Häst som fryser!

Oscar

Trådstartare
Hej,
jag har en häst som fryser när det regnar trots att det är över 18 grader varmt ute, hon går på bete med stödutfodring av hö och har vindskydd.

Vad kan det bero på? Hon är visserligen överlag på magrare sidan så funderar om det kan vara orsaken?

Borde jag börja sätta täcke på henne när det regnar eller ge mera foder?

Sv: Häst som fryser!

Hur gammal är hästen?
Vad menar du med mager? (tunna hästar kan frysa lättare)

Min 20+ har blivit en riktig fryslort och har behövt täcke hela sommaren när det regnat. T o m så mycket som vinterfodrat täcke när det regnat en hel dag..

De dagar jag i försök att inte täcka honom och tänkt "en häst överlever regn.." har han varit som en fiolsträng och svankar så fort du petat på ryggen O_o

När han var runt 15-18 år behövde han aldrig täcke för regn sommartid.

Han har haft gott om mat men inte vindskydd i och med att det ska inte behövas sommartid då temperaturen ändå ska vara såpass mild..men jag får glatt täcka min gubbe framöver när det vankas regn..Att ta in hästen stup i ett har aldrig varit ett alternativ heller

Hon är 16år gammal.

Med mager menar jag att revbenen syns ganska bra och hon är överlag "benig".

Är det inte så att pälsen skall vara vattenavstötande?
Har bara ägt henne några månader så jag vet inte hur hon gått täckad tidigare...

Jag hade hoppats på att hon skulle klara sig hela vintern utan täcke!
Men jag kan ju inte heller ha en häst som står och skakar i hagen utan täcke.

Hur mycket vatten pälsen klarar av att hålla borta beror på hur tjock och lång de är; kan vara jätteskillnad på tex en fjording och en arab, och också stor skillnad på två halvblod. Och visst är det så att en smalare häst oftast fryser lättare än en i normalhull eller en fet; underhudsfettet isolerar.

Jag hade lagt på ett regntäcke när det regnar, och även funderat på om det räcker med bete och hö så här års om hästen är så tunn som du skriver.

Men ge hästen mer mat då! På "några månader" ska du ha hunnit få upp hästen i vikt tycker jag allt!

Och ja, fryser hästen så ska den givetvis ha täcke!

Jo, hon får mat och mera skall hon få!
Nu är hon ännu på bete + att hon äter ca 10kg torrhö samt att hon skall börja få proteinfoder redan ikväll samt att jag skall lägga täcke på henne när hon fryser.. :)
(denna häst rids inte)

Men jag blev bara så fundersam över att en häst fryser mitt i sommaren...

För många år sedan fick jag en gammal häst (tror hon var 21 år) som otroligt mager och full av löss. Det var en av de hästar jag köpt osedd och först fick mig att tänka aldrig mer och sedan att det inte hade spelat någon roll för jag hade inte kunnat lämna henne där hon var ändå. Nåja åter till ämnet.
Hon frös hela den första sommaren så pass att det inte var tal om regntäcken utan riktiga vintertäcken när det var regn och även vissa dagar med lägre temperatur behövde hon täcke för inte frysa. När vi väl fått upp henne i hull, tog närmre ett år innan hon var helt OK så behövde hon aldrig täcke igen inte ens på vintern. Så ja visst kan din frysa rejält för att den är mager och det kan komma att försvinna med tiden om hon blir i bättre hull. Behöver inte göra det finns frusna hästar men kan göra det.

Sålänge hästen fryser och är mager så ös på med mat och täcke! Har du kollat så hon inte har mask? Och kollat tänderna?

Det är inte helt ovanligt att hästar fryser även på sommaren om det regnar och/eller blåser mycket. Min gör det dock inte.

Självklart fryser magrare hästar mer än de som inte är det.
De behöver ett visst underhudsfett för att hålla dig varma.
När de fryser, gör de av med en massa energi, för att hålla sig varma, vilket leder till att de måste ha mer Hö. Så hade jag varit dig, hade jag haft både regntäcke och gett en massa Hö.
Sedan hade jag såklart tagit reda på orsaken till varför hästen är så mager och åtgärdat problemet.

Klart du skall täcka om hon fryser. 18 grader och regn/blåst kan kännas väldigt kallt! Hästar har inte vattentät päls nej, en häst med sommarpäls blir snabbt genomblöt och har hon inget underhudsfett är det inte konstigt att hon fryser.

Om du inte täcker kommer hon aldrig upp i hull heller, då förbrukar hon all näring på att inte bli helt nedkyld.

Så på med täcke och mer mat! :)

Vad ger du för mat? Min lägger på sig skit mycket Av kornkross vilket han får stora mängder av. det hade jag gett om du inte redan gör de. På vintern får min 1,5 mått på morgonen och samma två gånger till. inklusive hö med bra näring i. Sen hade jag lagt på ett regntäcke om de räcker, annars ett regntäcke med fleese vid behov. Vissa hästar fryser med än andra. :)

Om hon är mager måste du ge mer mat och om du ger tillräckligt men att hon ändå är mager så måste du ta hästen till veterinär som får undersöka varför hon inte går upp i vikt.
Sätt henne på fri tillgång på hö, alternativt servera ca 20kg/dygn minst om det är en storhäst.
Kollat analysvärde på grovfoder så du vet vad som saknas och vad du i så fall behöver öka upp på?? Det är inte alla gånger som enbart proteinet behöver upp..
Spannmål ska inte ges i större volymer till äldre hästar.

En mager häst fryser lätt och även äldre hästar fryser lättare i och med att de precis som äldre människor har något förminskad cirkulation i kroppen.
Detta ska man hålla upp ögonen för när det gäller äldre hästar..ofta kräver de dubbelt av allt som en yngre häst.
Pälsen står emot viss väta, men det beror också på vilken typ av päls och vilken typ av häst, möjligen ras det är.

Tack för alla svar!

Jag skall börja med att ge fri tillgång på hö och utöka kraftfodergivan, eventuellt då pröva på korn också. :)

Hon är avmaskad och vet har kollat henne men vi kunde ju ändå åka in till klinik för att vara säker på hon är frisk!

Täcken har hon så det ska jag sätta på när hon fryser! :)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 419
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 910
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Ridinglady
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 424
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10