häst som har hovbensfraktur!

Malinpersson

Trådstartare
Hej! Har en häst som har vilat i ca 5 månader nu, den senaste månaden har han fått gått i en medel stor hage. Tillräckligt stor så att han kan lyckas springa vilket jag intee gillar men vet gillar de..

Iaf har jag hört att olika örter kan hjälpa. Vet någon va de är för örter?
Har även hört att magneter kan halvera läkningstiden. Nån som har erfarenhet av de?

Jätte tacksam för svar och hoppas på mkt hjälp från er!

Sv: häst som har hovbensfraktur!

Tyvärr finns det inga genvägar som finns bevisat att det gör någon större skillnad i konvalecens. Då hade det funnits även på humansidan.

Halt fortfarnade eller igen? Inte alls?
Vad säger din veterinär?

aa exakt att veterinären tkr de är bra att han har stor hage. Men funderar på att göra hagen så att han inte kan springa

Han är fortfarande halt! nästan varenda gång vi är hos veterinären säger han att va ska utöka hagen. Men jag gillar inte riktigt de och funderar på att inte lyssna på det.

Din frågeställning är minst sagt oklar. När hade hästen hovbensfraktur? Vad gjordes åt den i form av sjukbeslag mm. Vad var det för typ av fraktur? mm mm

Jag har berättat allt i en annan tråd..
Men hästen har en spricka i hovbenet. Han fick den nån gång vid april/maj. han har ringsko med sidokappor på. Han har stått i hage som är 3x3 meter i ca 2 månader men vet sa att vi kunde öka hagen. Nu har han så pass stor hage så att han kan springa lite lätt. Jag får även ut och gå med hästen. vilket jag är väldigt skeptisk mot.

ursäkta men hur är det ens möjligt att veterinären säger att du ska öka hagen mer och mer om hästen fortfarande är halt? vad exakt skulle motiveringen vara?

Har man gjort kontrollröntgen för att kolla callusbildning?
Efter ett par månader är det rimligt att det hela har stabiliserat sig ganska väl - vid normal läkning men det är ju det där med läkningsförloppet i skelettet som inte går att se på utsidan. Röntgen kan behövas enligt mitt sätt att se.

HAR hästen en spricka i hovbenet? Eller har den haft? Vad säger de uppföljande plåtarna?

Vad säger veterinären om att hästen fortfarande är halt? Vad anser veterinären att det beror på - och varför? Hur ska en större hage hjälpa hästen att bli ohalt?

Jag har berättat allt i en annan tråd..
Men hästen har en spricka i hovbenet. Han fick den nån gång vid april/maj. han har ringsko med sidokappor på. Han har stått i hage som är 3x3 meter i ca 2 månader men vet sa att vi kunde öka hagen. Nu har han så pass stor hage så att han kan springa lite lätt. Jag får även ut och gå med hästen. vilket jag är väldigt skeptisk mot.

Ursäkta men varför då starta en ny tråd i stället för att fortsätta i den redan befintliga?? Kan du i så fall i denna tråd återge lite mera ingående i vilket ben frakturen sitter, var i hovbenet frakturen sitter och vilken typ av fraktur det är. Otroligt svårt att försöka ge ett seriöst svar när inte ens dom mest grundläggande fakta delges. Du skriver ringskor med sidokappor, jag förutsätter när du skriver så att det även finns traktkappor på det beslaget eller har jag fel där??

I denna tråd söker du svar på om det finns ngt som kan påskynda läkningsprocessens, varför du vill påskynda den förstår jag inte,, det tar den tid det tar. Rent generellt kan man säga att under gynnsamma förhållande så är läkningsprocessen allt från 9 till 12 månader.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
742
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 941
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 900
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 187

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka