Häst som får panik när man stänger bakluckan??

Sv: Häst som får panik när man stänger bakluckan??

Tja! Då har jag väl den typen av transportmärke som knirrar då, och dessutom många andra transporter jag känner till har samma problem. Ja, jag smörjer, men det hjälper inte och det var inte riktigt det som mitt svar syftade på i första hand. Onödigt att sabba den här tråden med fåniga kommentarer. Ge vederbörande ett bra råd istället.

Jag har gett mitt råd, ville bara påpeka att det inte är alla transporter som knirrar, visste inte att det var en så känlig tå jag råkade trampa på.... Ber om ursäkt då, för min "fåniga" kommentar.

Har man inte en knirrande transportläm så är det ju svårt att vänja hästen vid ljudet...

Men visst är det viktigt med smörjning.
en del både brakar, knakar o gnisslar högt- jäkligt onödigt iallafall.

Särskilt när det är så lätt att åtgärda... Tyvärr tror en del att det räcker att smörja fjädrarna, men lika ofta är det ju gångjärnen i sig som låter.

Är hästen väldigt resvan så bryr den sig inte, men en orutinerad häst kan få spunk- för livet.

Öronproppar ?

Först och främs vill jag tacka alla för råd och tips :bow::bow::bow:

Nu är han hemma :love: och resan gick bra. Vet kom ut och gav lugnande och han var lugn och sansad hela vägen. När vi lastade var han drogad men när han kom hem kändes det inte som att han var direkt påverkad längre.

Iaf har jag påbörjat last träningen och det går sådär. För honom har det ingen större betydelse om han åker smalt eller brett. Han regerar på samma sätt.

Ska förklara hur jag tränat..... vi har ett umesläp där hästarna går in fram och ur bak. De åker allså baklänges.

Jag tog ur inredningen och ledde honom igen ett par gånger, han går snällt på men kastar sig av. Efter ett tag gick det att göra halt och leda honom lugnt av.

När detta fungerade började jag med att stänga dörren bak. (vi har allså dörrar bak i stället för bommar. Lämmen var allså öppen hela tiden och även helt öppet famför honom).
När dörren stängs får han panik och kastar sig ut asså framåt. Efter lite träning står han dock still men paniken kommer så fort han backar in i dörren eller på något sätt nuddar bakväggen med ben eller rumpa.

Jag har inte gjort någon större sak av det utan låtit honom spinga ut och sen tagit om det från början. Han blir lugn direkt när han kommer ut.

Hur tycker ni jag ska fortsätta träna?

Gör jag fel som har öppet fram?? Borde han känna att det är stopp och att han inte kan kasta sig ut??
Vill inte att han ska få panik och försöka gå över bommen.

Några fler tips??

Nej han har gått om plats, men han går ju lite fram och tillbaka och kommer då åt bakdörren.....

Är han bakskygg annars också? I så fall kan du ju träna i gången eller varsomhelst på att saker dyker upp bakom honom.

Hur gör du när han börjar bli orolig (när du stänger dörren)? Jag skulle låtit honom stå kvar där tills han är lugn igen. Låt fronten vara öppen sålänge tycker jag.

Nej vad jag märkt hittils är han inte bakskygg annars utan bara vid lastning.

Problemet är att jag inte orkar hålla honom kvar där när han blir rädd utan han kastar sig ut. För att ha möjlighet att ha kvar honom så måste jag nog sätta upp bommen och då är jag rädd för att han kastar sig över den...
Men kanske e jag bara feg, de är ju inte bra om han lär sig att det bara är att kliva ur när det inte passar.

Skulle stänga för o sen stänga luckan fram o sen bara luckan bak

skulle ge honom maten där dagligen om möjligt för att träna honom-
Han måste vara riktigt hungrig:smirk:

Jag har hjälpt en tjej under sommaren och hösten att lastträna sin häst. När vi skulle åka och hämta honom fick vi in han i transporten 2 gånger på 3 h, han flög ut båda gångerna.

Sedan var hon på NH träning och tränaren fick hästen efter mkt om och men att stå kvar i transporten. Sedan kunde han bara visa hästen och så klev han in själv (var inte med så vet inte hur han gjorde). Det handlade iaf om ledarskap. Då var det inga problem att lasta. Men oturligt nog så skulle ägaren köra hem sina två hästar efter sommarbetet då den orädda hästen gick omkull i transporten. Hästen blev rädd igen.

Iaf så nu lastar vi honom med två linor bakom. 2 st håller fast linorna bakom till hästen lugnat sig. Första gången tog det 5 min från panik till coollugn, sedan backade ägaren ut honom medan de andra släppte efter på linorna. Denna hästen går inte emot linorna speciellt mkt men han behöver dem som stöd, så detta funkade på denna hästen.

Efter att ha lastat ca 10 gånger nu går han lugnt på men lite stressad vid avstigning. Har linorna som säkerhet.

Han var heltokig innan...

Nej, jag vet faktiskt inte om man provat att köra honom brett. Det är inte min häst utan en häst jag ska låna ett tag.
Visst kan jag ge det en chans, det är värt att prova. Men det största problemet är att det inte går att stänga bakom honom eftersom han tydligen får panik då.

Och nej jag skulle inte vara lugn nog att låta paniken gå över, känns som risken att han ska skada sig är för stor.

Tack alla :bow::bow::bow:för råd och tips.

Själv har jag inte några större erfarenheter av hästar som krånglat i transporten, som tur är har alla mina hästar genom åren varit mer eller mindre lätt lastade.

I morgon ska vi hämta honom och jag hoppas verkligen att allt går bra, ägarna är mycket kunniga så det ska nog lösa sig.
Sen återstår det att träna honom mycket hemma så att rädslan släpper, så man kan lasta och köra utan problem.

Tycker ni ska ta och köra honom i en liten lastbil för 2 hästar så man lastar in dom på sidan. då ser han när ni stänger och inget kommer bakifrån . Så fick ett par jag känner göra med sitt arabsto.

Tycker ni ska ta och köra honom i en liten lastbil för 2 hästar så man lastar in dom på sidan. då ser han när ni stänger och inget kommer bakifrån . Så fick ett par jag känner göra med sitt arabsto.

Ja fast jag ska ha denna häst till tävling och träning och kommer att åka in till ridkolan ett par gånger i veckan....
Han måste funka i min transport!!

Skulle stänga för o sen stänga luckan fram o sen bara luckan bak

skulle ge honom maten där dagligen om möjligt för att träna honom-
Han måste vara riktigt hungrig:smirk:

Det kanske kan funka att han får mat en gång om dagen i transporten. :idea:
Men du tycker jag ska testa och stänga och hoppas att han lugnar ner sig och äter.

Alltså inte stänga dörrarna bakom.
Tror att det är just det att tycker är otäckt.
Om han först vänjer sig vid att luckan stängs- som nu är en bra bit bakom honom o sen tar dörrarna.

Var med o smacka o led fram honom om han kastar sig- beröm.

Har samma problem! Får in min i transporten men när luckan ska stängas så får han panik!
Tror jag kommer börja imorn med att stå med hästen utanför transporten medans pappa eller någon öppnar och stänger luckan. Våran gnisslar nämligen jätte mycket så jag hoppas att han ska vänja sej vid ljudet på så vis.

Att smörja fjädern- antar att det är en sån- gör både att hästen inte blir rädd o att fjädern inte repar stången.

Är en gammal rackare med.... Dessutom inte våran så jag får stå ut med gnisslet tills jag köpt en egen(håller på och letar efter den rätta).

Idag lyckades vi stänga bakom honom :banana: och han hade bommen framför sig, lite osäker va han men ändå lugn.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 144
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästhantering Ja, går det? Vi har en häst som hittills varit så snäll, aldrig drömt om att sparkas förutom om någon började sparka henne i hagen, då...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 970
Senast: Grazing
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 040
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama