Häst som går på trakterna..

Sv: Häst som går på trakterna..

Med risk för att det blir obegripligt; de sitter påskruvade på skons undersida, dvs mot marken. Det är möjligt att det heter klackar det vågar jag inte svara på. De är gjorda i ngn slags halvhård plast/gummi och sitter längst bak på trakt(armarna) heter det så:o?

Om jag tittat på sulan så har den ngn slags tjockare del över strålen men p g a den höga kilen/klacken så räcker den inte till.

Nästa steg är att ha sulan plus en sko som har tjockare traktarmar ( kanske har jag uppfunnit ett nytt ord här:D) och förhoppningsvis inga extra utanpåliggande klossar/klackar. De slits ju ner extremt fort, en fördel är i o f sig att jag verkligen kan se hur han snedbelastar, sliter utsida. Har tät kontakt med hovslagaren och det här beslaget är gjort lite grann som en sista utväg för hästen, inget verkar fungera tyvärr. Lång vila väntar men vilan måste göras dräglig så vi försöker hitta en väg dit:(

Det är möjligt att hovslagaren har tillverkat en del själv, jag tror han sysslar en del med att ta fram nya beslag/skor.

Har den både kilsula o dessa klossar:confused: Hua.
Hur står den?

Är den ena klossen högre?

Tänker på vad som händer när den nöts- ännu mer snett-slitage.

klackar är en bit sko2-3 cm som är fastsvetsad längst ut- på den sida där det behövs.

Senast ändrad:

Jag vet...första gången jag såg det så måste min ansikte ha varit det här:eek:

Någonstans fick jag bestämma mig för om jag skulle lita på hovslagarens omdöme och kunskap eller ej. Jag har blivit rek denna hovslagaren av behandlande veterinär och han är dokumenterat duktig på hästar med speciella problem så jag har bestämt mig för att tro på det - hästens mående får visa vägen känns det som.

Faktum är att det som för blotta ögat ser ut som om hästen står i högklackat det blir inte så vid en närmare titt - han står plant mot underlaget, i rätt vinkel. Ögat blir verkligen lurat av beslagets utseende! Däremot så är jag orolig för ev instabilitet sidledes samt att skon är hal, han får dåligt fäste tycker jag. Jag ska ta upp det med hovslagaren och höra vad som kan göras åt det.

Klackar är det inte då, i a f är de inte svetsade utan alltså avtagbara eftersom de skruvas på och av. Detta för att man snabbt ska kunna korrigera eller hitta rätt höjd.

De var lika höga från början men nu börjar han slita ner utsidan oroväckande snabbt så det blir också en fråga att ta upp i veckan. Vi vet ju att han sliter utsidor fram men med järnsko så sker ju slitaget såpass långsamt att det inte hinner bli ngn stor skillnad innan det läggs på nya skor.

Glömde säga att själva skon är aluminium och modellen ser ut som en NB sko, ligger placerad lång bak på hoven. I a f tycker jag att det ser ut så, hoven verkad kort i tån också.

OK!
Jag skulle nog fota o be några andra duktiga komma med fler förslag.
Kompetensen finns här:bow:

Vad har den för fel i övrigt.
Är den understucken eller bara låg?

Klackar är det inte då, i a f är de inte svetsade utan alltså avtagbara eftersom de skruvas på och av. Detta för att man snabbt ska kunna korrigera eller hitta rätt höjd.

De var lika höga från början men nu börjar han slita ner utsidan oroväckande snabbt så det blir också en fråga att ta upp i veckan. Vi vet ju att han sliter utsidor fram men med järnsko så sker ju slitaget såpass långsamt att det inte hinner bli ngn stor skillnad innan det läggs på nya skor.

Glömde säga att själva skon är aluminium och modellen ser ut som en NB sko, ligger placerad lång bak på hoven. I a f tycker jag att det ser ut så, hoven verkad kort i tån också.
En sdn sko o ändå:crazy:

Har den klossar på bägge sidor?
Varför Al o inte Fe?
Du kan ha nya klossar i reserv, men om den halkar så mkt verkar det som en mindre bra idé plus att de nöts så fort oxå.

Klossar båda sidor.

Aluminium tror jag att han valde för att ha en så lätt sko som möjligt. Min ordinarie hovis försökte med en variant på detta beslag men utan kilar/klossar och i järn men hästen snubblade mycket och teorin är att han behöver ha en så lätt sko som möjligt eftersom det ligger så mycket annat material mellan och på skon. Jag TROR alltså att detta är anledningen till alu sko.

Jag vill inte lägga ut bilder här eftersom det på ngt vis känns som om det är bilder som tillhör hovslagaren, trots att det är på min häst, men det är alltid spännande med olika tankar kring detta. Om det går att på min beskrivning bilda sig en uppfattning dvs.

Hästen har bakåtlutade hovben och relativt låga trakter men inget extremt, problemet tror vi ligger i hans annorlunda vinkling på hovbenen. Troligtvis är hästen född med dessa vinklar, har haft honom sedan åring så ingen eftersatt hovvård som orsak.

Jag är inte ute efter diagnos eller så men det är jätteintressant att få olika tankar och vinklar på ett problem! Gärna också svar på det här med broddar i liknande typ av beslag - om det går eller ej. (Utan de utanpåliggande klossarna då alltså för de lär inte funka vintertid!)

Jaha ja:crazy:
Kan du inte ha högre brodd i trakten än i tån på vintern?

Om det är snö så sjunker ju tån ner mer.

om du ber om råd här via PM så är du ju anonym o lämnar inte ut din hovis.

Nja jag funderade mer på om det är broddhål i NB skor ö h t och i alu skor? Det finns inga i dessa nämligen.

Ska se om jag kan fixa bilder o PM:a - ska höra med hovis först också - honom är jag rädd om, det är vår sista livlina känns det som:crazy:

Jag får inte upp hela bilden så, utan att ha sett bilden; det är inte så att hästen är vek i kotorna, trampar igenom alltså?

Sen tycker jag mig se att det är en travare? Jag har sett FÖR många travare som har en helt obegriplig vinkel på sina hovar - om det beror på eftersatt hovvård eller på att hovslagaren haft en plan som jag inte begriper mig på vet jag inte men de har gått med väldigt låga trakter. Vet att man håller tårna längre för att det ska gynna travsteget så att det ska få längd istället för höjd men ändå:crazy:

Ja, han är travare. Men han har gått som ridhäst senaste åren, så det är inte i något travarsyfte han är skodd..

Det går ju inte att se-som den står.

Gastons häst har långa understuckna trakter.
Där skulle man nog verka ner o sen på med kilsulan. Är skon tåriktad?

vet att det kan vara svårt- när man inte vill ställa den i bakvikt, men korrigering är nog nödvändig.

Måste nog hålla klaffen nu o vänt tills hovisarna har kommit hem:angel:

Vet att det är en dålig bild, men man ser vad jag menar iallafall.

Och hur är han i kotorna, eller du är helt säker på att problemet sitter i låga trakter? Som du ser på min så finns det mycket man kan göra med hjälp av en bra hovslagare så jag hoppas du hittar en sådan.

Gäller det veka kotor så vet jag inte riktigt om det kan åtgärdas faktiskt, har ingen erfarenhet av det förutom på nyfödda föl och då har det rättat upp sig på egen hand eller med hjälp av gips/bandagering.

Jag hoppas du hittar en lösning så att hästen blir ridbar/mår bra.

NU fick jag också fram bilden - nej, det ser mest ut som om hästen har alldeles för lång tå tycker jag, visserligen ganska låg trakt också vad jag kan se på den högra hoven i a f men ffa tån är lång tycker jag. Inga veka kotor vad jag kan se på bilden i a f.

Men han går på ballarna, ballarna är helt "blanka" elr hur man ska säga, för att dom slits när han GÅR på dem.. :/

Ska försöka fixa bättre bilder..

Han ska skos av vår hovis imorn, får se vad han säger om hovarna.

Håller med dig! Ser inte konstigt ut och trakterna ska dom gå på. Tyvärr vill många ha höga trakter vilket resulte i att cirkulationen i benet blir försämrat och därav får dom inflammationer!

Tyvärr vill många ha höga trakter vilket resulte i att cirkulationen i benet blir försämrat och därav får dom inflammationer!

Jag känner mig alltid lite trög i alla dessa hovdiskussioner men försöker lära mig. Varför blir cirkulationen i benet sämre av höga trakter? Det kan inte jag räkna ut.

Jag tycker att Arbetsmyran förenklar lite väl mycket men tror jag förstår vad h*n är inne på.

Jag har försökt hänga med i resonemangen och förevisningarna från min "specialhovslagare" nu när vi håller på med min sjukling och det är INTE lätt kan jag säga:crazy:

Jag snappade upp att det är viktigt att hästen belastar på hovens bredaste del och att den landar trakt-tå och inte tå-trakt. Har för mig att han också förklarade att detta inte innebar att trakten skulle hållas låg utan det var tyngdpunkten för belastning som var det viktiga i sammanhanget. Han ritade och mätte, visade mig olika mått etc etc och jag får erkänna att jag inte hängde med i allt men väldigt intressant var det och det gav mersmak. Jag tror ju att många problem med hältor skulle kunna lösas med korrekt skoning och verkning istället för enbart medicinsk behandling.

Med risk för att det blir obegripligt; de sitter påskruvade på skons undersida, dvs mot marken. Det är möjligt att det heter klackar det vågar jag inte svara på. De är gjorda i ngn slags halvhård plast/gummi och sitter längst bak på trakt(armarna) heter det så:o?

Hmm hur kan det hjälpa låga trakter ?? Jag menar om du rider på mjukt underlag försvinner ju det där påskruvade ändå ner i marken :confused:
Måste det inte sitta mellan hov och sko om man skall få upp trakten :confused:

Nja, min hästs huvudproblem är inte låga trakter utan hovben som har en ovanlig/felaktig lutning. Han har även sula och kilar mellan hov och sko.

Om man rider på mjukt underlag som ridhusbotten eller anat liknande så bör de yttre klossarna försvinna ner men de fyller väl sin funktion på asfalt, grusväg och i hagen skulle jag tro.

Det här är ju ett försök att hitta lindring till hästen så jag vill understryka att det inte på långa vägar står klart att det har en långvarig gynnsam effekt. Vi hoppas förstås men än vet vi inte det.
Han står också på vila så hur ett sånt beslag fungerar på häst i arbete vet jag inte. Det är möjligt att hovis har skott andra, fungerande/arbetande hästar med detta, det vet jag faktiskt inte.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 988
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 586
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 841

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka