Häst som hänger/drar i tyglarna (Var :Bilder på hästar med fin/bra överlinje)

Sv: Bilder på hästar med fin/bra överlinje

Förlåt, uttryckte mig oklart. Men det finns ju en "fortsättning" på one reign stop - nämligen att böjning skall vara signalen för att lugna ner sig.

Sen som jag uttryckt tidigare tror jag inte att en övning förbättrar statusen hos hästen, det verkar vara så mycket mera som falerar.

Då är det ju i princip en förlängning av ridningen med att ge stöd på yttertygel och ge efter på innertygel? Det är ju långt ifrån alla hästar som man kan hoppa upp på och sätta igång och rida med enbart röst, säte och spö - även om det är dit många strävar.

I min ridning strävar jag efter att inverka så lite som möjligt på hästen med mina hjälper och i princip är tyglarna alltid det sista jag tar till för att få hästen att förstå. Eftergift ges i samma ögonblick som hästen gör rätt - och "eftergiften" är bibehållen så länge hästen arbetar rätt. Dvs. en häst som arbetar korrekt behöver man inte "påminna" med upprepade hjälper hela tiden.

Det är självklart så att en häst som arbetar rätt inte måste fångas upp genom yttertygeln hela tiden - den ska gå orörd när den arbetar rätt.

Övningen jag beskrev görs i förlängningen med hjälp av en vridning av bäckenet och ev. lätt skänkel - det är förstås när hästen först har lärt sig övningen.

Jag arbetar på samma sätt med alla hästar jag rider, men alla befinner sig inte på samma utbildningsnivå. Vissa hästar samlar jag för tölt med enbart sits och röst, andra får jag halvhalta, driva, halvhalta driva. Dock alltid mjuka, små, fina hjälper.

I min åsikt så har du alltid ett stöd på yttertygel även om hästen bär sig korrekt - du kan ha ingenting alls i handen - men så länge du inte har helt långa tyglar har du ett stöd, om än knappt kännbart. Helt utan stöd är för mig helt lång tygel. Men det är ju en tolkningsfråga.

Sv: Häst som hänger/drar i tyglarna (Var :Bilder på hästar med fin/bra överlinje)

Vill bara påpeka det heter: one REINING stop.

Inte regnstopp eller annat. ;-)

Sv: Häst som hänger/drar i tyglarna (Var :Bilder på hästar med fin/bra överlinje)

det är redan påpekat, och det heter faktiskt one REIN stop :smirk:

jag har bråttom när jag skriver, så det är inte alltid man tänker på allt.

//Julia

Då är det ju i princip en förlängning av ridningen med att ge stöd på yttertygel och ge efter på innertygel? Det är ju långt ifrån alla hästar som man kan hoppa upp på och sätta igång och rida med enbart röst, säte och spö - även om det är dit många strävar.

I min ridning strävar jag efter att inverka så lite som möjligt på hästen med mina hjälper och i princip är tyglarna alltid det sista jag tar till för att få hästen att förstå. Eftergift ges i samma ögonblick som hästen gör rätt - och "eftergiften" är bibehållen så länge hästen arbetar rätt. Dvs. en häst som arbetar korrekt behöver man inte "påminna" med upprepade hjälper hela tiden.

Det är självklart så att en häst som arbetar rätt inte måste fångas upp genom yttertygeln hela tiden - den ska gå orörd när den arbetar rätt.

Övningen jag beskrev görs i förlängningen med hjälp av en vridning av bäckenet och ev. lätt skänkel - det är förstås när hästen först har lärt sig övningen.

Jag arbetar på samma sätt med alla hästar jag rider, men alla befinner sig inte på samma utbildningsnivå. Vissa hästar samlar jag för tölt med enbart sits och röst, andra får jag halvhalta, driva, halvhalta driva. Dock alltid mjuka, små, fina hjälper.

I min åsikt så har du alltid ett stöd på yttertygel även om hästen bär sig korrekt - du kan ha ingenting alls i handen - men så länge du inte har helt långa tyglar har du ett stöd, om än knappt kännbart. Helt utan stöd är för mig helt lång tygel. Men det är ju en tolkningsfråga.

Så du menar att om tyglarna glappar (inte är sträkta= inget stöd i munnen) så har du långa tyglar?

Man kan självklart inte sätta sig upp och rida med minimala hjälper på vilken häst som helst, men det skrev jag ju också. När jag börjar att träna hästen från marken, så använder jag dock inget stöd i yttertygeln när jag jobbar på volten. Jag upplever inte att det behövs. Däremot så kan jag t ex lägga yttertygeln mot halsen, vilket ju även känns i munnen, i öppna, eller för att föra framdelen innåt på volten. Man kan inverka på yttersidan väldigt mycket genom insidan. Om hästen placerar inner bak korrekt och böjer sig runt ryttaren, så faller inte yttersidan ut, och då behöver den heller inte kontrolleras av en yttertygel.

Naturligtvis tar det tid att uppnå ett stadie där det här fungerar som det ska, men det är viktigt att så fort som möjligt lära hästen att följa ryttarens kropp.

Du verkar ha ett sunt tänk kring din ridning. :)

Nu ska jag tentaplugga!
//Julia

Förlåt, uttryckte mig oklart. Men det finns ju en "fortsättning" på one reign stop - nämligen att böjning skall vara signalen för att lugna ner sig.

Sen som jag uttryckt tidigare tror jag inte att en övning förbättrar statusen hos hästen, det verkar vara så mycket mera som falerar.

Ja, just precis. En övning för att lugna ner sig och slappna av. Det var det jag försökte få fram tidigare, men det kanske inte framgick så bra. Och eftersom det mest handlade om att få hästen att sluta dra, så blev fokus på den första delen istället.

Vad menar du med det sista? en övning, vilken som helst?

//julia

Jag skrev om det i mitt inlägg nr 31 - att jag inte tror att olika övningar hjälper just denna häst. Det verkar vara mera som är på tok, och om inte grundutbildningen är välgjord så får man nog helt enkelt börja om.

Okej, då förstår jag bättre. Jag trodde att du menade hästar i allmänhet, och då kände jag mig lite förvirrad.

//Julia

Instämmer med Freyja_bus - det heter one rein stop = översätts ung. en-tygel-stopp. :D Sök på one reining stop på nätet så får du se hur många träffar som kommer upp... :smirk:

hej din häst gör bara allt som den kan för att få tag i tyglen.. om du kortar tyglarna å hästen drar så fflytta den för skänkeln och ställ krav på hon då slutar dom... hälsninga Louise

Inte så lätt att flytta en häst som verklgen DRAR för skänkeln direkt ;)
när hästen drar, då går det undan, och det är inte direkt läge att börja flytta den för skänkeln om den går i full galopp eller bara ökar så länge man håller i tyglarna..
eller har jag fel ?

Inte så lätt att flytta en häst som verklgen DRAR för skänkeln direkt ;)
när hästen drar, då går det undan, och det är inte direkt läge att börja flytta den för skänkeln om den går i full galopp eller bara ökar så länge man håller i tyglarna..
eller har jag fel ?

Fast å andra sidan så tycker jag att det är en GROVT fleriden häst som inte flyttar sig fr tryck, båda skänklarna = framåt, en skänkel = sidförande!

Men, nu har jag verkligen inte läst igenom allt, du pratade kanske om en problem häst som du nyss börjat rida elelr något? Det går hursomhelst inte att strunta i detta problem, sticker den när du trycker med skänkeln, börj jobba sidförande från marken.!

:Gud vad jag tycker det är läskigt att läsa om det här :eek:

Tycker personligen inte att man ska använda one rein stop om det inte är YTTERST nödvändigt. Har sett alltför många hästar fullkomligt STUPA vid detta handlande, varav en av dem faktiskt bröt till benet så illa att han behövde avlivas.

Nej, grundproblemet först:
Varför springer hästen? har man kollat igenom HELA kroppen, röntgat alla ben, kollat framförallt kors och bogar-men även resten av kroppen, plus mun, och hästen fortfarande springer - har man ett problem.
Varför springer hästen? Dumhet?Lathet? Rädsla?. Är det någon av de två först nämnda orsakerna bör man självklart ta itu med lydigheten. Och ja, det går. jag skulle aldrig äns tänka på att sitta upp på en sådan häst innan den lyder mig helt från marken, och kan stanna, gå fram, gå sidförande, och backa. (jag antar nu att alla här inne är såpass kunniga att man inte behver utveckla lydighet från marken mer..)

sen, kommer man till ridningen, och då har man ju de exempel på hästar som spänner sig när de får en ryttare på ryggen, då är det bara att skritta, skritta skritta. Tills du har hästen på plats,

Springer den direkt när du sitter upp utan att du har krävt något., är mitt förslag att bara vänta. ha den i lina, dra den inte i munnen för att få stopp. För springer den utan att du kräver ngt, känner hästen rädsla och obehag av ryttaren, och då förvärra det genom att dra den i munnen? den stannar någongång,sitt still, håll balansen och vänta. Så att hästen känner trygghet

men, självklart, har du en vanlig ridhäst och den får för sig då och då att dra, måste man ju självklart få stanna den, då kan one-rein-stop vara ett alternativ, men för guds skull, håll balansen i ytter, dra inte bara tag och dra, och speciellt inte om du inte litar på underlaget.. Det är helt grymt läskigt om de faller, men, det kan ju lyckas och den stannar.

Jovisst stannar hästen någongång, om sisådär 10 mil, och då är han död:cool: Det är inte en häst som stannar förrens det kommer en betongvägg som omringar alla fyra sidorna.

Och ja, han har blivit skrämd. Han har varit misshandlad.

Ska nu köpa en "slashas"sadel som jag ska sadla honom med och få gå runt i ridhuset med. Ska ta det mkt från början, och bara från marken. Så skönt nu när det inte blir mörkt förrens vid fem- jag hinner vara ute i en timme:banana: och nu du, nu ska pållen få lov att bli LUGN, och bara få ha det trevligt, med massa matpauser osv

Eller så har ingen lärt den sidförande?

Eller så har ingen lärt den sidförande?

Mycket, mycket möjligt!! Och det fick ju jag reda på när jag nu börjat träna dressyr med min lilla pålle :) Han kunde inte flytta åt sidan alls :o Ingen hade lärt han sånt som har med dressyr övningar osv att göra på Island, så fick gå tillbaka i grundutbildningen och börja lära han saker själv.

Så nu har jag tränat det mer och mer, varje gång jag rider gör jag nån sort övning. Är ju viktigt att de ska kunna flytta åt sidan, så tycker du ska börja lära in det hos din häst ifall den inte kan det till 100%. Det är inte så svårt att lära in, jag lyckades ju även fast jag inte är världens bästa ryttare :) Kan även behövas en påminnelse i grundutbilningen ibland, det är ofta nåt man får gå tillbaka till med många hästar.

På något sätt har jag fått uppfattningen att det redan är underförstått i den här diskussionen (ang. att se bakomliggande orsak till att hästen är som den är). Så bara för att vi inte fokuserar på det i diskussionen så innebär det inte att vi inte tagit hänsyn till det :)

Fast å andra sidan så tycker jag att det är en GROVT fleriden häst som inte flyttar sig fr tryck, båda skänklarna = framåt, en skänkel = sidförande!

Men, nu har jag verkligen inte läst igenom allt, du pratade kanske om en problem häst som du nyss börjat rida elelr något? Det går hursomhelst inte att strunta i detta problem, sticker den när du trycker med skänkeln, börj jobba sidförande från marken.!

Det är inte mina hästar som drar, och den enda som jag haft problem med har inte stuckit när man tryckt med skänkeln, så du har fått allt om bakfoten :angel:

:Gud vad jag tycker det är läskigt att läsa om det här :eek:

Tycker personligen inte att man ska använda one rein stop om det inte är YTTERST nödvändigt. Har sett alltför många hästar fullkomligt STUPA vid detta handlande, varav en av dem faktiskt bröt till benet så illa att han behövde avlivas.

Nej, grundproblemet först:
Varför springer hästen? har man kollat igenom HELA kroppen, röntgat alla ben, kollat framförallt kors och bogar-men även resten av kroppen, plus mun, och hästen fortfarande springer - har man ett problem.
Varför springer hästen? Dumhet?Lathet? Rädsla?. Är det någon av de två först nämnda orsakerna bör man självklart ta itu med lydigheten. Och ja, det går. jag skulle aldrig äns tänka på att sitta upp på en sådan häst innan den lyder mig helt från marken, och kan stanna, gå fram, gå sidförande, och backa. (jag antar nu att alla här inne är såpass kunniga att man inte behver utveckla lydighet från marken mer..)

sen, kommer man till ridningen, och då har man ju de exempel på hästar som spänner sig när de får en ryttare på ryggen, då är det bara att skritta, skritta skritta. Tills du har hästen på plats,

Springer den direkt när du sitter upp utan att du har krävt något., är mitt förslag att bara vänta. ha den i lina, dra den inte i munnen för att få stopp. För springer den utan att du kräver ngt, känner hästen rädsla och obehag av ryttaren, och då förvärra det genom att dra den i munnen? den stannar någongång,sitt still, håll balansen och vänta. Så att hästen känner trygghet

men, självklart, har du en vanlig ridhäst och den får för sig då och då att dra, måste man ju självklart få stanna den, då kan one-rein-stop vara ett alternativ, men för guds skull, håll balansen i ytter, dra inte bara tag och dra, och speciellt inte om du inte litar på underlaget.. Det är helt grymt läskigt om de faller, men, det kan ju lyckas och den stannar.

Jag vet inte om du har läst mina inlägg i andra trådar, men jag är verkligen inte någon som inte tar tag i grundproblemet först. Och jag ser på ridningen och träningen som en långsiktig process där man bygger upp hästen och hästens bärighet steg för steg.

Diskussionen kring one rein stop handlade om ett alternativ till att stanna en häst som skenar eller rusar/inte lyssnar på ett sätt som inte skapar spänningar hos hästen. Om man har en häst som skenar ute så kan man knappast sitta och vänta ut hästen. Det är hur viktigt som helst att hästen lyssnar på en, särskilt när man rider ute i skog eller på vägar. Visst, kanske ska man inte rida ut på en häst som man inte har kontroll över, men faktum är att det händer ganska ofta.

Om one rein stop utförs korrekt, har hästen inga problem att hålla balansen. Om man däremot håller igen (eller stödjer som du skriver) hästen på yttertygeln, hindrar man hästen från att själv parera och bromsa, vilket kan göra att den tappar balansen och trillar. Likaså kan hästen tappa balansen om underlaget är ojämnt.

Som en gymnastikövning eller en övning för att aktivera bakdelen är one rein stop utmärkt, och då sker det inom kontrollerade former. Det är inte racergalopp som det handlar om, och man förbereder hästen genom sin egen kropp på att något ska hända.

Själv rider jag helst med så små hjälper som möjligt, och helst utan att ta i tygeln alls. Med diskussionen gällde one rein stop, och då bidrar jag med mina erfarenheter. Jag har ridit många hästar och utfört övningen på och jag har sett och hört talas om övningen i många sammanhang och med många hästar. Jag har aldrig hört talas om att hästen ska ha trillat om övningen utförs rätt och på ett någolunda jämnt underlag.

Olyckligt med hästen som bröt benet... läskigt!
//julia

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka