Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Personligen tycker jag att det är lite läskigt att ta till enhandsstopp, det är inte alla hästar som verkar vilja stanna utan de fortsätter med huvudet helt ställt åt sidan. Inte så trevligt.
Jo, något är fel. Ska ta kontakt med en som kan det där.. ska bara ha ihop några hästar till, men det är nog inte särskillt svårt.
Har som sagt ridit på de på hack och på ett bettlöst som trycker på ganascherna. Ingen skillnad. ska kolla ändå så det inte är någon tand som trycker i kinden el likn
Ang:
Nej, han är inte korrekt utbildad från början. Han var misshandlad fram till dess att han var fem år(tror jag det var). MEN han kan det. Dock så skulle det nog behövas göras om. Men saken är den att han är en smart liten häst, och vet vad jag menar om man ska t.ex. lära om tips?
Jag trodde inte heller att det var möjligt. Det kan vara så att jag inte har haft tillräckligt kort tygel, men jag har då dragit till en ordentlig överställning med ordentligt kort tygel. Hästen har ändå kutat framåt eller sneddat åt sidan i samma fart.
Å andra sidan är jag mer för att öva in rösthjälper framför att behöva ta till tyglarna för att stanna - men det är ju inte alltid man har det valet.
Jag trodde inte heller att det var möjligt. Det kan vara så att jag inte har haft tillräckligt kort tygel, men jag har då dragit till en ordentlig överställning med ordentligt kort tygel. Hästen har ändå kutat framåt eller sneddat åt sidan i samma fart.
Å andra sidan är jag mer för att öva in rösthjälper framför att behöva ta till tyglarna för att stanna - men det är ju inte alltid man har det valet.
Antagligen har du inte haft tillräckligt kort tygel eller inte drivit in hästen i det läge som behövs. Hästen har i detta läge, precis som Gauti skrev, huvudet vid ditt knä/fot, och kan inte fortsätta springa. Det fina med denna övning är att den inte skapar spänning i hästens kropp. Den kan också användas som en lugnande övning så att hästen lär sig att "pussa stigbygeln" varje gång den blir rädd för något, istället för att sticka iväg. Det är också bra för bakbensaktiviteten och som gymnastik. Hästen lär sig fort, och manbehöver inte ta särskilt mycket i tygeln när hästen är med på noterna. Är den inte det, så är det i alla fall det mildaste sättet att stoppa hästen på. För när hästen sticker och du inte har någon kontroll, så hjälper oftast inte röstkommandorna så fort som de behöver hjälpa, eller hur? Dessutom är övningen en bra övning för att sätta häst en på plats när den uppför sig illa på något sätt.
Jag tycker att det är en super bra övning, och jag är verkligen inte den som rider mycket med tyglarna. Alla övningar av kvalité har ett syfte. Det är det man får ta ställning till när man väljer hur man vill träna sin häst.
//Julia
Läste i en annan tråd att en annan här på forumet också hade problem att stoppa just en specifik häst på detta sätt - så helt ensam om problemet är jag ju inte.
Ser lite motstridigheter att både använda one reign stop till att som du sa "sätta hästen på plats" och att använda det i ett avslappnande lugnande syfte. Det ena förtar automatiskt inte det andra iofs.
One reign stop bör i min åsikt användas till att nödstoppa hästen när den springer på. Sen kan man ju "variera" tekniken för att få just det som du beskriver, en avslappnande effekt. Detta gör jag dock inte genom att helt släppa eller lossa "andra" tygeln. För att förbättra bakbensaktiviteten och få hästen att släppa innertygel och bli mjuk och avspänd i hela kroppen, så ställer jag något inåt (med bibehållet stöd på yttertygel), halvhaltar och flyttar ut bakdel två steg (om man rider på t.ex. volt). Därefter är tanken att hästen ska fortsätta med frambenen på voltspår och bakdelen något utanför voltspåret. Det främjar både avslappning och bättre fördelning av vikt till bakbenen.
Ser inte hur one rein stop enbart ska förbättra bakbensaktiviteten som du skrev?
"Kyssa stigbygeln" använder jag däremot i stillastående för att stretcha t.ex. efter ett pass i högre form.
Vad jag vet så skrev jag inte att "one rain stop" enbart ska förbättra bakbensaktiviteten? Däremot skrev jag att övningen är bra för bakbensaktiviteten. Om du rider ett träningspass i paddocken och låt oss säga, travar eller galloperar, så kan du driva hästen in i en "one rain stop" och på så sätt få till ett riktigt snyggt stop där hästen verkligen sätter sig på baken, utan att skapa spänning någonstans.
När man gör "one rain stop" så ska man släppa yttertygeln helt, eller åtminstone stödet i den. Men varför du vill ha stöd i yttertygeln när du vill jobba med bakbensaktiviteten, det förstår jag inte alls. Du kan inte inverka korrekt på bakdelen eller på hästens samling överhuvudtaget om du har stöd i tygeln.
//julia
Men one reign stop är ju ändå inte en slutlig lösning enligt t ex Hólars filmer och den instruktör jag ridit för. Övningen är ju en del i utbildningen och själva övningen skall ju - när den fungerar - förfinas för att "stop;et" kunna utgå helt.
Hur gör du när du rider på volt? Har du inget stöd i yttertygeln alls? Om du inte ger något som helst stöd, hur fångar du då upp energin bakifrån till samling? (med stöd ej menat att man drar eller "håller upp" hästens huvud i handen, hästen ska fortf. bära sig själv och tyglarna ska kunna "vara av sytråd")
Kul att du tar dig tid till att svara och förklara/diskutera