Häst som frivilligt "rollkurar"

SQT

Trådstartare
Hoppas att någon kan hjälpa mig med detta ...

Rollkur har nog många enats om att det är skadligt för hästarna. Själv är jag inte heller förtjust i det, men min lilla häst tycker att det är toppen att bita sig i bogen och sen springa på som 17 så att matte inte kommer åt honom. Är det någon som har nåt förslag på vad jag kan göra för att få honom att sluta och istället frivilligt söka sig framåt nedåt? Tips på bra övningar? Min tränare säger åt mig att ta framåt-uppåtresande tygeltag, men det känns som att det inte riktigt funkar eller räcker, för han är ju smart och snabb som en iller den lille rackaren och lyckas oftast förekomma mig.

Och, för ordningens skull: ja, rygg är kollad och röntgad och tänder kollade av vet.
 
Sv: Häst som frivilligt "rollkurar"

Jag hade bytt bett för att försöka inbjuda hästen till att vilja ta stöd på bettet. Jag hade i första hand valt ett oledat bett med fasta ringar till en sån häst.

Ang. springandet så hade jag nog ridit övergångar tills han lärt sig att inte springa. Trava några steg men förekom honom innan börjar dra iväg bryter du av. Skritta några steg och repetera. Orkar/kan han så kan du såklart göra likadant i galopp. Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som frivilligt "rollkurar"

"Daddesitsen" (kommer upp om man googlar) är ju en lite extrem metod och inget man gör på en häst som inte är helt avknäckt men det fungerar definitivt.
Annars är snabba övergångar mkt effektivt. Börja med skritt-halt tills hästen lärt sig skritta lyssnandes på dig. Det gäller att bara skritta 3-7 steg med lagom medföljande säte och sen halt. När det fungerar gör man samma i trav. Superövning för att få en häst som hela tiden är förberedd på att byta tempo utan att man behöver rida med handbromsen i.
 
Sv: Häst som frivilligt "rollkurar"

Lillsyrran: har försökt med några olika bett, både raka och ledade, metall, sweet iron, syntet. Nu går han på ett tredelat Sprenger, som är det som har fungerat minst dåligt. Har dessutom provat olika nosgrimmor, men kommer alltid tillbaka till remonten, för den verkar han uppskatta mest. Men det var ju ett tag sen jag hade det raka, så jag kanske ska ge det en chans till. :)

Angel: intressant med daddesitsen, har aldrig hört om den tidigare, men det roliga är att jag har faktiskt tänkt lite i de banorna själv, men övergivit tankarna eftersom "så kan man ju inte göra". :eek: Det vill säga, jag har aldrig sett någon göra så, och man vill ju inte göra "fel" och förstöra sin häst (ännu mer...).

Tack snälla båda två för tipsen! :bow: :bow:

Längtar efter att få åka till stallet och öva övergångar - med daddesitsen.
 
Sv: Häst som frivilligt "rollkurar"

Min häst är väl inte riktigt likadan, men hon har superlätt för att korta sig och gå som en symaskin. Mitt tips är att rida framåt, mycket öppna där du verkligen försöker länga en sida i taget i stället för att korta en sida i taget, om du förstår vad jag menar. Viktigast för mig är att hästen alltid går framåt när jag vill, annars blir hon superkort och skulle hon då bli rädd eller orolig förvandlas hon till en katapult.
 
Sv: Häst som frivilligt "rollkurar"

Tänk på att det kan ta tid för hästen att lära känna det nya bettet, jag rider alltid minst två veckor på samma bett när det är nytt, så att hästen får en chans att upptäcka att det inte längre skapar obehag (om det nu är en del av problemet).
 
Sv: Häst som frivilligt "rollkurar"

Min Briar-avkomma kan se ut som en kanelbulle framtill och en symaskin baktill. Sen råkade han ut för en mysktiskt hälta, sju svåra och fyra klinikbehandlingar senare så hade jag ett träningsprogram ihopsatt av en tjej som både är vet. och kiropraktiker.

Jag tömkörde i en månad med tyngd på det bakben som hästen hade som svagaste sida. Ungefär lika roligt som att se färg torka. På 20 min tömkörning så gjorde jag ca 50 övergångar. Mao: skritt, trav,skritt, trav hela tiden i snigeltempo.

Efter en vecka så började jag se en annan typ av rörelse i bakkärran, och hokus-pokus- Hästen rätade ut halsen.

Så inget nytt under solen, motorn sitter där bak, en häst som krullar ihop sig använder inte motorn. Punkt slut.
 
Sv: Häst som frivilligt "rollkurar"

Tack snälla allihopa! Jag visste väl att man kan lita bukefalisterna. :)

Kan rapportera att jag nu har ridit ut några dagar med daddesits och idag var första dagen jag red i ridhus. Tro det eller ej, men vår hjälte sökte sig faktiskt framåt och inte inåt med näsan!:banana:

Nu blir det några dagar med tömkörning, för det brukar jag lägga in ett par pass i veckan.
 
Sv: Häst som frivilligt "rollkurar"

Min Briar-avkomma kan se ut som en kanelbulle framtill och en symaskin baktill. Sen råkade han ut för en mysktiskt hälta, sju svåra och fyra klinikbehandlingar senare så hade jag ett träningsprogram ihopsatt av en tjej som både är vet. och kiropraktiker.

Oh, vi använder samma tjej:D

Min häst fick faktiskt massa beröm av henne, vilket kändes underbart skönt efter att hon dömt ut 2 andra hästar i stallet, förkastat deras sadlar och förbjudit dem att fortsätta rida, typ.

Men iaf, vi pratade mycket om det, motorn där bak och att det ska gå GENOM kroppen, inte bara i bakkärran. Många fastnar i det där att motorn sitter där bak och sen delar liksom hästen sig (vilket min häst gärna gör om jag inte passar på henne).

Tyvärr funkar inte tömkörning så bra på min häst, trots att jag är ganska rutinerad, men jag kanske skulle ta tag i det igen.
 
Sv: Häst som frivilligt "rollkurar"

Så inget nytt under solen, motorn sitter där bak, en häst som krullar ihop sig använder inte motorn. Punkt slut.

:bow:
+1 på den!

Hade också en kanelbulle så snart det blev "för tungt", träning av bakkärran(bärande) rätade ut framänden automatiskt :idea:
 
Sv: Häst som frivilligt "rollkurar"

Min häst är väl inte riktigt likadan, men hon har superlätt för att korta sig och gå som en symaskin. Mitt tips är att rida framåt, mycket öppna där du verkligen försöker länga en sida i taget i stället för att korta en sida i taget, om du förstår vad jag menar. Viktigast för mig är att hästen alltid går framåt när jag vill, annars blir hon superkort och skulle hon då bli rädd eller orolig förvandlas hon till en katapult.

Typ så gör jag oxå och jag tar envist det stödet jag vill ha i yttertygeln och är istället jättelätt i innertygeln och så kramar jag lika envist om med sitsen och rider honom fram till den stadiga yttetygeln.

Försöker jag "finrida" och bara vara mjuk i handen pch "tyvekr synd om honom" när han spänner till sådär så bli min nästan ännu mer stressad. Dessutom går det inte att bromsa honom alls när han inte är mer framme till handen (bokstavligt talat alltså, jag får stanna med röstkommando :p).

Uppreseande tygeltag är jag nog visseligen kass på men det har bara förvirrande effekt på min om inte tränaren står bredvid och berättar precis hur jag ska göra. Och när de gör nytta så är vi ändå mycket längre fram i lösgjordheten än de gånger han gör som du beskriver din häst. Försöker jag med det då så blir han bara hög och super kort och lite rädd för handen (eftersom det är något annorlunda, som jag dessutom inte behärskar), istället.

Övergångar gör jag när jag fått tillbaka lite broms, som steg ett funkar det inte alls för oss men som steg 2 är det super, då får jag tillbaka lite av mina sitshjälper oxå och kan få honom än mer fram till bettet.
 
Sv: Häst som frivilligt "rollkurar"

Hoppas att någon kan hjälpa mig med detta ...

Rollkur har nog många enats om att det är skadligt för hästarna. Själv är jag inte heller förtjust i det, men min lilla häst tycker att det är toppen att bita sig i bogen och sen springa på som 17 så att matte inte kommer åt honom. Är det någon som har nåt förslag på vad jag kan göra för att få honom att sluta och istället frivilligt söka sig framåt nedåt? Tips på bra övningar? Min tränare säger åt mig att ta framåt-uppåtresande tygeltag, men det känns som att det inte riktigt funkar eller räcker, för han är ju smart och snabb som en iller den lille rackaren och lyckas oftast förekomma mig.

Och, för ordningens skull: ja, rygg är kollad och röntgad och tänder kollade av vet.


Skulle gissa att den är lat - har kommit på ett sätt att slippa. Se till att driva, redan i fria skritten, och ha den ordentligt framme för skänkel, så fort han dippar så tryck fram - byt gångart om det behövs. Beröm. Han får inte släppa kontakten med bettet, utan ska alltid följa ramen.

Rid sedan hellre kort och intensivt, sluta innan han blir trött och faller ihop. Beröm. Beröm. Vill han inte länga sig ärligt så får du lösgöra ytterligare.

Ett sätt att lura dem är cavaletti (känns som om jag ofta tjatar om dessa...), det är ett utmärkt verktyg i de flesta sammanhang. Har man en som krullar ihop sig och faller fram på bogarna så kan man med cavaletti tvinga den att lyfta fötterna och sträcka fram näsan för att se sig för. Rusar han iväg och slarvar så höj ett snäpp eller lägg ut en längre serie. Funkar i alla gångarter, och kan ligga framme på ridbanan för använding när som helst under passet. Börjar han dippa så vänd över bommarna, byt gångart och rid över nästa serie, sedan gör ni det ni gjorde innan. Beröm.
 
Sv: Häst som frivilligt "rollkurar"

Håller med om att man inte ska försöka vara överdrivet mjuk om hästen släpper kontakten. Tvärtom är det ofta både brist på styrka och osäkerhet på handen som gör att den backar undan och dippar. Handen är alltid stabil och säker, inte en massa pillande och glappande. Kontakt - och det stöd som behövs förtillfället på den häst det gäller. Vissa behöver lite mer, andra lite mindre, det beror på styrka och utbilding.
 
Sv: Häst som frivilligt "rollkurar"

Håller med om att man inte ska försöka vara överdrivet mjuk om hästen släpper kontakten. Tvärtom är det ofta både brist på styrka och osäkerhet på handen som gör att den backar undan och dippar. Handen är alltid stabil och säker, inte en massa pillande och glappande. Kontakt - och det stöd som behövs förtillfället på den häst det gäller. Vissa behöver lite mer, andra lite mindre, det beror på styrka och utbilding.

Precis. Därför går mina hästar alltid bättre när min mor ridit, hon är inte så knusslig utan rider bara på. Jag mesar, spec med handen, och får inte hästen lika trygg med min hand. Att man aldrig lär sig :cool:
 

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 987
Senast: Luff
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 528
Senast: scizofren
·
Hästvård Hur hade ni gått tillväga med den här hästen? (behöver lite tips, idéer och nya infallsvinklar) *långt* Hästen är ett 9-årigt polskt...
Svar
5
· Visningar
2 919
Hästvård Jag får gråa hår av valacken. Han har ju lyckats med diverse 'tok' sen i höstas, både allvarlig senskada, och så toppade han med att i...
Svar
14
· Visningar
4 779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp