett sto, vill helst gå först. Hon har ett riktigt löphuvud (ns-travare) och blir väldigt stressad av att inte komma förbi om hon ligger bakom någon. Väl i täten väntar hon gärna på de andra.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 038
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 790
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 401
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar