häst som har svårta tt anpassa sig till nytt stall med nya rutiner.

jarnroos

Trådstartare
Vi flyttade unghästen till lösdrift för två veckor sedan, på nätterna får hon stå i box då hon behöver betydligt mycket mer foder än de andra två.
Problemet är att hon stressar upp sig väldigt då hon står i boxen trots att hon ser de andra. det resulterar i att hon knappt äter något alls( och snabbt tappar i vikt då såklart.)jag känner mig alldeles rådlös, eller är jag fånig kanske? har aldrig flyttat på någon häst förut och det kanske helt enkelt tar sin lilla tid att vänja sig. Har någon annan upplevt samma sak eller har goda råd som jag själv inte kommer på. :confused:

Sv: häst som har svårta tt anpassa sig till nytt stall med nya rutiner.

Dels kan det ta tid att vänjas vid nytt ställe och nya rutiner.
Dels kan det löna sig låta henne gå i lösdriften o inte stå ensam i boxen och tilläggsfodra på annat vis, antar de har fritillgång? Om du inte har analys- ge kornkross och lite betfor så brukar hullet vara tillbaka snabbt.

Dom har inte fri tillgång på grovfoder då dom är extremt lättfödda.
Tack för tipset med kornkross, det tror jag blir bra, har precis börjat fodra med det.Försöker ställa in henne i boxen medans man är där, men det blir väl tio tuggor sedan börjar hon "jazza runt" med de ndra två hästarna som publik.
Har funderat på om man ska ta in henne medans man är där och då ge henne foder för att gå ute på nätterna med de andra? men då får hon bara kraftfoder en ggr./dag. Ni förstår nog hur rådvill jag är efter att ha läst.

låt henne gå som de andra, tror det är bättre än att låta henne stå inne själv. De har säkert bättre lugn i flocken och då kan du ju ge kraft 1 ggr / dag antar att det är ingen större mängd du behöver ge iaf. Lycka till . :)

Varför låta en svårfödd häst gå på lösdrift med 2 extrem lättfödda?

Inte alltid att man får ihop en flock med samma matvanor men oftast kan alla hästar stå på fritillgång eller så tilläggs fodrar man de som behöver det. Svårare än så är det ju inte. :)

Har själv en vuxen som inte behöver mkt och en unghäst på 2 år som behöver mera men har fritt på hö och ger henne soja/kornkross o lite betfor. Han får bara lite krubbskrammel o båda ser fina ut.

Nej men man borde tänka så man får ihop en flock med iaf liknande matvanor. Stödfodringen ska inte behöva ske under en hel natt... Du kan ju ge båda dina fri tillgång och så tar du in dem och stödfodrar den ena lite mer än den andra. Det är ju inget krångel.

Nu går det bättre och bättre, stödfodrar med korn när vi är där( det är inte vårat stall) sedan får hon kvällsmat och frukost i boxen.
Det är svårt att sammansätta den ultimata flocken. På gamla stället gick hon med två halvblod med samma näringsbehov då hon är ranglåg så fick hon inte i sig maten då heller.

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 458
Senast: tanten
·
Hästvård Jag köpte nyligen en tredje häst, en unghäst, vilket med facit i hand visade sig vara ett dåligt beslut. Jag upptäckte nämligen ganska...
Svar
13
· Visningar
4 740
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 696
Senast: ainasoja
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama