Häst som går på trakterna..

josefinefreed

Trådstartare
Hej.

Min kompis har köpt en häst, och det är nämligen så att han är sjukt dåligt skodd..

Han går på trakterna, skon är liksom i foten på nåt konstigt vis.. Det ser helt konstigt ut.

Min fråga är, kan man rida ändå? (självklart ska det fixas till av vår hovslagare här, som är mkt duktig) Eller kan det göra nån skada??
Han haltar inte elr sånt, men det känns som om han har en väldans konstig gång. Och nu har vi ju svaret.. Han går på trakterna..

Sv: Häst som går på trakterna..

Jag hade inte ridit på en sån häst förrän hovslagare hade kollat på hovarna. Det är ju trots allt en felställning och felställningar sliter ju mer. Det är onödigt att chansa på att det går bra. Min häst har väldigt låga trakter och har ridits med det, vilket resulterade i hovledsinflammation.
Nu skos han med kilsulor och kort tå.
22498601.jpg

Okej, nej jag har tänkt vänta tills vår hovslagare fått titta på honom.

Kan säga att din häst inte ens är i närheten av att se så illa ut som "våran" gör.. ;/ Han går på HELA trakterna, ända långt bak.

Okej, nej jag har tänkt vänta tills vår hovslagare fått titta på honom.

Kan säga att din häst inte ens är i närheten av att se så illa ut som "våran" gör.. ;/ Han går på HELA trakterna, ända långt bak.

Då går den väl på ballarna?:eek:

Kan inte låta bli ... en häst som inte går på trakterna hade jag nog reagerat mer på. Hovens alla delar är ju liksom till för att gå på... :confused: Sen om den vuxit ur sin sko och behöver skos om är ju en annan femma, förstår nog inte riktigt inlägget.:crazy:

Men åh.. han har inte växt ur sin sko, absolut inte.

Normalt så går ju hästen på skon, alltså det är skon som sätter i backen. Denhär hästen går på skon OCH ballarna... Det är alltså inte trakterna, som framgår i ett annat inlägg :)

(Tagit en bild från google)

Detdär (som pilen pekar på) går han på! Det ligger plant emot backen.

Tror inte man får lägga in en bild från google på det viset, men men..

Om hästen är skodd OCH går på ballarna skulle jag INTE träna den!:crazy: Den är nåt gravt fel då! Lägg gärna in bild!*

Om en sån häst kom till mej skulle jag plocka av skorna tills hovis kunde titta på den och bara låta hästen lulla i hagen.

Ser något inte okej ut skulle jag absolut inte rida förrän än utbildad hovslagare och eventuellt också vetrinär kollat. Fel verkade hovar kan ge skador i leder och ligament. Är hästen inte helt kärnfrisk och frösch ska den inte arbeta annat än om veterinär ordinerat nån form av rehabiliterande träning. Hoppas det ordnar sig!

hej hej, jag hade en häst i drygt tre år som var väldigt låg i trakterna, hon fick då specialskor av min hovslagare, han svetsade på en bit av en sko på bakre delen av skon(där broddarna sitter) som sedan skulle sitta på hoven, det blev som en form av kilklack. den hästen kunde ridas helt utan problem och har tävlat 135 klasser i hoppning helt utan problem! :)

Får jag fråga en sak om din häst hovar?

Du säger att den har låg trakt, men för mig ser den lång ut. Fast kollapsad eller framåtfallen eller vad man ska säga..

Äh, Axel? Jag kan inte förklara hur jag menar.. Tycker du att det där är låga trakter?

Jag får inte upp hela bilden så, utan att ha sett bilden; det är inte så att hästen är vek i kotorna, trampar igenom alltså?

Sen tycker jag mig se att det är en travare? Jag har sett FÖR många travare som har en helt obegriplig vinkel på sina hovar - om det beror på eftersatt hovvård eller på att hovslagaren haft en plan som jag inte begriper mig på vet jag inte men de har gått med väldigt låga trakter. Vet att man håller tårna längre för att det ska gynna travsteget så att det ska få längd istället för höjd men ändå:crazy:

Det går ju inte att se-som den står.

Gastons häst har långa understuckna trakter.
Där skulle man nog verka ner o sen på med kilsulan. Är skon tåriktad?

vet att det kan vara svårt- när man inte vill ställa den i bakvikt, men korrigering är nog nödvändig.

Måste nog hålla klaffen nu o vänt tills hovisarna har kommit hem:angel:

Eftersom min häst har liknande problem med hovlederna så passar jag på att fråga dig; hur funkar den skon du beskriver när det är halt? Kan du brodda?

Min går med specialskor nu, kil + sula + extra klossar utanpåliggande och halkar väldigt mycket på gång och på asfalt. Det kommer aldrig att funka i vinter!

Och en fråga till; hur löste ni det med strålen som ju tappar markkontakt och därmed stimulans? Min har haft ngn slags plastbitar fastskruvade i silikonsulan så att strålen får simulerad markkontakt men pålle trampar av dem:(

PM:a gärna om du vill, det blir ju lite trådkapning annars:o

Var sitter de extra klossarna?
Eller menar du klackar?

Finns det inte kilformade stråltryckarsulor?

PS. den där Roller motionskon gör ju att den rullar över bra o att när trakten sätt i så åker tån uppåt. Finns även i modell-ringsko.DS

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 683
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 306
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 769

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat