:Gud vad jag tycker det är läskigt att läsa om det här
Tycker personligen inte att man ska använda one rein stop om det inte är YTTERST nödvändigt. Har sett alltför många hästar fullkomligt STUPA vid detta handlande, varav en av dem faktiskt bröt till benet så illa att han behövde avlivas.
Nej, grundproblemet först:
Varför springer hästen? har man kollat igenom HELA kroppen, röntgat alla ben, kollat framförallt kors och bogar-men även resten av kroppen, plus mun, och hästen fortfarande springer - har man ett problem.
Varför springer hästen? Dumhet?Lathet? Rädsla?. Är det någon av de två först nämnda orsakerna bör man självklart ta itu med lydigheten. Och ja, det går. jag skulle aldrig äns tänka på att sitta upp på en sådan häst innan den lyder mig helt från marken, och kan stanna, gå fram, gå sidförande, och backa. (jag antar nu att alla här inne är såpass kunniga att man inte behver utveckla lydighet från marken mer..)
sen, kommer man till ridningen, och då har man ju de exempel på hästar som spänner sig när de får en ryttare på ryggen, då är det bara att skritta, skritta skritta. Tills du har hästen på plats,
Springer den direkt när du sitter upp utan att du har krävt något., är mitt förslag att bara vänta. ha den i lina, dra den inte i munnen för att få stopp. För springer den utan att du kräver ngt, känner hästen rädsla och obehag av ryttaren, och då förvärra det genom att dra den i munnen? den stannar någongång,sitt still, håll balansen och vänta. Så att hästen känner
trygghet
men, självklart, har du en vanlig ridhäst och den får för sig då och då att dra, måste man ju självklart få stanna den, då kan one-rein-stop vara ett alternativ, men för guds skull, håll balansen i ytter, dra inte bara tag och dra, och speciellt inte om du inte litar på underlaget.. Det är helt grymt läskigt om de faller, men, det kan ju lyckas och den stannar.