Häst som går med tungan ute.

jassica

Trådstartare
Idag var jag och provred en häst. Hela tiden medans jag red så gick han med tungan ute, och det var inte bara spetsen utan han hade verkligen hela tungan ute.

Vad beror detta på? Ägaren hade precis fått hem han från fodervärden, och visste inte vad det kunde bero på, då han hade tungband, när de tränade och tävlade honom i trav.

någon som vet?

Sv: Häst som går med tungan ute.

min ena häst gick alltid med tungan hängande helt ute vid ridning när jag fick henne, men när jag böt till ett bett som hon trivdes bättre med så slutade hon med det och har aldrig gjort det igen.
kanske kan vara så enkelt?

ja ifs kan det ngo vara så enkelt. när jag red gick han med ett, jag är inte så bra på travbett men han gick med ett typiskt bett som avnävds vid körning, sen när vi red klart så märkte jag att bettet nog satt för långt ner.

det kanske är så enkelt, hoppas det så det inte är några fel på honom.

fråga ägaren om du kan få testa rida på ett annat bett och se om det blir någon skillnad.
min hade passoabett när jag fick henne, men jag böt till rakt gummibett och rider även ibland på tredelat vilket funkar mycket bättre. men ibland kan man ju få testa rättså många olika bett innan man hittar ett som passar bra.

det kan också vara klokt att ta ut en veterinär och kolla tänderna, så att det inte är något som besvärar hästen.

precis, jag ska isåfall om jag tar honom ha honom på prov ett tag, så då hinner jag ju testa olika bett och se om det är det som gör att han går med tungan ute. Om han inte är en sådan pålle som gärna tar bettet under tungan!

precis, jag ska isåfall om jag tar honom ha honom på prov ett tag, så då hinner jag ju testa olika bett och se om det är det som gör att han går med tungan ute. Om han inte är en sådan pålle som gärna tar bettet under tungan!

Någonstans någongång hörde jag att tungproblem också kan ha sitt ursprung i ryggproblem. Kanske idé att även kolla ryggen lite extra? :idea:

Min häst har tungan utanför när han inte är lösgjord ordentligt. När han blir riden ordentligt och är uppvärmd och genomriden och rids rätt så åker tungan in och han suger på bettet. Hans tänder är kollade och han är kollad i kroppen.

Ryggproblem. Har hittills inte träffat på en häst som gått med tungan ute som inte haft ett eller annat meck med ryggen. I något fall har det varit höften, i andra en karprygg. Någon har haft lång rygg och arbetat dåligt med den och därför fått ont.

Ryggproblem. Har hittills inte träffat på en häst som gått med tungan ute som inte haft ett eller annat meck med ryggen. I något fall har det varit höften, i andra en karprygg. Någon har haft lång rygg och arbetat dåligt med den och därför fått ont.

Lite trådkapning.

I de fall du har varit med om: Har ryggproblemen visat sig vid klinikundersökning eller har ryttarna själva kunnat konstatera att hästarna har problem med ryggen?

Jag har haft det problemet med min.Och det första som slog mig var att det nog måste bero på tänderna..Tog hästen till klinik och det visade sig inga som helst problem med dem.Vet rekomenderade att vi kollade svalget eftersom en del hästar gör på detta vis som det finns infektioner där.Så vi kollade även det.Men där fanns inget heller.Dock har min något förslappat gomspel och detta kan vara en bidragande orsak.
Sedan kan mycket bero på ryttarens hand och vilket bett man rider på.så där kan man prova sig fram.
Min gillar heller inte när han blir för skummig runt munnen..han vill gärna slicka bort det och torka av sig om han får möjlighet.
På min syns det tydligt att när tungan kommer ut är det för att han störs av skummet.han slänger lixom inte ut tunga bara .

okej, tack för ditt tips. För ägaren har aldrig sett hästen göra såhär, kan det vara något som kommit på en månad(tiden han stod hos fodervärden) Jag själv känner ju inte alls hästen men kan tänka migatt det är för att den är understimulerad. Fodervärden har ej ridit den, vilket även syns då den tappat överlinjen ganska så rejält.

Har varit varierande. I något fall en tränare som misstänkt, i annat en ET som upptäckt, i tredje veternären vid ridprovet på försäljningsbesiktning. Massören jag umgicks med (hästmassage) hade också träffat på en "hög" med tunghästar som hade mycket att åtgärda i ryggen.

spänningar i ryggen eller ryggproblem. ska du köpa hästen så borde du kolla upp den. har den varit utlånad en månad så kan det ju hända att det hänt något med ryggen, om den nu inte haft det beteendet förut.

Jag ska ha hästen på prov innan ajg bestämmer mig för att jag vill behålla honom. ska testa ett annat bett och se om det blir nån skillnad, kan ju också vara för att han inte blivit riden på ett tag.

Blir det ingen skillnad, kollas ryggen givetvis upp.

... kan ju också vara för att han inte blivit riden på ett tag.

Det är ju inte otroligt att det har kommit lite ryggvärk om hästen är under igångsättning.

Palpera ryggen nogrannt före och efter ridning för att vara säker. Kolla länd- och korsrygg också, inte bara sadelläget.

Jag har en sån, inga ryggproblem men en aning sned i korset ibland.

Däremot har han problem med ligamenten i höger bakknä.

MEN när jag köpte honom hade han kraftiga tryckskador på lanerna så jag kommer att få leva med det här. Men det stör oss inte nåt speciellt för han lägger inte tungan fel.

Min häst har tungan utanför när han inte är lösgjord ordentligt. När han blir riden ordentligt och är uppvärmd och genomriden och rids rätt så åker tungan in och han suger på bettet. Hans tänder är kollade och han är kollad i kroppen.

Samma här, innan han blir ordentligt lösgjord är tungan ute, men sen kan den hoppar den in om han är helt loss.

*KL*

Jag har nu haft hästen ett tag, och det går jättebra! jag tror att tungan kom ut för att han var stressad, för när jag provred honom, var han inte det minsta trevlig, skygga, dansa omkring, och gick på utan att märka attj ag satt på ryggen tror jag. En gång har tungan kommit ut här, och det var när han blev rädd för postbilen, då började han dansa omkring lite och blev allmänt stressad då kom den ut,men när han lugnade ner sig så försvann den-

Så jag tror det kan ha med det att göra.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 132
Senast: animalasia
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 564
Senast: Emuliiaa
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 379
Senast: Bison
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
608
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!
  • Senast tagna bilden XVI