Häst som gapar, omvänt problem

Kaffeekopp

Trådstartare
Inte en susning om var den här tråden ska ligga, moderator får gärna flytta om den ligger fel!

Min 5-åring gapade hela tiden när man tog i tyglarna för en tid sen, tog ut tandis som raspade och kollade. Han blev mycket bättre i munnen efter det och accepterar att man tar i honom.
Saken är bara den att nu gapar han istället när man inte tar i tyglarna! :mad:
Han går oftast på 3-delat Sprenger KK med lösa ringar och funkar som sagt jättebra på det när man har kontakt på tygeln (dock inte när man står stilla, kan det vara att han har tråkigt?)

Någon som har någon smart lösning på det här, eller något annat vettigt att tillägga? :confused:

Sv: Häst som gapar, omvänt problem

Bara en fundering, sitter bettet korrekt? har inte Sprenger en pil som måste sitta på rätt sida? Du kanske har koll på det :) Kan även vara så att bettet sitter för löst (hänger för långt ner i munnen)..

Oftast tar det ju lite tid innan allt har släppt om de haft lite problem i munnen eller resten av fysiken alt. att det sitter kvar ett tag i skallen. Just i munnen upplever jag att hästar gärna avreagerar sig, antingen som du själv föreslog för att de är stressade/rastlösa/nervösa eller pga något de känner av fysiskt (behöver inte vara från just munnen).
Tycker det är ett bra tecken att hästen är lugn i munnen med kontakt, fortsätt vara uppmärksam på hästen så man kan hitta eventuella andra symptom eller ledtrådar på vad det kan bero på, kolla placeringen av bettet som föreslogs, men i övrigt skulle jag rida på som vanligt.

Tror att bettet kan hänga lite lågt i munnen på honom.
När du tar i tygeln så kommer bettet på plats men när du släpper så åker det ner och känns läskigt i munnen och då gapar han.
Om du tittar på sidostyckena när du tar i tygeln så ser du om dom helt plötsligt ser för långa ut, då kan du gott korta ett hål.

Jo fick reda på det efter att min tränare trodde att de skulle vara så... :) Och det ska det! Vänster sida ska den sitta på, det var något med vinkeln som blev fel annars...

Svarar alla:
Hur högt vågar man sätta bettet egentligen? :confused: låter när jag tänker efter ganska vettigt att det hamnar för långt ner när jag släpper tygeln. Som det är nu sitter det på det klassiska "två veck i mungipan" och har testat att reglera men inte riktigt vågat höja det mer än så.
Det bästa han vet är att få springa snabbt och hoppa högt, men det kan man ju inte göra hela tiden...

Totola: hur ska bettet sitta för att vara lagom långt egentligen? Tandläkaren som var och raspade tyckte att det var ok långt, (12,5 till en rätt stor häst med normalstort huvud)

Bettet ska sitta ganska långt ner i munnen, om hästen har hingstbetar så ska det sitta precis ovanför dem så att det inte riskerar att slå i betarna.
Men det här med två veck är gammalt och har ingen som helst vettig grund, så glöm att du har hört det. ;)

När bettet sitter på rätt ställe i munnen så ta tag i båda bettringarna och dra rakt ut åt sidorna så att bettet är rakt i munnen. Dra i ena bettringen så att bettringen ligger precis intill läpparna på andra sidan (ska ju såklart inte vara intryckt), om bettet sticker ut på den sidan du drar i så är det för långt. Så mycket det sticker ut, så mycket för långt är det.

Om du är osäker så ta en bild, gärna med underläppen lite nerdragen så att man ser vart i munnen det ligger (hur läpparna ser ut är ganska ointressant, det är insidan som är viktig).

En viktig fråga, var det något fel i munnen eller raspade de ändå? Att raspa är totalförbjudet, däremot kan man behöva slipa ner hakar som stör hästen både när den tuggar och som skapar spänningar.

Att en häst gapar behöver inte betyda att det är fel i munnen eller på bettet. I många fall kan det tex sitta i ryggen etc. (ja iallafall om problemet kvarstår efter tandläkarbesök alltså)

Bettet ska sitta ganska långt ner i munnen, om hästen har hingstbetar så ska det sitta precis ovanför dem så att det inte riskerar att slå i betarna.
Men det här med två veck är gammalt och har ingen som helst vettig grund, så glöm att du har hört det. ;)
Haha, nä jag har testat att höja och sänka men när jag har sänkt så har han bara hållt på och fjantat sig med bettet, så det var bara en beskrivning av hur högt jag har det på honom ;)

En viktig fråga, var det något fel i munnen eller raspade de ändå? Att raspa är totalförbjudet, däremot kan man behöva slipa ner hakar som stör hästen både när den tuggar och som skapar spänningar.
Nej, han hade en del hakar och grejer som behövdes fixas till, att fixa tänderna fast dom är fina för att det kan bli hakar är bara sjukt. Ska man borra i människornas tänder vid varje tandläkarbesök med? Man kan ju få hål senare... :angel:

Att en häst gapar behöver inte betyda att det är fel i munnen eller på bettet. I många fall kan det tex sitta i ryggen etc. (ja iallafall om problemet kvarstår efter tandläkarbesök alltså)

Men eftersom han inte håller på med huvudet och grejar när han jobbar, känns det inte som om problemet ligger där... Hade han haft ont någonstans tror jag han hade sagt till när jag ber honom att arbeta med bakdelen och höja ryggen och inte när han skrittar på lång tygel. Han sa till rätt tydligt när han hade ont i munnen pga hakar eller när vi provat sadlar som inte ligger ordentligt när man rider.
Eller?

Det kan ha med att göra att han pga sin låga ålder känner sej lite osäker och inte riktigt "vet" vad han ska göra med det där som bara finns i munnen, jämför ungefär med att vissa människor inte vet var dom ska sina händer när dom bara står där rakt upp och ner, då börjar dom sätta dom i sidorna - i fickorna - knäppa händerna framför eller bakom kroppen - lägga armarna i kors m.m.

För när du håller i tyglarna känner han att du "finns" där och då är han lugn och trygg.
Släpper du tyglarna vet han inte riktigt vad som ska ske och då blir han otrygg och för att lugna sej själv börjar han fippla med bettet....

Testa med att långsamt långsamt vänja honom vid långa tyglar genom att du släpper ut tyglarna en lite bit i taget under några veckor tills du åter igen ger honom helt långa tyglar. Det borde hjälpa honom att "förstå" vad långa tyglar menar och att det inte är något att vara rädd för....

Klappa honom mycket på halsen och prata med honom också så blir han också lugnare....

Jag skulle inte utesluta problem med nacke/rygg helt för tandproblem kan som sekundärproblem orsaka smärta/obalanser även i rygg och nacke, inte alls någon garanti att det försvinner av sig själv för att tänderna blir bättre, och inte alls säkert att man märker det i alla situationer - snarare är ju hästarna såna att de maskerar saker och ting in i det sista, men ibland läcker det ut ledtrådar.

Tycker Elina8 beskrev bra hur man provar ut bettet. Sen kan jag personligen tyvärr tycka att Sprenger-betten (utom bridongbetten) är aningens för tjocka, de ska ha ganska bra utrymme i munnen för att det ska få plats. Min kan inte stänga munnen helt med det (fullstorlek på huvudet) så även om de är helt ok i övrigt känns det lite dumt att sitta och rida med något som gör att han inte kan stänga igen munnen helt utan hela tiden får ha en liten glipa (kan ju se ut som att munnen är stängd men "öppnar" man läpparna ser man att tungan ligger lite emellan tänderna och det är en glipa mellan tänderna). Så det är också värt att kolla på tycker jag.

Det kan ha med att göra att han pga sin låga ålder känner sej lite osäker och inte riktigt "vet" vad han ska göra med det där som bara finns i munnen, jämför ungefär med att vissa människor inte vet var dom ska sina händer när dom bara står där rakt upp och ner, då börjar dom sätta dom i sidorna - i fickorna - knäppa händerna framför eller bakom kroppen - lägga armarna i kors m.m.

För när du håller i tyglarna känner han att du "finns" där och då är han lugn och trygg.
Släpper du tyglarna vet han inte riktigt vad som ska ske och då blir han otrygg och för att lugna sej själv börjar han fippla med bettet....

Testa med att långsamt långsamt vänja honom vid långa tyglar genom att du släpper ut tyglarna en lite bit i taget under några veckor tills du åter igen ger honom helt långa tyglar. Det borde hjälpa honom att "förstå" vad långa tyglar menar och att det inte är något att vara rädd för....

Klappa honom mycket på halsen och prata med honom också så blir han också lugnare....

Skulle det nog mycket väl kunna vara. Han är så otroligt ambitiös och vill alltid till varje pris göra rätt så jag kan tänka mig att han kanske blir förvirrad av att man inte ställer några krav på honom. Han är importerad från Irland och jag antar att de inte var sådär jättenoga med att skritta fram/av på lång tygel att döma av vad jag har sett när jag varit runt på olika stall i omgångar... Samtidigt är han inte ledartypen och vill gärna att man ska "skydda" honom (gå på den farliga sidan om han är vid hand) mot saker som är läskiga.
När det gäller prata så brukar vi sitta och prata med varandra när vi är ute så blir allt läskigt inte lika farligt längre :p

Jag skulle inte utesluta problem med nacke/rygg helt för tandproblem kan som sekundärproblem orsaka smärta/obalanser även i rygg och nacke, inte alls någon garanti att det försvinner av sig själv för att tänderna blir bättre, och inte alls säkert att man märker det i alla situationer - snarare är ju hästarna såna att de maskerar saker och ting in i det sista, men ibland läcker det ut ledtrådar.

Ska be ET kolla igenom honom när hon kommer till boxgrannen imorgon... Hon borde väl kunna hitta problemen i sådana fall?

Elina8 beskrev bra hur man provar ut bettet. Sen kan jag personligen tyvärr tycka att Sprenger-betten (utom bridongbetten) är aningens för tjocka, de ska ha ganska bra utrymme i munnen för att det ska få plats.
Tycker du 14mm är för tjockt? Hur smala bett har du till din? (Tänker tillbaka på när folk tyckte att bett skulle vara typ minst 20mm tjocka :cool:)Vad jag har sett så finns det inte mycket smalare att få tag i än typ 12mm... :crazy:

Om det är 14mm så är det ett bridongbett antar jag, de vanliga brukar vara 18mm.

Det finns andra märken som är nästan ännu bättre än HS och som finns ända ner till 10 mm....

Vis av erfarenhet så tänker jag på hur väl veterinären kollade tänderna före raspning?

Om hästen t.ex. haft lite lösa tänder/tand så kan raspning ha gjort det värre. Lösa tänder o bett gör fruktansvärt ont på hästen. Att hästen går o gapar utan ens press från tygeln känns ju lite skumt. Testa lite olika bett, börja med en rak pelhamstång, den ligger still i munnen och kan verka lugnande om det är tänderna som är problemet(testa skippa nosgrimma samtidigt). Raka bett överlag verkar lugna oroliga hästmunnar.

Ett tips för framtiden, skippa veterinär i stallet med rasp. Åk till en hästtandläkare, o har ni ingen i er närhet så åk iaf till en klinik där man lugnar hästen och noga kollar varje tand innan de sedan använder en liten typ tandläkar"borr" för att slipa ner störande vassa kanter. Rasp är ett monsterverktyg som kan orsaka mer skada än nytta om man har otur...

Testa lite olika bett, börja med en rak pelhamstång, den ligger still i munnen och kan verka lugnande om det är tänderna som är problemet(testa skippa nosgrimma samtidigt). Raka bett överlag verkar lugna oroliga hästmunnar.

TS kanske är jätteduktig, men det finns säkert massvis med oerfarna ryttare som läser här, och då känns det ju väldigt avigt att skriva att man ska börja med en pelhamstång som enligt mig inte alls är lämpligt för varken oerfarna ryttare eller hästar.
Att ett rakt bett ofta funkar bra i oroliga munnar stämmer nog på många, men att gå direkt på stång är ingen bra idé. Finns jättefina raka tränsbett utan hävstångseffekt som passar mycket bättre att börja med.

Sen finns det en stor mängd hästar som får ännu mer huvudskakningar med ett rakt bett som trycker på tungan....

Jag brukar rekommendera att man i stället tar ett bett med supermjuk rak mundel som Nova, det böjer sej i munnen och ger mycket lite tungtryck.
Men då måste man ta EXAKT rätt storlek, om man inte har bettskivor till hjälp.....

Dock har du helt rätt i att man INTE bör testa med ett så skarpt bett som en pelhamstång det första man gör utan först testar men med ett rakt bett UTAN hävstång....

Beror problemet på att hästen tycker att bettet "rör" sej i munnen i sidled så är det bra att testa bett med fasta ringar och/eller så sätter man en rem mellan bettringarna under hakan så ligger bettet också mer stilla.

Dock är det ALLTID VIKTIGT MED RÄTT STORLEK ! ! !

Vis av erfarenhet så tänker jag på hur väl veterinären kollade tänderna före raspning?
Om hästen t.ex. haft lite lösa tänder/tand så kan raspning ha gjort det värre. Lösa tänder o bett gör fruktansvärt ont på hästen.

Han som kom ut kollade igenom noga och min 5åring hade inga mjölktänder kvar (hittade två på min 4åring så jag antar att han visste vad han gjorde). Var dock inte med själv, mamma som fixade mitt på dagen. Vet/tandläkaren är även utbildad inom tänder. Dock hade jag hellre åkt in till klinik, men ingen av dem har åkt transport vad jag vet förrutom när de åkte lastbil till Sverige från Irland och att åka till klinik och kolla tänder och ge lugnande kändes inte som någon jättebra start på transportåkandet.

Att hästen går o gapar utan ens press från tygeln känns ju lite skumt. Testa lite olika bett, börja med en rak pelhamstång, den ligger still i munnen och kan verka lugnande om det är tänderna som är problemet(testa skippa nosgrimma samtidigt). Raka bett överlag verkar lugna oroliga hästmunnar.

Att börja med pelham känns inte riktigt rätt, sätter inte gärna skarpa bett i munnen på en unghäst (även om han blir stark när vi hoppar..). Har ett med D-ring som jag upplever som lite skarpare, men annars har jag ingen lust att betsla upp. Dessutom säger mina kunskaper mig att en häst som är orolig i munnen gå med ett snällare bett istället.
Men jag ska leta upp någon i stallet som kanske har ett rakt bett som jag kan få låna och testa!

Lite OT, men är det viktigare med exakt rätt storlek på novabett än på andra? Lät så på dig i inlägget...

Ett rakt novabett står för övrigt på inköpslistan (till 4åringen i och för sig..) och ska inhandlas nästa gång jag kommer till en ridsportaffär!

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 589
Senast: Kristall10
·
Utrustning Min häst är vansinnigt känslig i munnen och jag har väldigt svårt att få till en lösning som hon verkar tillfreds med. Jag har extremt...
2
Svar
38
· Visningar
4 034
Senast: Efwa
·
Ridning Tror jag postar tråden rätt, annars var vänlig att flytta den. Min unghäst gapar och håller på med huvudet hela tiden vid ridning...
Svar
17
· Visningar
7 698
Senast: Kiwifrukt
·
Utrustning Jag har en ponny som är orolig i munnen, han tuggar och gapar på alla de bett jag har testat. Brukar funka bra på ett bett ett tag, sen...
Svar
9
· Visningar
1 310

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka