Häst som fryser fast! Hjälp??

chaki

Trådstartare
Jag har ett sto på 7 år nu som verkar vara vääldigt sällskapsjuk av sig. När någon lämnar ridhuset när vi rider blir hon galen om vi blir ensamma. Och när vi ska rida ut och jag hoppar upp på stallplanen fryser hon fast och vägrar att gå någonstans. Jag måste hoppa av och leda henne en bit ut i skogen för att sedan hoppa upp igen. Då går det rätt bra oc hon börjar gå på efter ett tag.
Men det är oerhört frustrerande plus att jag är väligt kort och har svårt att komma upp utan pall.

Så snälla om någon har något tips hur jag kan få bort de här dumheterna så skriv gärna och berätta.:)
 
Sv: Häst som fryser fast! Hjälp??

Min medryttarhäst är lite likadan när det handlar om att gå hemifrån. Det som funkar för mig är dels tålamod, och dels envishet. :p Jag har kort tygel, ställer honom lite åt sidan och flyttar honom snett framåt. Då kommer vi kanske ett par steg, sen tar det stopp igen. Ställer åt andra hållet och flyttar för andra skänkeln, eller provar gå på honom rakt fram. Omväxling är ordet!
Om han spänner sig och "stirrar", så gör jag inget utan då är det bara att vänta ut tills han suckar/andas ut, annars backar han bara. Så timingen är viktig!
Det tar med andra ord ett bra tag innan vi kommer förbi den där "tröskeln" och han går framåt. Men det går bättre och bättre för varje gång. :)
 
Sv: Häst som fryser fast! Hjälp??

Min foderhäst kan få för sig att hon inte vill gå in på vissa vägar och då gör hon så: fryser fast. Jag brukar då leda in henne på en liten, liten volt och bara gå runt några varv och upprepa om det behövs. Jag tror på att inte ge med sig, någon gång har vi hållit på i flera minuter för att hon har vägrat gå in på den väg jag vill att hon ska göra. Jag har dock alltid vunnit i slutet :banana:

Problemet i ridhuset vet jag inte riktigt vad du ska göra åt så jag lämnar det åt någon som har lite erfarenhet av liknande :)
 
Sv: Häst som fryser fast! Hjälp??

I ridhuset får du sysselsätta den. Den ska ha fokus på dig.

På stallplanen får du ta hjälp att jaga iväg den o blir det trav eller t o m galopp- klappa o bromsa inte.
Det finns inget som säger att man måste skritta iväg. i synnerhet inte på en häst som vill stanna hemma.

om du gör uteridningen rolig kommer den självmant att vilja ut- smittar av sig.

Låt den galoppera o skritta på lång tygel mellan varven.

Nästan alla mina hästar har travat iväg o det torde bero på ngt. jo att jag låter dem göra så o har inte ett totalt kontrollbehov- leker lite ibland- tjohoo.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som fryser fast! Hjälp??

Just ja, axel har en viktig poäng! Hästen ska IVÄG, i vilken gångart kvittar, ju snabbare desto bättre typ, då blir det svårare att stanna igen...
 
Sv: Häst som fryser fast! Hjälp??

Trägen vinner... viktigt att tänka på att det inte är ett nederlag att behöva sitta av och leda utan snarare ett sätt att visa bra ledarskap. Din häst är så ung den vänjer sig säkert snart vid hur du vill ha det!
 
Sv: Häst som fryser fast! Hjälp??

Jag hade problem med min häst vid uteritt. Hon frös fast, vägrade lämna stallplanen, började backa..

Jag snurrade henne några varv (alltså som små, små volter) och sen skänklade jag på henne (när vi var åt rätt håll :p) och hade rätt lösa tyglar så hon skulle vilja framåt. I början blev det alltid trav iväg och rätt många snurrade varv men det blev mindre och mindre tills vi kunde skritta iväg på lång tygel.

Det som händer är att man lurar hästen lite, den glömmer vad den höll på med efter snurrningen och förhoppningsvis (som för mig) försvinner problemet med tiden.

Nu var min häst ung men det försvann på typ 2 veckor, men jag gav aldrig med mig heller, så fort hon frös eller försökte backa så snurrade vi.
 
Sv: Häst som fryser fast! Hjälp??

Om hästen känner att du är osäker så löser det inget genom att sitta av.

ska såna människor hoppa hinder lär den heller inte bli övertygad om att det är lätt eller kul.

Man måste visa.. med hela kroppspråket- att nu går vi ut!!!

målmedveten ridning- säker på sin sak. såna människor gillar hästar- sanna ledare.
 
Sv: Häst som fryser fast! Hjälp??

Det låter som flockbundenhet. Kanske behöver du spendera mer tid med din häst så att den accepterar dig som sin flock?

Pröva att låta någon annan, gärna mer erfaren ryttare, rida hästen av planen (om du inte redan prövat detta). Alla ryttare har olika sätt att lösa problem och hästen kan "glömma" att den brukat strejka ifall den får en ny ryttare som lyckas få iväg den.
 
Sv: Häst som fryser fast! Hjälp??

tack för alla tips. Jag anser inte att det är osäkerhet av att hoppa av och leda hästen, jag är absolut inte rädd eller osäker. Vi har prövat att jaga iväg henne men hon bryr sig inte alls. Och jag tänker inte låta människor stå och slå iväg henne. Men det där med en ny ryttare på ryggen ska jag kolla om det går. Vi har bundit väldigt mycket och leker med varandra väldigt mycket i ridhuset. Men jag får försöka att testa små skänkelvikningar och cirklar mm :)
 
Sv: Häst som fryser fast! Hjälp??

Vem har sagt att man ska slå den. det är lätt att sätta fart på ett flyktdjur utan att röra den.

Den testar om du är säker på att ni verkligen ska gå ut.

Vem bestämmer var Skåpet ska stå?

jo hon:rofl::bow:

Hade den varit 3-4 kan man skylla på att den inte förstår.

Håller du i tygeln eller är den släppt?
många sitter o håller i tygeln o förmedlar då en helt annan sak än att nu ska vi gå.
Jag vill egentligen inte o hästen väljer att lyssna på det.
 
Sv: Häst som fryser fast! Hjälp??

Håller du i tygeln eller är den släppt?
många sitter o håller i tygeln o förmedlar då en helt annan sak än att nu ska vi gå.
Jag vill egentligen inte o hästen väljer att lyssna på det.

Jag har faktiskt upplevt det motsatta, med lång tygel är det vila och avslappning för hästen, med kortare tygel med mjuk och stadig kontakt är det arbete som gäller = gå framåt.
 
Sv: Häst som fryser fast! Hjälp??

Ju längre man har häst ju med inser man att allt inte är svart eller vitt... Vem vinner om man står kvar på stallplan och bråkar? Vem vinner om man sitter av och drar iväg hästen dit man vill?

Hmmmm.... :)
 
Sv: Häst som fryser fast! Hjälp??

Det löser sällan uppsuttna problem- där hästen är mer jämnlik.

hur svårt ska det vara att lära hästen att tycka att det är kul att´komma ut:confused:

Flixon.

Det ska ju just vara avslappat att få gå ut i skogen. Problem kan UPPSTÅ om man börjar att få det till arbete från första steget. Det är mer ett tecken från ryttarens spänning som triggar betéendet. Det känner hästen direkt o kan börja tycka att det är bättre att vara hemma.

Jag har ALDRIG under alla mina år ridit från stallet på tygeln o alla mina hästar har haft bråttom ut, men inte lika hem. De tycker att det är kul!
 
Sv: Häst som fryser fast! Hjälp??

Jag har haft samma problem med 2 olika hästar. Det har löst sig och jag är inte världens mest rutinerade så det kommer säkert att gå bra för dig också. Jag har använt mig av de flesta knep som nämts i tråden dock inte att leda alt. jaga bort från gården. Leda hade jag nog fått fortsätta med i all evighet och det är inget alternativ för mig. Jaga har jag hitintills inte behövt.

Hur länge har du haft hästen? Jag har haft min i 6 månader och ökar gärna ledarskap från marken när det är något som inte fungerar. Mycket för att själv få ett bättre självförtroende att ta med upp i sadeln. Sedan har jag använt prinicpen att jag måste vinna över hästen och att när vi väl kommit iväg ska vi njuta av det. I början blev turerna därför kortare. Dels för att det tog sådan tid att komma i väg, att jag inte ville hamna i sitsen att av någon anledning bli tvungen att låta hästen vinna och för att ingen av oss skulle tröttna. (Det tar på krafterna med maktkamp :) ). Det ledde till att han kunde få för sig att stanna när vi kommit en bit på väg, men även detta har vi kommit över.

Variera vart ni rider, rid i sällskap när möjlighet finns. Om du låter någon annan rida i väg med henne och ser att det faktiskt är möjligt kanske du själv har lättare att lyckas också. Så fungerar jag i alla fall.
 
Sv: Häst som fryser fast! Hjälp??

Det ska ju just vara avslappat att få gå ut i skogen. Problem kan UPPSTÅ om man börjar att få det till arbete från första steget. Det är mer ett tecken från ryttarens spänning som triggar betéendet. Det känner hästen direkt o kan börja tycka att det är bättre att vara hemma.

Visst ska det vara det, jag brukar också rida iväg på lång tygel. Jag ogillar framför allt när man sitter och tjuvhåller i tygeln när hästen skrittar fritt. Men vid ett sånt här tillfälle tycker jag gott man kan säga till hästen "Så, nu bestämmer jag att vi går, punkt slut" och så fort man kommit iväg gör man det roligt! Så slipper man förhoppningsvis korta tyglarna nästa gång, eller näst nästa...
 
Sv: Häst som fryser fast! Hjälp??

Min lilla prinsessa har samma beteende. Jättejobbigt. När vi rider funkar det knappt alls men med en mer bestämd och säker ryttare går hon fram bra. En förklaring jag fått, som verkar logisk är den här: hästar kan reagera på stress och osäkerhet på två sätt, antingen aktivt genom att konstra och försöka fly och alltså kämpa mot det obehagliga, eller passivt genom att inte göra något. Vi provade att jobba efter den teorin innan jag lämnade ut henne på foder, och försökte få henne tryggare genom att ex rida på kända vägar, samma vanor etc. Jag tyckte det verkade fungera. Fodervärden har jobbat på samma sätt och för henne (som även är en säkrare och duktigare ryttare) funkar det riktigt bra.
 
Sv: Häst som fryser fast! Hjälp??

Råkade idag ut för fastfrysning efter 20 minuter. I väg från gården gick bra med lite uppmuntran. Pigg och glad ville han trava och det blev lite galopp också. 25 cm nysnö, härligt tyckte vi båda. Han var uppmärksam på mig och bromsen fungerade bra. Men när vi skrittat en stund var det kört. han stannade och lyssnade på något, okart vad och sedan blev det kamp. Bedömer resultatet som oavgjort. Fick honom att gå några steg och sedan vända hemåt (det var ändå dags för det), men det var mycket kamp för att uppnå så "lite".

Dags att följa alla goda råd i tråden alltså.
 
Sv: Häst som fryser fast! Hjälp??

Hade vissa tendenser till orörlighet med min häst när jag köpte honom. Han testade vem det var som satte tonen helt enkelt och det jag gjorde var helt enkelt att vänta ut honom. Efter en stund tyckte han det var jäkla trist att bara stå där och glo så då gick han självmant. Men det gäller att de inte får backa eller försöka vända. Jag höll honom åt det hållet vi skulle, försökte han vända ställde jag tillbaka honom och försökte han backa drev jag framåt, men när han bara stod stilla med näsan åt rätt håll gjorde jag inget, så fort han rörde sig i fel riktning, korrigerande drivning/styrning, sen stilla när vi är åt rätt håll. Att sitta och tjata med skänklarna leder ofta till ännu mer ovillighet att röra sig framåt och hästen slutar tillslut att lyssna på skänklarna helt.

Nu gick det lätt att lösa problemet på min häst, men med envisa hästar kan man nog få sitta där i någon timme eller två. Men det gäller att vara konsekvent, hästen ska ha näsan åt rätt håll hela tiden, den får inte beta eller pyssla med annat utan den ska stå där. Om man tillåter den att sysselsätta sig kan man stå där hela natten utan det gäller att tråka ut hästen.
 
Sv: Häst som fryser fast! Hjälp??

Man behöver inte rida passivt bara för att man är ute.

leta upp en fin bilfri väg o träna dressyr/ lydnad på.
igångsättningar, flytta den, o även schyssta vändningar- att man kan vända på väg hemåt utan knussel o beröm den- som den vore på ridbanan- samma noggrannhet o beslutsamhet utan att bli spänd. Sen kan man avlsuta med att fräsa på lite bortåt o leka lite o sen skritta hem på lång tygel- båda är nöjda o sams.

Inhale.

din metod är bra om man inte vill gå in i clinch med hästen o kanske inte reder ut situationen. Bara ren :devil: envetenhet:bow:
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 394
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 695
Senast: yamyam
·
Avel Hej! Jag har ett sto på hela 7 år! Hon väntar nu sitt första föl, bf: Maj 2021. Men nu har hon blivit farlig!! Och helt...
2
Svar
24
· Visningar
4 923
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp