Häst som går på trakterna..

Sv: Häst som går på trakterna..

Jag snappade upp att det är viktigt att hästen belastar på hovens bredaste del och att den landar trakt-tå och inte tå-trakt. Har för mig att han också förklarade att detta inte innebar att trakten skulle hållas låg utan det var tyngdpunkten för belastning som var det viktiga i sammanhanget. Han ritade och mätte, visade mig olika mått etc etc och jag får erkänna att jag inte hängde med i allt men väldigt intressant var det och det gav mersmak. Jag tror ju att många problem med hältor skulle kunna lösas med korrekt skoning och verkning istället för enbart medicinsk behandling.

Lustigt, min hovslagare visade mig samma sak när han var här sist. Han pratade också om tyngdpunkten för belastningen osv. Jag får säga att jag förstod det på ett ungefär. Men jag förstår ändå inte hur höga trakter kan påverka blodcirkulationen så pass mkt att hästen kan få inflammationer (vet inte ens om man får det av konstant dålig blodcirkulation men det är möjligt). Jag skulle kanske gissa att det har mer med vinkeln att göra men det är säkert fel.

Sv: Häst som går på trakterna..

Tror också att vinkeln är det som har betydelse, plus bred belastningsyta med maximal elastik. En kvalificerad gissning skulle bli att för hög trakt leder till en smalare trakt med mindre yta och som är mindre elastisk=större påfrestning vid islaget/isättning av hoven?

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 683
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 306
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 769

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka