häst som gasar

Shaklima

Trådstartare
Jag har en häst som gasar som en dåre efter hinder. han är erfaren och har tävlat 130-140 med tidigare ägare (jag dressyrar med honom). Hästen i fråga är 16 år.

Han får upp en himla fart och sen blir det löjligt svårt att få stopp på¨honom. Jag har hoppat på vanligt bett, hackamore och pelham, det är lika svårt att få stopp på honom trots detta.

Självklart vet jag att det handlar om lydnad,
men för att komma åt lydnaden behöver jag just nu ett bett som kan hjälpa mig att bromsa. Jag har funderat på ett Gagbett, med fasta ringar.
Ni som har erfarenhet: Kan det här hjälpa mig?
:bow:

Sv: häst som gasar

Det är inte så att du ger hästen för mycket eftergift över hindret så att det tar flera galoppsprång innan du får tillbaka kontrollen och kontakten i munnen på honom? Det brukar vara ett väldigt vanligt fel bland dressyrryttare, speciellt i Sverige.

Om jag vill använda ett "starkare" bett än tre delat, så faller valet naturligt på gag. Gag bromsar hästen bra framifrån.
Självklart finns det ju bra övningar för att få bort detta, men tävlar man är det knepigt att få bukt på problemet, just då.
Vet du varför han rusar? Händer det sig att du kanske i misstag slår till med skänkeln i / efter språnget? Eller har han kanske ont? Lutar du dig överdrivet frammåt med överlivet efter språnget?

Svarar er båda.

Jag tror inte det handlar om min eftergift, den är jag väldigt nog med, och jag hoppar sällan högre än typ 70cm heller.
Jag tror att han rusar för att han tyckler det är så löjligt rolitg helt enkelt. Jag vet ju att han blir lugnare om jag hoppar mer regelbundet, men som det är nu kan vi bara hoppa varannan vecka.
I och med att han är så erfaren som han är är jag noga med att bara sitta stilla och låta honom sköta det hela, det blir bäst så. Jag driver inte mer än att jag håller om och jag ser till att ha en stabil sits som inte är överdrivet framåtlutad.

Jag vet ju att han blir lgnare när han hoppar regelbundet, men för tillfället går det för snabbt helt enkelt. Jag är inte så sugen på att gå omkull :angel:
Det jag behöver är något som säger stopp effektivare än det jag hittils har ridit på. Styra in i väggen funkar ju, men det blir ju inte så mycket flyt i rundan om man efter varje hinder måste använda sig av väggen för att sedan kunna riad vidare :rofl:

Min häst har gjort så. Men nu blir det mer och mer sällan, börjar närma sig inte alls. Jag tycker inte det har att göra med hur ofta man hoppar, jämför med dressyr, skulle du acceptera att hästen tex inte tog rätt galopp för att du inte ridit galoppfattningar på länge? ;)

Fick lära mig av den jag hopptränar för nu att jag spänner mig efter hindret. Inte mkt, bara typ blir stel i axlarna och orörlig i handen/tygeln. Fick tänka på att slappna av, dessutom fick jag "tvinga" hästen att lyssna, in på en volt, jobba ihop med skänkeln, led med tygeln, lätta av. Som vilken lydnadsövning som helst, med hinder eller utan hinder!
Det behövdes inte många hopp över hinder/bom på sockerbit för att hästen skulle nära nog helt sluta med att öka efter hoppet!
Blir förvånad varje gång när så små medel gör så stora resultat så snabbt! :D
I allafall jag känner att jag inte fattade något så elementärt av mig själv?! :angel:

Det låter ju som en himla bra grej. Jag tror att jag har varit lite för slarvig med det. Oftast blir et ju så att man hoppar en eller ett par hinder i följd, hästen gasar efter och jag bromsar genom att styra in i en vägg typ. Sen upprepeas samma sak så fort vi ska hoppa nästa hinder. Det här med att ligga på en volt och hoppa har knappt ens funkat förut, han bara gasar mer och mer :angel:

Jag har också en 16årig kille som håller på att gå omkull i svängarna efter ett hinder :angel:
Jag skritthoppar mkt, hoppar även mkt på volt, typ 50cm konrollhinder på böjt spår så att killen inte kan dra iväg :p

Hoppar du bara enstaka hinder elr bana? Mer erfarna hästar brukar ju skärpa sig när de vet att det kommer ett till hinder efteråt som bara ryttaren kan visa. Sätt upp en liten bana som du kan hoppa på olika sätt och håll så att han lär sig att lyssna på dig :)

banor hjälper inte, full rulle ändå! Som det är nu går det så snabbt att jag faktiskt måste stanna honom och påbörja en ny anridning efter varje hinder, annars går det inte alls faktiskt.

En fundering jag har är om man kan sätta en Curbstrap på ett gag? Som en stopper lixom, så man inte tar för mycket typ?

Jag har oxå en rutinerad herre som gääärna blir lite olydig och drar iväg, även om det är mycket bättre nu.

Jag tycker definitivt att du kan betsla upp om du vill, det är viktigt att du återfår kontrollen, men uppbetsling eller inte, så måste du visa vem det är som bestämmer... Det är lätt att bli ridande lite med handbromsen i när man har en stark häst, och det gör saken ännu värre. Våga lätta i handen och korrigera när han inte lyssnar, så han lär sig vad du menar.

Jag har några olika övningar som har fungerat super för oss:

1. Sätt upp 3 små hinder (40-50 cm) i en linje med 18 m emellan. Rid med 4 jämna galoppsprång mellan 1:a och 2:a hindret. Gör halt mellan 2:a o 3:e hindret. Halten skall komma direkt, var inte rädd för att ta i hästen, men var väldigt nogrann med eftergiften! Rid på detta sätt tills du känner att du på ett kontrollerat sätt får igenom din halt, med så lite tygel och så mycket sitshjälp som möjligt. Rid sen hela linjen med 4 jämna galoppsprång mellan hindrena. Är din häst lättlärd kan det t o m bli så att du får lägga till lite extra ben emellan 2:a och 3:e hindret.

2. Hoppa en bana. Så fort du känner att han blir stark/sticker iväg - gör halt. Igen, var inte rädd för att ta i hästen, men bli inte arg, bara bestämd, ge eftergift. Rygga ev. något steg (lugnt och fint) efter halten. Rulla igång på en volt i galopp, se till att du får engegemang i galoppen utan att han blir stark, d v s jobba honom men se till att inte jobba med handbromsen i. Hoppa nästa hinder o s v...

En rutinerad häst som gått höga klasser kan oxå vara van att hoppa i ett högre tempo än du vill lägga honom i, låt honom gå i ett högre tempo, men kräv att han ska lyssna på din förhållande hjälper även då.

Lycka till! När ni får det att stämma kan han säkert hoppa hus med dig! :)

//C:)

Sorry, skulle lägga till ang. bett:

Har du funderat på ett amerikanskt gag? Där kan du def. sätta en curbstrap för att få hävstångsstopp!

//C:)

Wow, vilket bra inlägg:bow: Du gav mig många ny ideer!:idea: Ett amerikanst gag behöver jag inte ens köpa, och det låter bättre än ett vanligt gag. Super!
Det här du säger med högre tempo har jag faktiskt aldrig tänkt på, men det låter också löjligt vettigt, att jag inte tänkt på det tidigare. Det förklara lixom ganska mycket måste jag säga.

En övning som jag tycker funkar super är att du ställer upp ett hinder på långsidan, hoppar det och drar hästen iväg så gör du halt när du kommer mot kortsidan, och vänder mot väggen i skritt sedan, alltså om du hoppar i höger varv gör du halt och vänder sedan vänster efteråt. Detta gör så att hästen inte drar iväg och "svänger före" samt att den i alla fall får min häst som är mkt rutinerad att lyssna på även små, enligt hans tycke, "kaninhinder" :p Du behöver ju inte heller vända mot väggen varje gång utan drar han inte så kan du ju lura honom lite och fortsätta.

Lycka till! :)

En sak som slog mig: Finns det American Gags med rak mundel? Jag har nämnligen inte sett det. Mitt pelham har rak mundel (odeladt) och mitt vanliga tränsbett också.

Jag vet faktiskt inte om det finns att få tag på ett rakt amerikaskt gag. Jag rider själv inte på det, utan jaktkandar (med rakmundel, utan tungfrihet) eller pelham. Ska för forms skull säga att jag rider på vanligt tvådelat tränsbett vid dressyr och markarbete, så ingen missförstår. ;) Jaktkandar kanske är ett alternativ för dig oxå, speciellt om du helst vill ha rak mundel och hävstångsstopp?

En annan sak som slog mig, och som kan spela in när man har en häst som drar iväg lite:

För att tvinga oss ryttare till att hitta en egen balans, så att man stör hästen mindre (om det är så att han är väldigt känslig och upplever störningar som obehagliga kan ju det föranleda att han drar iväg lite), är att korta stiglädrena mer än vanligt när man hoppar. Då gäller det att hålla balansen. ;)

Det är nog så svårt att rida en stark häst, men jag tror att det viktigaste att komma ihåg är att korrigera och sedan rida på som om inget hänt, d v s inte sitta och småkorrigera hela tiden, då förstår de inte vad man vill. Jämför gärna med hur man rider en häst som inte svarar för skänkeln, ju mer man sitter och nöter med en sporre på en sådan häst, desto värre blir det.

Uppdatera gärna hur det går för er!

God Jul :)

Senast ändrad:

Jag lovar att uppatera! Nu vet jag inte när det blir hoppning igen, menjag har en kompis med ett Amerikanskt gag som jag ska låna.
Jag fått en edl tankeställare i alla fall!

En liten fundering, du hoppar inte för "lågt"?
Jag vet flera hästar som drar iväg när det är låga hinder eftersom det är skoj och de inte behöver anstränga sig - de brukar skärpa sig när det blir 1 m och uppåt.

I övrigt tycker jag det har kommit en massa bra tips :)

Det gör jag säkert :o Men jag tycker att det är fruktansvärt läskigt att hoppa högre :angel: Jag gör det bara för att hästen tycker det är så roligt :rofl:

Min häst ''gasar'' också efter hindret, men det är för att hon kommer i obalans men så snabbt hon har hittat balansen så springer hon inte på så mycket. Kan det vara de? ;)

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: __sofia__
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 085

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka