Häst som hänger/drar i tyglarna (Var :Bilder på hästar med fin/bra överlinje)

Silkisif

Trådstartare
Svar till alla som svarat mig:
:bow: :bow: :bow:

Tror att tänderna kan vara felet då han även gnisslar tänder, samt går med överläppen uppdragen. Rider på hack och en ny sorts bettlöst som verkar på ganasherna. Funkar sisådär.

Har ridit mycket på långa tyglar nu i somras, och resultatet blev just detta, att han har två lägen. låg och dragande samt hög och dragande:(

I tölten däremot har han blivit mycket bättre än i somras. samma sak med traven! Vet inte vad jag ska tro...

Sv: Bilder på hästar med fin/bra överlinje

Han drar i tygeln.. hur löst man än har den.. (så långt halsen går...)

jo, det är hemskt...

tänk OM han nu skulle skena, om jag inte får stopp i skritt lär jag knappast få det i galopp... Men jag får det i tölten??
(jag är inte en människa som tänker så på hästryggen!!)

Min häst måste vara schizofren:rofl:

Du säger att hon ska jobba med att få hästen avspänd. Håller med...
Hur skulle du göra det?

Jag skall försöka fatta mig kort! Men det är så mycket man kan göra!! Grunden till att få en avslappnad häst är att hästen är trygg och lydig och vet vad som förväntas av den. Med konsekvens och tålamod kommer man långt.

Jag skulle varva markarbete med ridning, om hästen är väldigt spänd eller fräck skulle jag markarbeta tills jag hade kommandot någorlunda. Och fokusera på att hästen skall utföra vad jag ber den om exakt i det moment jag ber den och vara uppmärksam på mig. Tex. "bara" saker som att kunna stå stilla tills jag säger gå, stanna exakt när jag ber om det, inte 100m senare. osv. innan jag går vidare till mer avancerade grejer. Sitter inte grunden så kan man inte räkna med att det andra skall funka heller.

Innan man sitter upp kan man "ta tyglarna" från marken och vänta på eftergift, när man fått det sitter man upp och ber om eftergift igen om hästen tappat den innan man låter hästen skritta iväg på långa tyglar som vanligt.

Sedan skritt skritt skritt tills hästen fungerar där. Man kan lägga in hur mycket annan ridning i andra gångarter man vill, men om hästen spänner sig där halkar man tillbaka i avslappningsträningen. Min häst har väldigt lätt att spänna sig, och särskilt i tölten, det har blivit mycket bättre sedan jag fick ordning på skritten& traven där han oftast går ganska avslappnat nu och periodvis låter jag bli tölten helt just eftersom han blir så spänd där mellan varven. En period av förra vintern red jag mest skritt. Det var det enda som verkligen fungerade som jag ville. Jag varvade med slängtrav, slängtölt och flågalopp! Och tömkörning+ dubbellongering eftersom jag har lättare att korrigera från marken.

Nu har jag lärt in grejer i tömkörningen som jag kan utnyttja på ryggen. Bland annat att jag alltid kramar innertygel och leder lite på ytter om han börjar gå emot/ spänna sig. Samtidigt som jag med hjälp av handen eller tömmen visar att han skall trampa under sig med ena eller andra bakbenet om jag är på marken, och med skänkeln om jag är på ryggen. Det kan bli skritt i veckor på vissa hästar innan det fungerar att öka. Sedan gör man samma sak i trav osv. Man får varva med andra saker som hästen tycker är kul, men grundläggande lydighet gör massor och just stanna och vänta på eftergift brukar vara bra att lägga in. Glöm inte att vänta på eftergift även när du tömkör. Helst skall eftergiften finnas kvar även i igångsättningen.

Den delen som du beskriver i arbetet med att "lugna ner hästen", har vi redan kommit förbi...

Han går som en klocka i skritt, är eftergiven om man ber om eftergift innan man hoppar upp samt direkt när man hoppat upp...
Är hur fin som helst i tömkörning (tömkör minst en gång i veckan, senast idag faktiskt).
Han står still så länge jag ber honom, är eftergiven och lugn i alla gångarter...

Så då antar jag att han inte är en spänd häst när allt kommer omkring..
han har iaf varit skitfin nu i ett par dagar.
Slappnar av, men biter gärna fast i vänstertygeln.
Men då är det bara att rida igenom vänsterskänkeln och få koll på vänsterbogen så släpper han riktigt bra igen.

Sen kanske det inte gör det hela lättare att han är närmare 150cm hög :p

jo, det är hemskt...

tänk OM han nu skulle skena, om jag inte får stopp i skritt lär jag knappast få det i galopp... Men jag får det i tölten??
(jag är inte en människa som tänker så på hästryggen!!)

Min häst måste vara schizofren:rofl:

Håller just nu på att sätta igång "min" kille som är nästan likadan..
Drar tag i bettet och bara trampar på i skritt, men inte i tölt och trav..

så det jag har gjort nu i 3dgr är att BARA träna halter.
Minst 5ggr/varv göra halt, vänta tills hästen står helt stilla, berömma och sen låta hästen gå igen.
Vara konsekvent och envis (jag vet att hästen inte har problem med rygg/mun elr dylikt)...
Idag behövde jag bara krama tyglarna i skritt så stannade han :love:
lycka till med hästen :D

Till Michis och Moli:

Tack!:bow:
Okej, jag förstår exakt. Men problemet är att jag verkligen behöver volter- dvs ett ridhus, en äng, paddock, whatever.. Men jag har bara grusvägar och 20 min ridväg bort en skog. Bor nära skogen men det är en stor åker emellan som ägs av en sur bonde.

tränade markarbete när jag fick honom, och han blev mycket bättre! men..
ja, nu är det som det är:(

i skritten så stressar han och drar bara jag tar i tyglarna, och släpper jag efter så går det snabbare och snabbare.

Skulle förvåna mig om det är sadeln då jag ju även rider barbacka SIR (skit i ryggen) tror jag mer på i så fall...

Till Michis och Moli:

Tack!:bow:
Okej, jag förstår exakt. Men problemet är att jag verkligen behöver volter- dvs ett ridhus, en äng, paddock, whatever.. Men jag har bara grusvägar och 20 min ridväg bort en skog. Bor nära skogen men det är en stor åker emellan som ägs av en sur bonde.

tränade markarbete när jag fick honom, och han blev mycket bättre! men..
ja, nu är det som det är:(

i skritten så stressar han och drar bara jag tar i tyglarna, och släpper jag efter så går det snabbare och snabbare.

Skulle förvåna mig om det är sadeln då jag ju även rider barbacka SIR (skit i ryggen) tror jag mer på i så fall...

Försök göra samma sak fast på vägen då ?
Låt honom inte ens tölta (även han eller du vill), bara skritta, skrutta och skritta..
först kanske bara på lös tygel utan något alls, bara gå p åliksom..
sen när du känner att han är lugn, tar du kontakt med tyglarna, om han då far iväg, så håll kvar kontakten (kan kännas riktigt läskigt och blir nog gärna så att man släpper när hästen drar) och var envis. Släpp inte en millimeter förräns han har saktat ner till skritt igen.

Tömkörning på vägarna kanske kan vara en idé ?
Bara skritta och du går bakom, träna halter m.m kan lova att du är betydligt starkare på marken än på ryggen. Om han drar iväg, så sätt hälarna i marken och håll tills han saktar ner igen. Beröm och samma sak igen..

tillslut så tror jag att det kommer ordna sig.
Lycka till :)

Gjorde så idag :)

Han är så smal att jag får dåligt samvete att rida honom:crazy: Han får tre ggr så mkt som en häst hos oss som är ca. 75 kg övervikt:( Men det är en annan sak...

Tränade skritt-halt-skritt, och det gick ok. Men när han börjar skritta så drar han i tömmarna(/tyglarna) så att man tappar honom. Har försökt vara stadig på handen så att han inte kan dra, men att jag inte rycker tillbaka. Då får han halvt panik och börjar backa istället:crazy: *suck*

Gjorde så idag. Jag stannade så fort han gick emot. Men vi kom ingenstans...

f.ö så gick han mkt bra och var lugn. Perfekt att göra nu:D

får klara mig på vägarna, verkade ju faktiskt gå hyfsat ok iaf:)

Gjorde så idag :)

Han är så smal att jag får dåligt samvete att rida honom:crazy: Han får tre ggr så mkt som en häst hos oss som är ca. 75 kg övervikt:( Men det är en annan sak...

Tränade skritt-halt-skritt, och det gick ok. Men när han börjar skritta så drar han i tömmarna(/tyglarna) så att man tappar honom. Har försökt vara stadig på handen så att han inte kan dra, men att jag inte rycker tillbaka. Då får han halvt panik och börjar backa istället:crazy: *suck*

Gjorde så idag. Jag stannade så fort han gick emot. Men vi kom ingenstans...

f.ö så gick han mkt bra och var lugn. Perfekt att göra nu:D

får klara mig på vägarna, verkade ju faktiskt gå hyfsat ok iaf:)

Hej :)
Ville bara ge dig ett litet tips ifall din häst drar iväg eller blir stark: Träna en hands stopp! Mycket effektivt och hjälper super bra. Så fort din häst drar iväg så gör du ett en hands stopp i hans svaga sida. Varför man använder den svaga är för att den då inte har mycket att sätta emot, till skillnad ifall du skulle ta den starkare sidan. Har den ingen svag/stark sida kan du ta den som känns bäst för dig :) Hästen kan ej komma någonstans när du gör denna övning, jag tycker den är perfekt vid starka hästar och de som skenar iväg. Syrrans häst skenade alltid förut, men nu har hon kört med en hands stopp ett tag så fort han är på väg... Nu skenas det inte längre och så fort hon känner han är på väg att öka minsta lilla utan att hon säger det så blir det ett en hands stopp :) Funkar super på min häst också som kan bli lite stark och hård i sidorna... Han vill gärna dra emot, då funkar detta perfekt :)
Du kan även träna detta när hästen ej drar iväg eller är stark, för då lär den sig att då ska den stanna och att den då inte har nåt annat att säga till om! Hästen brukar även bli mjuk & följsam med denna träning.
Du kanske redan kör med detta, men ville bara ge det som tips i alla fall
Lycka till!

Jag vill bara inflika här...

Man ska inte bara använda en sida då man gör "one rain stop". I allt arbete man gör med hästen, är det viktigt att man gör lika mycket på varje sida. Det fina med denna övning (som inte bara bör användas för att stoppa hästen när den drar iväg, utan även som mjukgörande övning och för att stoppa hästen med bakdelen och utan spänning) är att hästen inte kan spänna sig emot på samma sätt, eftersom den måte koncentrera sig på balansen och att bromsa med baken. Därför fungerar den utmärkt både på den "starka och svaga" sidan.

//Julia

Jag vill bara inflika här...

Man ska inte bara använda en sida då man gör "one rain stop". I allt arbete man gör med hästen, är det viktigt att man gör lika mycket på varje sida. Det fina med denna övning (som inte bara bör användas för att stoppa hästen när den drar iväg, utan även som mjukgörande övning och för att stoppa hästen med bakdelen och utan spänning) är att hästen inte kan spänna sig emot på samma sätt, eftersom den måte koncentrera sig på balansen och att bromsa med baken. Därför fungerar den utmärkt både på den "starka och svaga" sidan.

//Julia

Citerade bara hur en tränare sa till min syster då hennes häst alltid skenade förut. Man skulle använda den svagare sidan för att få stopp, för då fick man fortare stopp än om man använde hästens starkare sida, då den har mer att sätta emot på den starkare. Men annars kan man ju såklart göra åt vilket håll man vill, är ju upp till var och en vad man känner och tycker behövs just i det tillfället.

Men som du säger ska man självklart göra alla övningar, inte bara denna i hästens båda sidor, så den blir lika mycket musklad osv. Hästen ska ju vara mjuk och följsam i hela kroppen och inte bara en sida ;) Tycker denna övning är toppen, då den verkligen fungerar på både min och systers häst :) Hennes för att hästen skenade, och min för att hästen ibland blir stark och stel i sidorna.

Var bara ett tips på en övning hon kan göra med sin häst, då den verkade dra mycket osv. :)

Tack:)

Jo, jag gör så när han verkligen skenar, men han böjer bara halsen åt höger och fortsätter rusa. han liksom låser sig i den positionen sen:crazy:

Men det har bara hänt EN gång att han VERKLIGEN skenat, och då fanns där en hög ensilagebalas och vi hade som stopp:angel:

Annars brukar han vara känslig på att stanna, men drar i skritten...

Freyja_bus:
Jag testade det (omedveten om resultat) förra veckan, och han var verkligen tvungen till att slappna av:D den blir det nog ganska mycket av i fortsättningen (om/när jag rider)

Tack:)

Jo, jag gör så när han verkligen skenar, men han böjer bara halsen åt höger och fortsätter rusa. han liksom låser sig i den positionen sen:crazy:

Men det har bara hänt EN gång att han VERKLIGEN skenat, och då fanns där en hög ensilagebalas och vi hade som stopp:angel:

Annars brukar han vara känslig på att stanna, men drar i skritten...

Freyja_bus:
Jag testade det (omedveten om resultat) förra veckan, och han var verkligen tvungen till att slappna av:D den blir det nog ganska mycket av i fortsättningen (om/när jag rider)

Hm... Tar du verkligen långt fram på tygeln?! Och släpper tygeln helt på andra sidan... De brukar stanna rätt tvärt då nämligen. Kan dock vara lite läskigt att göra så när dom springer på för fullt, jag personligen tycker de är lite läskigt iaf :) Men det hjälper i längden. Man kan träna in detta i skritten som ett sätt att stanna, toppen tycker jag :) Du kan ju göra så när han ökar i skritten också, för då kanske han förstår att han verkligen inte får gå fram hur som helst som han vill. Man får absolut inte låta hästen bestämma tempot, men det vet du redan ;)

Jo, han kollar bakåt och springer frammåt! :eek:

Han ÄR spännd, därav underhalsen+den extrema hjorthalsen..

;) :(

Personligen tycker jag att det är lite läskigt att ta till enhandsstopp, det är inte alla hästar som verkar vilja stanna utan de fortsätter med huvudet helt ställt åt sidan. Inte så trevligt.

Ett annat tips är att växelvis ställa hö/vä när din häst rusar iväg. Det blir inte samma dramatiska effekt som vid enhandsstopp, men du gör det ändå jobbigare för honom att "bara" rusa. Ordentliga rörelser med armen, ta åt dig tygeln ordentligt, släpp efter en stund om det inte fungerar och ta andra sidan. Upprepa tills han saktar av och ge då omedelbar eftergift.

Eller lägg hästen på en volt, vet du om hästen har en svagare sida så skulle jag lägga den på volt där den svaga sidan får arbeta mest. Höger voltvarv om vä sida är svagast och vice versa.

Sv: Häst som hänger/drar i tyglarna (Var :Bilder på hästar med fin/bra överlinje)

En liten kommentar, en häst kan inte dra om det inte finns något att dra i, man är alltid två om den detaljen om nu hästen inte är uppbunden/inspännd mot något fast.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka