Häst som hänger/drar i tyglarna (Var :Bilder på hästar med fin/bra överlinje)

Sv: Häst som hänger/drar i tyglarna (Var :Bilder på hästar med fin/bra överlinje)

Nej, men jag vill INTE rida på långa tyglar hela tiden!!:mad:

Sv: Bilder på hästar med fin/bra överlinje

Personligen tycker jag att det är lite läskigt att ta till enhandsstopp, det är inte alla hästar som verkar vilja stanna utan de fortsätter med huvudet helt ställt åt sidan. Inte så trevligt.

Om hästen inte stannar, eller åtminstone snurrar runt på samma plats, så har du inte gjort rätt. Hästen kan inte fortsätta springa med huvudet så ställt.

Du tar tag i tygeln ca 10-20 cm från bettet och drar in mot din egen höft, och håller fast där. Yttertygeln kan du släppa helt, eller hålla men låta hänga helt löst. Det kan också vara en idé att driva hästen in i detta. Hästen måste här antingen sätta sig på rumpan och bromsa, eller snurra runt på plats. Om hästen väljer att snurra runt, så håller du bara kvar ända tills hästen stannar, då ger du efter på tygeln, men hästen får inte "väckla ut huvudet" igen, förän du ger signal om det.

Utförs detta rätt, så kan alltså inte hästen fortsätta springa.

//Julia

Sv: Häst som hänger/drar i tyglarna (Var :Bilder på hästar med fin/bra överlinje)

Håller med dig Freyja..

Gör man rätt så kan inte hästen fortsätta att springa framåt. Aldrig jag varit med om i alla fall, utan de stannar eller snurrar runt på stället precis som du säger :)

Du skriver din häst är mager, varför kollar du inte tänderna?? Något är ju fel. Den kan ha hakar och inflammation i munhålan.

Hästen kanske springer för den har ont??? Då hjälper ju inga råd här, heller. Den springer bort från allt som gör ont.

Också min tanke. Alternativ två är frågan om hästens grundutbildning - har den utbildats korrekt och fått klart för sig samt accepterat vad allt betyder?

Jag trodde inte heller att det var möjligt. Det kan vara så att jag inte har haft tillräckligt kort tygel, men jag har då dragit till en ordentlig överställning med ordentligt kort tygel. Hästen har ändå kutat framåt eller sneddat åt sidan i samma fart.

Å andra sidan är jag mer för att öva in rösthjälper framför att behöva ta till tyglarna för att stanna - men det är ju inte alltid man har det valet.

Jo, något är fel. Ska ta kontakt med en som kan det där.. ska bara ha ihop några hästar till, men det är nog inte särskillt svårt.

Har som sagt ridit på de på hack och på ett bettlöst som trycker på ganascherna. Ingen skillnad. ska kolla ändå så det inte är någon tand som trycker i kinden el likn

Ang:
Nej, han är inte korrekt utbildad från början. Han var misshandlad fram till dess att han var fem år(tror jag det var). MEN han kan det. Dock så skulle det nog behövas göras om. Men saken är den att han är en smart liten häst, och vet vad jag menar om man ska t.ex. lära om:crazy: tips?

Jo, något är fel. Ska ta kontakt med en som kan det där.. ska bara ha ihop några hästar till, men det är nog inte särskillt svårt.

Har som sagt ridit på de på hack och på ett bettlöst som trycker på ganascherna. Ingen skillnad. ska kolla ändå så det inte är någon tand som trycker i kinden el likn

Ang:
Nej, han är inte korrekt utbildad från början. Han var misshandlad fram till dess att han var fem år(tror jag det var). MEN han kan det. Dock så skulle det nog behövas göras om. Men saken är den att han är en smart liten häst, och vet vad jag menar om man ska t.ex. lära om:crazy: tips?

Kolla tänderna först och främst, min häst hade en vass tand som tryckt upp i gommen på honom, så det blivit ett sår där. Jag fattade ingenting då jag red han, han blev konstigare och konstigare. hedde upp huvudet så fort man tog i tygeln och ville bara springa ifrån hela tiden. Jag hade raspat tänderna på honom för inte längesedan alls då, men tydligen hade nån tand ändå blivit vass, så fick raspa om :) efter det gick han mycket bättre och drog inte emot lika mycket :) nu måste jag raspa varje halvår för att inte såret ska uppstå igen och för att hålla tänderna bra. Så kolla tänderna, kan mycket väl vara nåt fel inne i munnen. Trivs han med sadel osv? Kan vara nåt sånt som trycker också som gör att han vill springa iväg.
Grundutbildningen är nåt man ibland måste gå tillbaka till, kan kolla på min häst som jag fick börja lära att flytta åt sidan nu, en sådan sak var han aldrig lärd riktigt och de fick läras om :) Det får ta den tid det tar och gör mycket skrittövningar osv. Det brukar vara bra.

;)
Jag trodde inte heller att det var möjligt. Det kan vara så att jag inte har haft tillräckligt kort tygel, men jag har då dragit till en ordentlig överställning med ordentligt kort tygel. Hästen har ändå kutat framåt eller sneddat åt sidan i samma fart.

Å andra sidan är jag mer för att öva in rösthjälper framför att behöva ta till tyglarna för att stanna - men det är ju inte alltid man har det valet.

Har man väldigt kort tygel, som man då ska ha i denna övning, så har inte hästen nåt annat alternativ än att stanna. Ibland kan man få ta tag ganska hårt ifall hästen är stark eller inte lyssnar så bra. Viktigt också att föra bak handen så långt så att hästens mule hamnar vid din fot ungefär. Dom kan inte forsätta springa när dom är i detta läge ;)

Jag gillar också rösthjälper. Men för att öva in dom behövs ju ibland att man även tar i tygeln i början. Springer/skenar hästen eller är väldigt stark och på i handen så hjälper ibland inte rösten, då behövs nåt annat för att hästen ska lyssna direkt på vad man vill :)

Antagligen har du inte haft tillräckligt kort tygel eller inte drivit in hästen i det läge som behövs. Hästen har i detta läge, precis som Gauti skrev, huvudet vid ditt knä/fot, och kan inte fortsätta springa. Det fina med denna övning är att den inte skapar spänning i hästens kropp. Den kan också användas som en lugnande övning så att hästen lär sig att "pussa stigbygeln" varje gång den blir rädd för något, istället för att sticka iväg. Det är också bra för bakbensaktiviteten och som gymnastik. Hästen lär sig fort, och manbehöver inte ta särskilt mycket i tygeln när hästen är med på noterna. Är den inte det, så är det i alla fall det mildaste sättet att stoppa hästen på. För när hästen sticker och du inte har någon kontroll, så hjälper oftast inte röstkommandorna så fort som de behöver hjälpa, eller hur? Dessutom är övningen en bra övning för att sätta häst en på plats när den uppför sig illa på något sätt.

Jag tycker att det är en super bra övning, och jag är verkligen inte den som rider mycket med tyglarna. Alla övningar av kvalité har ett syfte. Det är det man får ta ställning till när man väljer hur man vill träna sin häst.

//Julia

Kolla upp hästen, och inte bara tänderna. Det är ju ingen idé att försöka träna en individ som har fysiska problem och känner obehag - hur ska den kunna ens ta emot instruktionerna?

Att en häst är smart är enbart positivt för inlärningen. Om nu grundutbildning saknas så är det där ni måste starta, och inte med en massa "panikåtgärder" för att fixa de fel som dyker upp längs vägen. De är ju bara symptom på tillståndet, och inte själva orsaken.

Detta tar förmodligen rätt mycket tid och kommer att kräva enormt mycket av utbildaren; nu är det inte bara frågan om att introducera nya övningar och krav, nu måste man också korrigera det som tidigare lärts in på fel sätt. Av tränaren krävs då en extrem konsekvens, balans och timing för att tydligt kunna visa beröm och eftergifter vid först försök och sen korrekt svar.

Antagligen har du inte haft tillräckligt kort tygel eller inte drivit in hästen i det läge som behövs. Hästen har i detta läge, precis som Gauti skrev, huvudet vid ditt knä/fot, och kan inte fortsätta springa. Det fina med denna övning är att den inte skapar spänning i hästens kropp. Den kan också användas som en lugnande övning så att hästen lär sig att "pussa stigbygeln" varje gång den blir rädd för något, istället för att sticka iväg. Det är också bra för bakbensaktiviteten och som gymnastik. Hästen lär sig fort, och manbehöver inte ta särskilt mycket i tygeln när hästen är med på noterna. Är den inte det, så är det i alla fall det mildaste sättet att stoppa hästen på. För när hästen sticker och du inte har någon kontroll, så hjälper oftast inte röstkommandorna så fort som de behöver hjälpa, eller hur? Dessutom är övningen en bra övning för att sätta häst en på plats när den uppför sig illa på något sätt.

Jag tycker att det är en super bra övning, och jag är verkligen inte den som rider mycket med tyglarna. Alla övningar av kvalité har ett syfte. Det är det man får ta ställning till när man väljer hur man vill träna sin häst.

//Julia

Läste i en annan tråd att en annan här på forumet också hade problem att stoppa just en specifik häst på detta sätt - så helt ensam om problemet är jag ju inte. :cool:

Ser lite motstridigheter att både använda one reign stop till att som du sa "sätta hästen på plats" och att använda det i ett avslappnande lugnande syfte. Det ena förtar automatiskt inte det andra iofs.

One reign stop bör i min åsikt användas till att nödstoppa hästen när den springer på. Sen kan man ju "variera" tekniken för att få just det som du beskriver, en avslappnande effekt. Detta gör jag dock inte genom att helt släppa eller lossa "andra" tygeln. För att förbättra bakbensaktiviteten och få hästen att släppa innertygel och bli mjuk och avspänd i hela kroppen, så ställer jag något inåt (med bibehållet stöd på yttertygel), halvhaltar och flyttar ut bakdel två steg (om man rider på t.ex. volt). Därefter är tanken att hästen ska fortsätta med frambenen på voltspår och bakdelen något utanför voltspåret. Det främjar både avslappning och bättre fördelning av vikt till bakbenen.

Ser inte hur one rein stop enbart ska förbättra bakbensaktiviteten som du skrev? :confused:

"Kyssa stigbygeln" använder jag däremot i stillastående för att stretcha t.ex. efter ett pass i högre form.

Läste i en annan tråd att en annan här på forumet också hade problem att stoppa just en specifik häst på detta sätt - så helt ensam om problemet är jag ju inte. :cool:

Ser lite motstridigheter att både använda one reign stop till att som du sa "sätta hästen på plats" och att använda det i ett avslappnande lugnande syfte. Det ena förtar automatiskt inte det andra iofs.

One reign stop bör i min åsikt användas till att nödstoppa hästen när den springer på. Sen kan man ju "variera" tekniken för att få just det som du beskriver, en avslappnande effekt. Detta gör jag dock inte genom att helt släppa eller lossa "andra" tygeln. För att förbättra bakbensaktiviteten och få hästen att släppa innertygel och bli mjuk och avspänd i hela kroppen, så ställer jag något inåt (med bibehållet stöd på yttertygel), halvhaltar och flyttar ut bakdel två steg (om man rider på t.ex. volt). Därefter är tanken att hästen ska fortsätta med frambenen på voltspår och bakdelen något utanför voltspåret. Det främjar både avslappning och bättre fördelning av vikt till bakbenen.

Ser inte hur one rein stop enbart ska förbättra bakbensaktiviteten som du skrev? :confused:

"Kyssa stigbygeln" använder jag däremot i stillastående för att stretcha t.ex. efter ett pass i högre form.

Det finns säkert de som har problem med övningen, precis som det finns de som har problem med andra. Så är det alltid =)

Det är egentligen ingen motstridighet, jag orkade bara inte förklara ingående. Övningen används på olika sätt för olika syften. Stoppar du hästen för att den skenar/sticker, så är det en snabb reaktion från din sida, där syftet är att få hästen att stanna och eventuellt lugna ner sig. Det är också att tala om att det inte är ett accepterat beteende. När du "sätter hästen på plats", eller kanske snarare talar om för hästen att "lyssnar du inte på mig, så händer det här", behöver det inte vara någonting som sker i full fart, utan även i skritt, trav eller tölt. I detta läge är syftet att få hästen att lyssna på dig även när du släpper fram hästen efteråt. Om den då inte gör det, så gäller det att vara konsekvent och ta in hästen igen. Så både när hästen skenar och när den inte lyssnar (man bedömmer själv vilka saker man tar itu med), så handlar det ju dels om att stoppa beteendet och dels om att tala om att det inte accepteras. Alltså ingen motstridighet.

När det gäller som lugnande övning, så handlar det mer om "pussa stigbygeln" och inte "one rain stop" i full karriär. Det handlar om att bygga upp en trygghetszon för hästen. Det görs enbart i stillatsående. När hästen då blir rädd för något, så stannar den och för in nosen till stigbygeln, där du kan stryka den över nosryggen. Är du med? Det gäller bara att ha kontroll över övningen, så att inte hästen stannar jämt =) Men det var aldrig några problem för mig och Freyja i alla fall. hellre att hästen stannar än sticker.

Vad jag vet så skrev jag inte att "one rain stop" enbart ska förbättra bakbensaktiviteten? Däremot skrev jag att övningen är bra för bakbensaktiviteten. Om du rider ett träningspass i paddocken och låt oss säga, travar eller galloperar, så kan du driva hästen in i en "one rain stop" och på så sätt få till ett riktigt snyggt stop där hästen verkligen sätter sig på baken, utan att skapa spänning någonstans.

När man gör "one rain stop" så ska man släppa yttertygeln helt, eller åtminstone stödet i den. Men varför du vill ha stöd i yttertygeln när du vill jobba med bakbensaktiviteten, det förstår jag inte alls. Du kan inte inverka korrekt på bakdelen eller på hästens samling överhuvudtaget om du har stöd i tygeln.

//julia

Senast ändrad:

Intressant!
Vet inte om du läste tråden på dressyr av Malinski om Annorlunda träningsmetoder...
Tänkte plötsligt att detta med OneRainStop kan vara besläktat med den tekniken hon använde. Om jag fattade rätt var det ung att man kan få en häst att slappna av väldigt om man rider den med kraftigt ledande tygeltag, helt utan stöd på yttertygeln i början av ett pass. Eller då man tycker att hästen inte lyssnar.
En annan sak som dyker upp, och som då och då tas upp i olika trådar, är det här med att det kanske utsöndras lugnande och avstressande endorfiner då man böjer hästens hals.
(En annan association är till Rollkür à la Anky van Grensv. Apropå detta med att böja halsar.)
Skulle man alltså kunna tänka sig att inleda ett par pass med att köra några varianter av detta böjande, och se om man får en mer avslappnad häst? Steinir A skriver ju om att få en eftergift på tygeln redan innan man sitter upp, och Pat Parelli har sin "Pre-flight check" innan han sitter upp, som också innehåller böjandet...
Flummar jag iväg nu?

Måste säga, tack för svaret:)
Ska iväg mer till ridhuset nu, så jag i alla fall han underhålla konditionen.

Han blev intagen på HBG för något(kommer inte ihåg vad) men det var inget fel på honom. Bara det att vet tyckte att han var så smal på den la in honom. Hittade inget fel, gjorde foderstat mkt baserad på krafft (vilken vet jag inte) som andrahand efter höet.

Men hästen är inte dum inte :crazy: Efter några veckor har han tröttnat på krafften. som vanligt alltså.

Just nu äter han ett nyintroducerat foder för högdräktiga ston:D visst är han feminin, men inte så:rofl: haha

nejdå, men har nu bestämmt med några andra att ta ner en hästtandläkare (:p vad heter det?) och kolla tänderna.

Han har alltså varit såhär i princip hela livet. Han är även kallad "anorexihästen" för att han är så otroligt smal:(

Vad jag vet så skrev jag inte att "one rain stop" enbart ska förbättra bakbensaktiviteten? Däremot skrev jag att övningen är bra för bakbensaktiviteten. Om du rider ett träningspass i paddocken och låt oss säga, travar eller galloperar, så kan du driva hästen in i en "one rain stop" och på så sätt få till ett riktigt snyggt stop där hästen verkligen sätter sig på baken, utan att skapa spänning någonstans.

När man gör "one rain stop" så ska man släppa yttertygeln helt, eller åtminstone stödet i den. Men varför du vill ha stöd i yttertygeln när du vill jobba med bakbensaktiviteten, det förstår jag inte alls. Du kan inte inverka korrekt på bakdelen eller på hästens samling överhuvudtaget om du har stöd i tygeln.
//julia

Jag vet inte om du missförstår det jag skrev om detta... Jag pratar inte om att ha stöd i yttertygeln i den utsträckningen att jag "samlar framifrån". Jag pratar om en övning som är till för att få hästen att släppa spänningar, genom lätt ställning (på volt) inåt, samtidigt som bakdel flyttas ut ett par steg (vilket främjar att hästen bär mer vikt bak).

Pratar alltså inte om att sitta och tjuvhålla en häst som ligger på bettet, utan att ge ett stöd på yttertygeln samtidigt som du ger efter på innern. Samlingen som kommer bakifrån måste ju fångas upp någonstans och inte "rinna ur yttre bogen". Det är alltså inte "one reign stop" (fö rain = regn :rofl: ) jag pratar om här.

Och ja, jag vet, kyssa stigbygeln görs i stillastående.

Vid one reign stop ska man naturligtvis släppa yttertygeln, annars hindrar man ju hästen från att göra den nödvändiga böjningen av halsen.

Hur gör du när du rider på volt? Har du inget stöd i yttertygeln alls? Om du inte ger något som helst stöd, hur fångar du då upp energin bakifrån till samling? (med stöd ej menat att man drar eller "håller upp" hästens huvud i handen, hästen ska fortf. bära sig själv och tyglarna ska kunna "vara av sytråd")

Kul att du tar dig tid till att svara och förklara/diskutera :)

Senast ändrad av en moderator:

Men one reign stop är ju ändå inte en slutlig lösning enligt t ex Hólars filmer och den instruktör jag ridit för. Övningen är ju en del i utbildningen och själva övningen skall ju - när den fungerar - förfinas för att "stop;et" kunna utgå helt.

Men one reign stop är ju ändå inte en slutlig lösning enligt t ex Hólars filmer och den instruktör jag ridit för. Övningen är ju en del i utbildningen och själva övningen skall ju - när den fungerar - förfinas för att "stop;et" kunna utgå helt.

Ja precis. Men anledningen till att denna övning kom upp, var ju p g a att Silkisif hade en häst som bara drar i tygeln. Alltså en övning, och inte sagt att det är något man ska hålla på med i all framtid. Dock bra att påminna hästen om lite emellanåt om det behövs. Som en del av utbildningen hos hästen, är det en bra övning. Det slutgiltiga målet måste ju vara att ha en häst som följer minsta lilla rörelse hos ryttare, alltså en ryttare och en häst i total harmoni och balans. Då behövs nästan inga tyglar =)

//julia

Hur gör du när du rider på volt? Har du inget stöd i yttertygeln alls? Om du inte ger något som helst stöd, hur fångar du då upp energin bakifrån till samling? (med stöd ej menat att man drar eller "håller upp" hästens huvud i handen, hästen ska fortf. bära sig själv och tyglarna ska kunna "vara av sytråd")

Kul att du tar dig tid till att svara och förklara/diskutera :)

Jag tror inte att jag missförstod dig. Jag försöker att använda tyglarna enbart som en ram inom vilken hästen får gå. Förr i tiden, innan jag började träna akademiskt, red jag ungefär som du beskriver. Jag hade ett stöd på yttertygeln (inte hålla en häst som lägger sig på, men dock ett stöd, för att som du säger, fånga upp) och en innertygel som var lös. Idag ställer jag hästen främst genom min egen kropp, men om det behövs, även lite med innertygeln. Dock är jag då noga med att så fort hästen har den böjning jag vill ha, så släpper jag på tygeln. Om man lär hästen att bära sig korrekt behöver man inte ha någonting att samla upp energin med, på samma sätt. Man använder säte, röst och spö för att tala om för hästen vad man vill. När hästen vinklar bäckenet och börjar bära vikt baktill, så kommer frampartiet upp av sig självt, och farten minskar. Är hästen följsam och ryttaren skicklig så följer hästen ryttarens bäcken och då behövs ingen yttertygel som fångar upp.

För mig kändes det väldigt självklart när jag förstod allt det här. Jag hade hjälp till en början, för det är ingenting man lär sig i en handvändning. Det tog lång tid att nå något som i alla fall liknade balans och harmoni mellan mig och min häst. Skulle jag fått ha kvar henne i livet, hade vi nog kommit mycket längre.

//julia

Hej!
Har inte läst den tråden, men det ska jag nog göra, lät intressant. Dock tycker jag inte om ledande tygeltag, eftersom det placerar hästen långt ifrån dess tyngdpunkt. One reign stop är kanske inte helt i enlighet med den akademiska träningen, men det är i allfall inte ledande tygeltag =)

Ska kika på tråden!
//julia

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka